Peugeot zelf wordt waarschijnlijk zo langzamerhand doodmoe van altijd maar weer de vergelijking met de Audi TT, maar het is toch echt díe Duitser waar de Fransen het op gemunt hebben. We gaan hier geen vergelijkingstest houden, maar toch goed om te weten dat de Fransman punten pakt als het gaat om uitstraling en aanschafprijs. Want het is toch vooral het expressieve design waarmee de RCZ als zijnde een magneet klanten de Peugeot showroom binnen trekt.
Double bubble
Peugeot toont lef met de RCZ. Het productiemodel lijkt als twee druppels water op de conceptstudie 308 RCZ die 3 jaar geleden op de autoshow van Frankfurt aan het publiek werd voorgesteld. De neus met grote luchtinlaat en leeuw prominent op de motorkap is inmiddels een bekend gegeven, maar het ‘double bubble’ dak, dito achterruit en de contrasterende aluminium daklijn maken samen met het vloeiend silhouet de RCZ tot een bijzondere verschijning. Op de mooie, ronde billen komt bij een snelheid van 80 km/u de spoiler in twee standen tevoorschijn. Onder de 50 km/u gaat de windvanger weer terug naar zijn rustpositie. Overigens kun je met een druk op de knop te allen tijde de spoiler omhoog bewegen. Standaard rolt de Peus op 18-inch lichtmetaal en de vuistdikke dubbele uitlaat uit de achterbumper is ook altijd aanwezig, ongeacht de motorversie. Wel zit er een ‘klein’ verschil in de sound uit de dubbelloops achterdemper. Bij de topversie met 200 pk sterke 1.6 turbobenzinemotor regisseert een klep in het uitlaatsysteem de luidsterkte en toonhoogte. In onze geknepen 1.6 THP met 156 pk schittert zo’n klep door afwezigheid en maakt de sound weinig (lees: geen) indruk. Toch jammer. Daar had Peugeot meer werk van kunnen en moeten maken.
Slechts een 1.6-je?
Ten tijde van onze testsessie wist lang niet iedereen van het bestaan van de RCZ, de reclamecampagnes waren nog niet gestart. Menigeen dacht bij de Franse sportcoupé minimaal een zescilinder in de neus aan te treffen. “Slechts een 1.6-je?”, klonk het vervolgens enigszins neerbuigend. “Valt ook vies tegen.” Nou, nee hoor. De motor legt 156 pk aan de dag en brengt een maximaal koppel van 240 Nm over op de voorwielen. Vanuit stilstand staat er na 8,3 tellen 100 km/u op de klok en de fraaie Fransman raast door naar een top van 215 km/u. Al gaat het versnellen na de 180 wel iets minder rap. Natuurlijk, met de 200 pk 1.6 komt de RCZ sneller van zijn plek én de uitlaatsound is vele malen sportiever, maar hou je van rust en hoef je niet zonodig voortdurend voluit te accelereren en meer dan 200 km/u te rijden, dan zien we geen enkele reden om aan de geknepen 1.6 voorbij te gaan.
De afstemming van vering en demping is subliem: sportief, maar niet té stijf. De carrosserie blijft in bochten mooi vlak en het 18-inch rubber zorgt voor voldoende grip. Wel zou het stuur een maatje kleiner uitgevoerd mogen worden, het lijkt meer op een karrenwiel dan op een sportstuur. Ook geen bedieningstoetsen op het stuurwiel in de RCZ. In dit geval zou dat wel handig zijn, want voor de bediening van audio en navigatie moet je namelijk uit je stoel komen om de knoppen op de achteroverliggende middenconsole te kunnen bedienen.
Kinderzitjes
Achteroverliggen doe je niet bepaald op de stoelen achterin. Het zijn slechts kinderzitjes. Je zit rechtop, hoofdruimte is er nauwelijks, om nog maar te zwijgen over beenruimte. Met een beetje kunst en vliegwerk kan een kind het een paar minuten uithouden achterin. Aan de andere kant, sta je bij school en heeft je kind afgesproken met een vriendje, dan kun je hem ‘gewoon’ meenemen en hoef je ‘m niet in de kofferbak te vervoeren… Kan trouwens makkelijk, want aan stouwruimte ontbreekt het niet. De bagageruimte is makkelijk te bereiken via de grote klep en meet een inhoud van 321 liter, te vergroten tot 639 liter. Het interieur van de RCZ ziet er trouwens gelikt uit. Mooie materialen en veel leer (ook op het dashboard) met dubbele, contrasterende stiknaden geven het binnenste een hoogwaardige uitstraling. De sportstoelen zijn goed verstelbaar en bieden bovendien genoeg zijdelingse steun. Het korte pookje (in de topversie is ie nog iets korter) van de handgeschakelde zesbak verdient ook een pluim: wisselen van verzet gaat mooi strak en zonder horten of stoten.
Peugeot zet met de RCZ een bijzonder ogende sportcoupé op de markt. De Fransman rijdt zeer verdienstelijk, ook met de 156 pk sterke 1.6 THP. Wel zou Peugeot iets meer werk mogen maken van de uitlaatsound. Dat hebben ze in Duitsland beter voor elkaar. Toch zien we voor de Fransman goede kansen. Met een aanschafprijs van 31.600 euro is ie ruim 8 mille goedkoper dan -daar heb je hem weer- de Audi TT.
Schrijf een review