Nee, turbomotoren zijn bij Volvo niets nieuws. Anderhalf decennia geleden had men in Zweden diverse viercilinders in het gamma, voorzien van een lage of hogedrukturbo voor wie net dat beetje, of 'lekker veel' extra wilde. Halverwege de jaren negentig deed Volvo hetzelfde kunstje in de 850 en met de S/V/C70 bleef men opnieuw trouw aan turbokracht. Tegenwoordig is het de 2.5T, 3.2 en T6 die in de grotere Volvo-modellen voor riante daadkracht zorgen. In een tijd dat overdaad soms schaadt, moet Volvo een stapje terug. De krachtpatsers blijven uiteraard in het gamma, maar er komen kleinere turbomotoren bij (overigens iets later dan men zelf had gewild). Eerst is het de beurt aan de 2.0T in de V70, S80 en XC60 – later dit jaar debuteert ook een 1.6 GTDi als ‘T3’ en ‘T4’ met 150 tot 180 pk, ook in de S60.
2.0T: alert en krachtig
De 2.0T is een viercilinder afkomstig van Ford, die daar inmiddels in de Mondeo, S-MAX en Galaxy is ingetreden. Net als in de XC60, V70 en S80 komt de tweeliter tot 203 pk, en is deze optioneel (XC60: standaard) gekoppeld aan de zestraps Powershift-automaat met dubbele koppeling. Met 300 Nm trekkracht laat het zich raden dat de S80 waar wij mee rijden gewoon niets tekort komt. Met dank aan de Powershift automaat – die veel sneller en met meer overtuiging door de verzetten heen werkt dan de bekende Geartronics – komt de Zweed enthousiast en vloeiend op snelheid. Op constante snelheid is de viercilinder zeer stil; de transmissie zorgt er wel voor zo snel mogelijk naar het zesde en tevens hoogste verzet toe te werken. Bij een extra toefje gas sist de turbo zachtjes mee achter het dashboard en wanneer echt groots moet worden gepresteerd – tijdens de 8.5 seconden durende honderdsprint bijvoorbeeld – laat de krachtbron graag van zich horen, en missen we wat emotie, de donkere grom van de vijfcilinders is nog steeds onuitwisbaar....
D3: smooth en stil
In de D3 worden we daarmee op onze wenken bediend. Volvo heeft zelf vervanging ontwikkeld voor de 2.0D (en 2.4D), een overigens geraffineerd blok met 163 pk dat uit handen komt van Ford en PSA. De nieuwkomer is opnieuw een tweeliterdiesel, maar afgeleid van de D5 en telt zodoende vijf cilinders. De zelfontbrander levert een zeer gezonde dosis kracht; 163 pk en 400(!) Nm. Het blok vindt ook zijn weg naast de XC60, XC70, V70, S80 en XC90 ook naar de ‘kleinere’ Volvo’s (C30,S40/V50), maar dan in een variant met 150 (D3) of 177 pk (D4).
We maken kennis met de D3 in een V70, waarbij ons exemplaar is voorzien van de zestraps Geartronicautomaat. Ook met de diesel aan boord blijkt hoe Volvo werk heeft gemaakt van rust in het interieur; de vijfcilinder ronkt opvallend gedempt en laat zelfs onder vollast weinig van zich horen. De D3 hoeft zich voor maximale prestaties ook niet in de rondte te werken; al ruim voor 4000 toeren schakelt de Geartronic-transmissie het volgende verzet in; het vermogen piekt namelijk al bij 2900(!) toeren, ruim voor het einde van de tellerschaal. Ondanks de belofte dat de D3 bij 1400 toeren al de volle pond trekkracht levert, moet onze V70 vanuit stilstand onderin even op gang komen. Het twijfelend oppakken van de automaat zal er debet aan zijn. Een paar honderd toeren later verdwijnt dit als sneeuw voor de zon en reageert de D3 gretig op het gaspedaal. Daarbij snelt de Zweed vlotjes binnen tien tellen naar 100 en moet een top van 205 geen probleem zijn. Hoewel de Geartronic tegenwoordig meer bij de les is dan voorheen - de bak schakelt sneller een tandje terug als er flink snelheid moet worden gemaakt - is deze reactie echter niet snel genoeg voor menig vlotte inhaalstart. Wachten tot de transmissie reageert - of van tevoren zelf terugschakelen - en dan pas van rijstrook wisselen is het devies. Een sportstand zit er niet op, want die is voorbehouden aan de D5. Opvallend genoeg ligt het verbruik van de D3 niet wezenlijk onder die D5. In een handgeschakelde uitvoering is er geen verschil (5.5l/100km), de automaatvariant lust met 6.1l/100km wel iets minder dan in de dieseltopper. Bij de 2.0T is vergelijk lastiger, maar met een verbruik van 7.9-8.3l/100km is de tweeliter aanmerkelijk zuiniger dan de 2.5T, die als automaat 9.6l/100km verlangt.
