Een Volkswagen pick-up? Wat moeten wij Hollanders daar nou mee? Eerlijk is eerlijk, een auto van dit kaliber kent geen grote schare aanhangers in onze regio. De grootste kansen liggen in Afrika, Australië en natuurlijk Zuid-Amerika, waar de Amarok ook wordt gebouwd. Door zijn specifieke bouw en takenpakket gericht op de onverharde wegen zijn auto’s als de Amarok in ons land vooral interessant voor overheidsdiensten, natuurbeheerders, ondernemers en ultieme vrijbuiters. De concurrentie – veelal uit de USA en Japan – is beperkt, dus wil Volkswagen niet achterblijven.
VW DNA
In zijn voorkomen is de functioneel ingestelde Amarok een echte pick-up, in tegenstelling tot de tot pick-up achtige omgedoopte Transporter met laadbak. Hoog, breed, met korte overhangen van de carrosserie en uitgerust met een riante laadbak van ruim 1.50 meter. Als moderne telg uit de familie profileert hij zich vooraan wel als een echte Volkswagen met de gelikte recht-toe-recht-aan neus en brede grille, het VW DNA van 2010. Het lichtmetaal van 16 tot 19 inch is standaard op de meer luxe modellen, de instapper houdt het lekker ‘basic’ met stalen exemplaren. In dat geval zijn ook de bumpers niet in carrosseriekleur meegespoten en blijven de chromen accenten van de lamelgrille en daarom heen in de kast. Eigenlijk is de Amarok zonder visuele opsmuk op zijn best, maar indien het oog ook wat wil heeft Volkswagen dus genoeg glimmends klaarliggen.
Het interieur van de Amarok is standaard ingericht met een dubbele cabine - wie genoeg heeft aan enkel de voorste zitrij en meer laadruimte op prijs stelt moet nog iets langer geduld hebben, de ‘single cab’ is nog in de maak. Met achterbank is het trouwens nog best goed toeven in de Amarok, want hoewel de leuning meer rechtop staat blijft het zitcomfort op peil en maakt de beschikbare beenruimte er geen strafbank van. De cabine is verder ingericht eenvoudig en overzichtelijk ingericht maar verliezen de taakomschrijving van de Amarok niet uit het oog. Er is gebruik gemaakt van bekende elementen uit de andere Volkswagen-modellen zoals het instrumentarium (Polo), stuurwiel (Golf) en het audio/navigatiesysteem. Omdat in dit segment de luxebeleving binnenin minder relevant is, heeft men zich uitgesloofd met robuuste bekerhouders, handgrepen en een asbak, niet met de meest aaibare materialen. Een enkel ‘Buffalow Brown’ stofje in de deuren en het optionele lederen stuur en pookknop zijn de enige details die voor ‘verwennerij’ zorgen. Helemaal standaard zitten op antraciete stof en is elk stukje leer nog gewoon zwart kunststof. Is dat erg? Niet echt, de Amarok is een werkpaard waar andere prioriteiten gelden! En ook hier geldt; wie toch lederen bekleding en wat chromen accenten wenst komt met bijbetaling niet van een koude kermis thuis.
Prioriteiten
De prioriteiten van VW’s Amarok zijn de on- en offroad capaciteiten. Om te beginnen mag er 2800 kg aan de trekhaak. Daarnaast is er voor de Amarok achterwielaangedreven aandrijflijn en twee varianten met 4Motion vierwielaandrijving leverbaar. De ene variant is permanent bedeeld met een 40:60 verhouding en Torsen differentieel, 4Motion met rode ‘4’ heeft adaptieve aandrijving waarbij op de duurdere versies lage gearing en mechanisch sperdifferentieel voorhanden is. Door zijn hoge bouw is er – naast een bijbehorende instap - ruim voldoende bodemvrijheid om hindernissen onderweg te overwinnen. We hebben dat op een uitgebreid offroad parcours aan den lijve kunnen ondervinden. Hellingen tot 100%, blubberplassen van een halve meter diepte en onmogelijk lijkende schuine wanden neemt de Amarok – al dan niet met een wiel in de lucht - met gemak.
