We hadden het niet kunnen dromen dat Ford - na vriend en vijand verrast te hebben met de Focus RS - op de valreep de stap heeft genomen om een nog hetere Focus te bouwen. En toch is het gebeurd. Recept? Matzwart, zwarte wielen, nog sportiever fijngeslepen techniek en driehonderdvijftig fluitende pk’s, wederom bestemd voor de voorwielen. Die Duitsers hebben lef! Want terwijl het zorgzame criterium van maximaal 200 pk aan de voorwielen eerst riant overboord werd gegooid en met RevoKnuckle wielophanging werd laten zien dat 305 pk in een Focus RS best leuk te rijden is, zijn de techneuten gewoon verder gaan sleutelen om een 'über-RS' te bouwen. Doel? Nog meer snelheid, exclusiviteit en weergaloos rijplezier. Want waar de Focus RS in een leuk aantal, maar niet ongelimiteerd wordt geproduceerd, rollen er van de RS 500 niet meer dan 500 stuks van de band. En dat verklaart meteen de typeaanduiding van de RS 500 – immers is 500 pk in een productieauto van dit formaat natuurlijk onwerkelijk.
Motorupgrade
Het bleek echter niet onmogelijk om de bestaande, tot 305 pk gekietelde 2.5 liter turbomotor verder op te fokken. Met dank aan een grotere intercooler, ander luchtfilter, een gewijzigde brandstofpomp (...), een groter uitlaatkanaal en dus niet alleen softwaretuning komt de Focus RS 500 tot een zeer serieuze 350 pk en nog iets meer Newtonmeters. Waar gaat dat heen?! 0-100 in 5.6 seconden en een topsnelheid van 263 km/u. Alsof de standaard RS een lafferdje was. Aangezien Ford ook wel weet dat menig RS-rijder wel een chipboer (of de Ford-dealer voor een officiële upgrade) weet te vinden om tot een vergelijkbaar te komen, is de RS 500 ook in ruste anders.
Matzwart en rood
Om te beginnen zijn alle vijfhonderd exemplaren in Panther Black gespoten en worden deze in Frankfurt matzwart verpakt met 3M-folie. Door die transformatie oogt deze Focus RS nog veel agressiever dan ie al is. Helemaal in het donker, waarbij de xenonpitten in de binnenspiegels van zijn voorligger priemen om zijn komst aan te kondigen. De 19 inch wielen kennen we van de standaard RS maar zijn voor deze gelegenheid zwart gelakt. Ze zorgen voor een nog groter contrast met de felrode remklauwen, die de bizarre krachten uit de vijfcilinder heldhaftig op afroep moeten beteugelen. Rood zien we ook zodra we instappen. Ford heeft deze fabrieksdemo voorzien van de op navigatie na de enig verkrijgbare RS 500-optie, rood lederen kuipstoelen voorin. Standaard zit je op zwart leder maar dat vond men in dit geval toch wat te netjes. Verder dan de Recaro’s voorin kwamen de heren in Keulen niet want de achterbank en deurpanelen zijn nog altijd stemmig zwart. Deze hint dat we voorin moeten zitten nemen we natuurlijk graag ter harte. Na instap zitten we meteen shocking klem; de wangen zijn dermate van formaat dat onze ledematen tijdens wilde escapades geen centimeter kunnen verschuiven. De zit is niet al te laag; een opvallend karaktertrekje waar een veilige gedachte achter schuilt – de airbag kan bij een nog lagere zit niet optimaal zijn werk doen. Deze test staat vandaag niet op het programma en na wat duw- en trekwerk aan het lederen sportstuur rest er slechts één druk op de startknop om het vertrek vanuit Nederland aan te vangen.
Boeteboek
Met een onbescheiden roffel komt de heetgebakerde vijfcilinder groots tot leven. Al bij verhoogd stationair toerental laten de dubbele uitlaatpijpen van formaat stortkoker ongegeneerd van zich horen. Dat hier muziek in zit, is geen twijfel over mogelijk. Het korte pookje in één en gaan. Of niet? Eerst het logboek (lees: boeteboek) invullen, zodat men precies weet wie wanneer gereden heeft. De eerste tachtig kilometer richting Duitsland gaan immers over Nederlands asfalt en aangezien de gasrespons zodanig krachtig (en verleidelijk) is, is die administratieve krabbel geen overbodige luxe. Het is al vrij snel duidelijk dat de RS 500 nog altijd heel soepel rustig te rijden is, maar merkbaar is opgehitst. Niet alleen heeft de turbodruk een groter bereik, het blaas- en fluitinstrument wordt ook iets later wakker. Natuurlijk is de 2.5 litermotor onderin geen stakker, maar zodra de toerenwijzernaald het cijfer drie nadert, komt de techniek razendsnel in actie. De dreigende donkere brom wordt omgezet in een roffelend gezang van de vijfcilinder. Een vol, rauw geluid dat perfect strookt met het karakter van de RS en RS 500.
