Dat BMW nu met de nieuwe Vijf marktleider is in het segment van de luxueuze hogere middenklasse heeft twee redenen; zijn grootste concurrent met vier ringen (de Audi A6) loopt alweer zes jaar mee en begint langzaam wellicht uit de gratie te raken. Daarnaast is de nieuwe Vijf bij het publiek direct in de smaak gevallen terwijl de vorige generatie door zijn toch niet onbesproken design even moest inwerken. Nu dat is gebeurd – ook de vorige Vijf bleek uiteindelijk een succes – treft het ontwerp van de nieuwe, vierde generatie Touring geen blaam; het is een geslaagde evolutie op de voorgaande. Niet onbelangrijk als je je realiseert dat deze carrosserievariant zo’n 40% van de verkopen op zich neemt.
Sportief-elegant met ruimte
Sinds de designtaal van BMW met de nieuwe Zeven, X1 en Vijf is ook het ontwerp van de Touring duidelijk aangescherpt, maar niet zonder elegantie. Het combineren van scherpe flanklijnen en elegante, subtiele rondingen vooraan en maakt de nieuwe variant bijzonder aantrekkelijk op het netvlies. Met een wielbasis van 2.97 meter – de langste in zijn klasse – oogt de carrosserie imposant en gestrekt. De typerende korte neus en vergrootte BMW-nieren levert tegelijkertijd een dynamische blik op. Ook de opstaande rand onder de achterruit is een welkome, maar vertrouwd karaktertrekje. Met moderne elementen zoals de dubbele LED corona-ringen in de koplampen met daarboven gematteerde ‘wenkbrauwen’ en sierlijk geaccentueerde in de achterlichten oogt de Touring ook op details verfijnd en helemaal bij de tijd.
De belangrijkste meerwaarde van de 5-serie Touring is natuurlijk ‘ruimte achterin'. Dankzij de forse, elektrisch te openen achterklep en opgeruimd laadruim heeft de nieuwe generatie ruime toegang tot 560 liter bagageruimte, dat uiteraard op diverse manieren is uit te breiden tot 1670 liter, ietsje meer dan we gewend waren. Een van die manieren is door te achterbank in de verhouding 40:20:40 neer te klappen met behulp van een hendel binnen handbereik. Een andere optie is gebruik te maken van het skiluik zodat lange voorwerpen gemakkelijk meekunnen zonder twee zitplaatsen op te offeren. Tot slot kan met de zevenvoudig instelbare rugleuning van de achterbank het beste van twee werelden worden gecreëerd. Wel hadden we op iets meer beenruimte gehoopt. Even snel wat achterin leggen kan ook. Als vanouds kan de bagageruimte ook worden benaderd door middel van de te openen achterruit. Om geen ruzie te krijgen met de aanwezige rolhoes wordt deze dan automatisch naar achteren gerold – en teruggeplaatst wanneer je de klep dichtdoet. Ideaal!
520d weet van wanten
Dat BMW alle demonstratiemodellen in München werkelijk full-options had uitgevoerd was geen verrassing. De aanwezigheid van 520d dieselmotor met handgeschakelde zesbak in alle exemplaren was dat wel, maar heel goed verklaarbaar. De 5-serie wordt immers – net als de A6 – veel met de ‘instapdiesel’ besteld. Nu is deze naamgeving voor een variant met 184 pk en 380 Nm wel wat overtrokken, want ook de Vijf komt er heel goed mee uit de voeten. Het feit dat onze oren in de verte meer gegrom waarnemen dan geolied gezang en hij zich bij stationair toerental knorriger opstelt is een van de weinige signalen dat er een gewoon viercilindertje (en geen smakelijke zes-in-lijn) in de motorruimte schuilt. Dankzij de gemonteerde zesbak komt het karakter van de 520d goed boven water. Onderin – tot zo’n 1600 toeren – moet de techniek even op adem komen. Daarna zijn de Newtonmeters goed gespreid en sleurt de diesel gestaag door, voor de liefhebbers tot aan de rechterkant van de toerentellerschaal, terwijl de schakelindicator al lang en breed heeft aangegeven dat het nu wel genoeg is geweest. Het feit dat alle kracht werkelijk tot het eind aanwezig zijn en de zesbak strak en vanzelfsprekend te beroeren is stelt de trotse Vijf-bezitter in staat sportief te kunnen dieselen.
Gemoedelijk of snaarstrak
Ondanks de verleidelijke route om een dergelijke rijstijl na te streven biedt de 5-Touring ook het comfort van een geriefelijke, lange-afstands reisauto. In de met opties verrijkte demo vinden we Dynamic Driving Control, waarmee de motorrespons, demping en besturing een comfortabel, normaal of juist sportief karakter aanmeet. De verschillende settings zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden; desgewenst is de Touring welhaast een soepele, licht deinende lobbes tot een snaarstrakke dynamische combi voor een snelle rit. Daarbij kan de Sport+-modus ook nog een toefje achterwielslip toelaten bij vlot vertrek; met uitgeschakeld DSC en een nat wegdek wil de achterzijde best een zwiepertje voor je maken. Zijn behendige inborst komt ook voor rekening van de gunstige gewichtsverdeling, onder meer bereikt door gebruik te maken van aluminium carrosseriedelen en het achterin plaatsen van de accu. Bovendien heeft BMW in de nieuwe Vijf desgewenst actieve achterwielbesturing voor nog agielere koerswisselingen, een unieke vondst in zijn klasse. Om ook BMW-waardige rijeigenschappen bij extra belading te garanderen is de Vijf standaard uitgerust met luchtvering en niveauregeling op de achteras.
Bij een rijstijl zonder al teveel spektakel en bagage belooft BMW dat de 520d met zesbak 5.2l/100km verbruikt. Deze lage score is onder meer bereikt door de inspanningen van EfficientDynamics, dat onder meer een actieve aerodynamica, regeneratie van remenergie en start/stop-systeem omvat. In het toch wel heuvelige Beieren en met verleidelijke trajecten liet onze boordcomputer weten dat er 8.3l/100km werd geconsumeerd. Bovendien zag de start/stop-techniek meerdere malen geen reden om de motor omwille van het milieu tijdelijk uit te schakelen.
Meer voor minder
De standaarduitrusting van de 5-serie Touring omvat automatische airco, regen- en lichtsensor, cruise control en zes airbags. Voortaan zijn ook 17 inch lichtmetalen wielen, iDrive met radio/cd, een digitale handleiding en automatische rolhoes aanwezig. Desondanks kan BMW de Touring iets lager prijzen dan voorheen. Nieuw in de optielijst BMW Connected Drive, waarmee aan boord via een internetverbinding de (klimatologische) actualiteit kan worden gevolgd en desnoods verbinding gelegd wordt met de dealer voor onderhoud of een diagnose. Via Bluetooth kan de Business Touring vervolgens ook muziekbestanden uit de smartphone laden. Vanaf 11 september staat de nieuwste 5-serie Touring in de showrooms. De 520d is leverbaar vanaf 52.950 euro. Gekoppeld aan een vrijwel even efficiënte achttrapsautomaat komt de prijs op 55.795 euro.
Schrijf een review