Natuurlijk worden we hierbij geholpen door allerlei elektronische systemen die het offroad rijden makkelijk maken. Zo heeft de Amarok Hill Start Assist om vertrek op een helling mogelijk te maken zonder terug te rollen. De rem blijft er automatisch nog even op om alvast de koppeling te laten aangrijpen. Ook aanwezig is een afdaalhulp die automatisch de rem er op zet om een veilige afdaling mogelijk te maken. Zonder een van de pedalen te beroeren rollen we beheerst naar beneden, het remsysteem doet hoorbaar ploeterend maar feilloos zijn werk. In deze offroadmodus heeft de Amarok ook een aangepast ABS. De software weet nu dat er op onverhard wordt gereden en past zijn tactiek aan de ondergrond. De proef op de som bij 60 km/u wees uit dat dit meters scheelt! Natuurlijk kun je je afvragen in hoeverre een noodstop op onverhard noodzakelijk is, maar een veilige gedachte is het wel. Het standaard aanwezige ESP is daarbij berekend op rijden met aanhangers, want onderweg houdt de Trailer Assist een oogje in het zeil. De optioneel aanwezige lage gearing maakt terreinrijden ook bijna fool proof. Door de korte overbrenging kun je met de eerste of tweede versnelling heel nauwkeurig snelheid maken bij ‘avontuurlijke’ situaties. Een bokkende motor is er niet bij, zelfs niet als je bijna stilstaat. De TDI is krachtig genoeg om zichzelf omhoog te trekken, zonder te spelen met gas en koppeling. Liever toch een automaat? Helaas, dat is zit er niet in.
Pick-up rijden
Afhankelijk van het type aandrijflijn monteert Volkswagen comfortophanging of een heady-duty versie. Die laatste biedt nog meer capaciteiten voor zware klussen met onder meer een hoger laadvermogen, maar gaat wel ten koste van comfort. De meeste kilometers reden we met het comfortonderstel in een permanent aangedreven 4x4 Amarok, dat op de openbare weg prima voldoet. Uit de reacties op richels, drempels en oneffenheden valt echter niet te missen dat we met iets ander dan een personenauto of SUV onderweg zijn. Het ladderchassis en de bladveren op de achteras brengt dat nou eenmaal met zich mee. Ook door de indirecte besturing maakt VW's pickup geen geheim van geen stuurmansauto te zijn, er moet veel meer gehoepeld worden om de wielen te laten draaien. Bovendien is de Amarok niet vies van overhellen. Het zal meneer de boswachter niet deren, werken doet hij toch liever op onverhard.
Tweelitertje!
Aan voorwaartse drang heeft de Amarok geen gebrek. Voor onze regio monteert VW louter een 2.0 liter TDI met twee turbo’s, in feite dezelfde krachtbron uit de vernieuwde Transporter, maar nu met 163 pk. De maximum trekkracht is met 400 Nm vanaf 1500 tpm riant te noemen, al lukt het de twee turbo’s niet om het turbogat bij lage toeren te camoufleren. Met de standaard zesbak komt de vaart er wel makkelijk in en raakt de turbodiesel op snelwegtempo evenmin buiten adem. De Amarok is als pick-up niet zo intensief bepakt met isolerende materialen om te verhullen dat er een diesel voorin ligt te draaien; zeker onder acceleratie ligt er duidelijk een zelfontbrander te ronken. Dat maakt onze trip er niet minder leuk op, in tegendeel! Op constante snelheid houdt hij zich rustig en is het windruis dat subtiel binnendringt. Motorvibraties ‘m vreemd en dat maakt de BiTDI een fijne machine. Met een verbruik van 7.6-7.9l/100km zit Volkswagen net onder of boven de 200 gram CO2-grens. In dit segment een goede score. De verbruiksmeter schommelde tijdens onze tocht rond de 1 op 10.
Conclusie
Volkswagen pikt graag een graantje mee in het segment der pick-ups. Verpakt in herkenbare styling en voorzien van vertrouwde luxe in de cabine wederom een echte Volkswagen voor het oog. Relevant zijn echter de moderne techniek van de nieuwe Duitse arbeider, zoals de intelligentie vierwielaandrijving, diverse elektronische hulpsystemen en een krachtige, relatief compacte tweelitermotor. Ook al moet het merk het niet hebben van de verwachte verkoopaantallen in Europa, de Amarok heeft het in zich om (elders) met succes aan de bak te kunnen.
Schrijf een review