Rustgevend
Net als uit eerdere kennismakingen met de S80 en V70 maant het interieur vooral tot comfort, rust en reizen. Het typisch Zweeds en strak ingerichte dashboard oogt verzorgd en roept weinig vragen op. Wijzigingen zijn er niet, in tegenstelling tot de XC/S60 heeft ons duo wederom het omhoog schuivende TFT-scherm voor de navigatie, waarvan de bediening (aan het stuur of met een losse afstandsbediening) heel even gewenning vraagt. De overigens voortreffelijk comfortabele reisfauteuils hadden wel nog iets lager gepositioneerd mogen worden. Met een iets lagere rijspositie voelen we ons nog eerder thuis en verschaft bovendien een betere houding voor een sportievere rit.
Conclusie
De toetreding van de 2.0T turbomotor is een welkome aanvulling in het palet. Met bovenmodale pk’s en een lager verbruik (lees: groene labels) dan de bestaande turbovarianten kan Volvo een nieuwe groep rijders aanspreken, helemaal omdat de aanschafprijs van deze uitvoeringen een stuk lager ligt. Naar verwachting zal de XC60 – die het nu vooral moet hebben van de diesels – het meest profiteren van de 2.0T. Met de voor dit najaar geplande, meer modale 1.6 GTDi zal Volvo echter een nog grotere stempel kunnen drukken in de trend van downsizing. Ook de D3 gaat – in navolging van zijn broerders - een fraaie toekomst tegemoet. Ter vervanging van de 2.0D viercilinder wint vrijwel het hele gamma met zijn komst aan karakter, nu Volvo weer een extra vijfcilinder in de gelederen heeft. En wel een hele fijne, die in alle rust toch grote stappen zet. De optionele Powershift is in combinatie met de 2.0T een uitstekende transmissie die de kracht van de viercilinder op een daadkrachtige en efficiënte wijze benut, en door zijn snelle schakelingen alerter is dan de Geartronics van andere motorvarianten.
Prijzen
Volvo prijst de 2.0T in de XC60, V70 en S80 als volgt. De XC60 2.0T is met standaard Powershift leverbaar vanaf 49.995 euro. Voor de handgeschakelde S80 2.0T dient 40.995 euro te worden neergeteld. De V70 is traditiegetrouw 1000 euro duurder. Liefhebbers voor de Powershift transmissie betalen 2500 euro extra. De nieuwe D3 vergt in de V70 een investering van 42.495 euro en dat is vrijwel gelijk aan zijn voorganger. In een S80 ben je 1000 euro goedkoper uit, de XC60 D3 staat voor 47.495 euro te boek. Met Geartronic komt daar 2500 euro bij. Intussen heeft Volvo ook al de prijzen van de 180 pk sterke 1.6 GTDi (T4) motorisering bekend gemaakt. De nieuwe turbomotor komt onder meer in de S80 en V70 te liggen, met prijzen die twee mille lager liggen dan de 2.0T. Ook dit staaltje downsizing vormt op verzoek een duo met de Powershift-automaat.
Schrijf een review