Binnendoor
Met het passeren van het grenskantoor verschijnt er een dubbele grijs in de cockpit. Vrijheid blijheid, ‘jetzt geht’s los’! Vanuit het vierde verzet duwt de RS 500 zich naar linkerbaansnelheden op de Autobahn. Door laat op te schakelen en alle hogere verzetten te benutten is er veel tijd om van de vijfcilinder in optima forma te genieten. Want eerlijk is eerlijk, hier kan geen hitsig viercilindertje tegen op, hoe krachtig ook. De bijzondere brul creëert ontzag bij een auto als deze en maakt de beleving nog spectaculairder. Vol zelfvertrouwen raast de Focus zich naar snelheden boven 240 km/u en de koek is nog niet op. Die laatste drieëntwintig nemen meer tijd in beslag maar worden uiteindelijk ook bereikt. Het extra vermogen vertaalt zich terug bij dit soort snelheden, de RS 500 heeft inderdaad nog meer daadkracht om vanuit dubbel snelwegtempo te versnellen.
Goed, het echte rijplezier moet nog komen. Tijd voor het nemen van de afslag. Na het navigatiesysteem gemaand te hebben snelwegen te vermijden is het tijd voor de uitdagende binnendoorroute met - naar later blijkt, zelden flitskasten. Hier kan de RS 500 pas echt laten zien hoe behendig zijn makers ‘m hebben gemaakt. Een korte stop vooraf met een blik in de boordcomputer leert dat – naast het verbruik van de nodige liters euroloodvrij – de stuurbekrachtiging in die modi is in te stellen. De comfortmodus is in dit geval om begrijpelijke redenen overbodig. Normaal is braaf, maar goed genoeg. Sport maakt het rad duidelijk zwaarder en laat de bestuurder werken om bochten aan te snijden. Dus nu we toch bezig zijn is ‘Sport’ de keuze voor het vervolg van de rit. De weerstand in het stuur staat in contrast met de lichtvoetige carrosserie. Met het grootste gemak – en onder luid gegrom van de vijfcilinder - volgt de RS 500 het eigenhandig ingezette ‘parcours’. De rotondes op de route zijn keer op keer uitdagingen om zo snel mogelijk te verslinden. Het 19 inch rubber heeft er geen moeite mee en blijft strak op koers. Bij elke gas-los beweging fluit de RS beteuterd na, teleurgesteld in het feit dat we niet harden willen (lees: mogen).
Verkeerslichten – waarbij sommige omstanders zichtbaar genieten van onze ‘aanwezigheid’ - vormen ook weer een pret. Het droge asfalt en het brede rubber vormen een fantastisch duo, waarbij alle pk’s met nauwelijks wielspin tot hun recht komen. In snelle bochten is de RS 500 een tikkeltje loslippiger dan de standaard RS. Deze speciale finetuning maakt deze opper-Focus nog speelser in omgang. Aan het einde van de dag leiden een aantal tunnels in het centrum van Keulen naar onze gezamenlijke rustplaats, voordat we de auto en sleutels daadwerkelijk bij het hoofdkantoor zullen overhandigen. De ramen gaan naar beneden, de tweede versnelling staat klaar en het gas gaat er op. Wat er dan door die stortkokers wordt uitgebraakt...Het galmde nog lang na in Keulen!
10 stuks voor NL
Hebben? Dat kan! Er is een grote maar. Voor Nederland zijn er niet meer dan 10 exemplaren bestemd. De kans een van deze 61.660 euro kostende Focus tegen het lijf te lopen is dus klein. De meerprijs van ruim 10 mille ten opzichte de standaard Focus RS betaalt zich later deels terug. Al kunnen we ons heel goed voorstellen dat er tussen de RS-rijders en hun Focus nooit een afscheid volgt.
Schrijf een review