Voor wie liever niet wilt kiezen - BMW X6 ActiveHybrid

Met de 7-serie en X6 ActiveHybrid heeft BMW onlangs voor het eerst de weg van hybridetechniek bewandeld. En laten we

Met de 7-serie en X6 ActiveHybrid heeft BMW onlangs voor het eerst de weg van hybridetechniek bewandeld. En laten we eerlijk wezen, gezien de aanwezigheid van een 4.4 liter V8 biturbo en twee elektromotoren onder de kap heeft men in Beieren de focus niet primair op zuinigheid gelegd. Toch schuilt er wel degelijk een groene gedachte achter deze X6, een leuke ook! Het moraal van dit verhaal is een indrukwekkende win-win situatie, waarover we graag een boekje open doen.

Met de 7-serie en X6 ActiveHybrid heeft BMW onlangs voor het eerst de weg van hybridetechniek bewandeld. En laten we eerlijk wezen, gezien de aanwezigheid van een 4.4 liter V8 biturbo en twee elektrom
Voor wie liever niet wilt kiezen - BMW X6 ActiveHybrid

We kennen hybridetechniek natuurlijk van de Toyota Prius, die dankzij de assistentie van een elektromotor de benzinemotor kan ontlasten en zo liters brandstof binnenboord houdt. Deze BMW X6 ActiveHybrid is met een andere benadering in het leven geroepen. BMW gebruikt hybridetechniek om het levensmotto 'Freude am Fahren' te verstevigen en ziet in die extra kracht een win-win situatie, meer pk’s en minder liters. Geen geven en nemen maar en en, zoiets als Lexus aanvankelijk ook voor ogen had. Getuige de aanwezigheid van een 4.4 liter V8 biturbo onder de motorkap was het de Duitsers ook niet aangelegen om er een heel zuinige X6 van te maken, al had dat met een zescilinder misschien wel gekund. ‘Wie zuinig wil rijden moet dieselen’, is het devies. Toch heeft de X6 ActiveHybrid wel degelijk aanzienlijke winst geboekt. Vergeleken met de X6 xDrive50i presteert de ActiveHybrid met V8 en elektromotoren vrijwel identiek; de 485 pk’s realiseren 0-100 in 5.6 sec en 230 km/u topsnelheid - maar zet daar het verbruik van de xDrive35i zescilinder tegenover, dat met 9.9l/100km zo’n 20% lager ligt dan de hybrideloze V8. En om het hoofdstuk CO2’s en liters Euro95 zo goed als af te sluiten, dat verbruik kun je zelfs met goede bedoelingen vrijwel onmogelijk halen. Enerzijds ligt dat aan de bestuurder, maar ook aan de techniek.

Zodra je oog in oog staat met een X6 weet je waarvoor hij is gemaakt. Met zijn hoge, brede bouw, immense wielen en schuin aflopende achterzijde is het direct een imposante verschijning, die zelfs bij een auto van deze omvang sportief te noemen is. In deze subtiele Blue Water lakkleur komt de combinatie van groots en gedrongen design er nog sterker uit. Eenmaal plaatsgenomen zijn we omringd door vorstelijk instelbare lederen stoelen met opgepompt wangen en een helder licht interieur, met matige hoofdruimte voor wie achterin zit. Leuk zo’n dak! De standaard aanwezige carbon-look sierlijsten geven weer een hint naar de sportieve positie van het model. De vrij hoge zit doet er niets aan af en vergroot alleen maar de zelfverzekerdheid van de bestuurder. Slechts de blauwe batterijmeter – ter vervanging van de standaard verbruiks- of olietemperatuurmeter – en een aangepaste toerenteller in het klokkencluster duidt op de aanwezigheid van hybridetechniek.

 

Achtcilindersound

 

Met een druk op de startknop achter het stuur komt de V8 ingetogen tot leven. Een klein beetje gas is voldoende om zijn ware aard door te laten dringen; ook als ActiveHybrid is de typische achtcilindersound aanwezig. Gelukkig, deze mag er zijn! De hybridetechniek is naadloos geïntegreerd in de aandrijflijn en laat de X6 rijden als ieder andere uitvoering. BMW heeft hierbij moeite gestoken in het karakter van de Two Mode transmissie, die niet traploos (als een CVT) maar ‘gewoon’ met zeven voorgeprogrammeerde versnellingen krachten verspreidt. Je wordt er al snel vrienden mee; bij rustig rijden wordt snel een zo hoog mogelijke versnelling opgezocht, bij meer haast stelt de transmissie dat graag even uit. Slechts bij kortstondige sprints wil de V8 nog wel eens iets te lang op toeren worden gehouden, iets dat we niet als geluidsoverlast willen bestempelen. De regie tussen de inzet van de benzine- of elektromotoren gaat vrijwel onmerkbaar, ook al hoeft de van nature al zeer krachtige V8 (408 pk) het toch niet te hebben van de elektromotoren, waarvan er zich een op de voor- en achteras bevindt. Ze worden gevoed door een nikkel-metaal accu onder de bagageruimte, dat op zijn beurt weer wordt opgeladen door de veelzijdige elektromotoren, die ook als startmotor en generator dienen.

 

Van E_DRIVE…

 

De techniek doet onderweg zijn best om de accucapaciteit te maximaliseren. Dat gaat allemaal ongemerkt, al kunnen fijnproevers in het rempedaal voelen dat deze aan het begin van de pedaalslag iets harder aanvoelt. In dat geval wordt de remenergie die vrijkomt ‘opgevangen’ en teruggeleid naar de accu, ook wel Brake Energy Regeneration genoemd. Bij voldoende prik kan de X6 ActiveHybrid voor even volledig elektrisch rijden. Een dergelijk avontuur wordt via het centrale display op het dashboard weergegeven met E_DRIVE. Onder de meest gunstige omstandigheden lukt dat ruim twee kilometer lang, met een snelheid van maximaal 60 km/u. Om de X6 tot deze emissievrije modus te bewegen is er geen specifiek knopje beschikbaar. Het is de gasvoet en het hybridebrein die de touwtjes in handen hebben. Elektrisch rijden gaat niet zo vanzelfsprekend als bijvoorbeeld de SUV van Lexus, de RX450h dat doet. In de meeste gevallen rijdt de X6 niet zoemend weg – terwijl daar juist winst te behalen valt – en rollen we met een beetje moeite bijna geruisloos met een constant gangetje van 40 tot 60 door. Als de X6 na enige overtuiging dan elektrisch rijdt zien we de batterijmeter al snel teruglopen. Met alle (extra) techniek aan boord weegt de Beier immers 2500 kilo en om dat op gang te brengen is veel energie vereist. Ook bij stilstand knabbelt de techniek en alle comfortverhogende zaken aan de accucapaciteit – waaronder de elektrisch opererende airco. Rond spitsuur het fileverkeer in hartje Amsterdam overwinnen resulteert na enige minuten in het ontwaken van de V8. Daar sta je dan met je hybride en stationair draaiende motor! Die met voorzichtigheid gerealiseerde 1 op 9 verdwijnt als sneeuw voor de zon van het display...

 

…naar E_BOOST

 

Nu de V8 toch aan het draaien is zetten we ‘m maar eens echt aan het werk. Hoeveel Freude brengt het duo ons nou? Het is bijna een open deur, maar het is een heleboel. Het gemak waarmee de ActiveHybrid versnelt – inclusief vocale begeleiding van de V8! – is toch wel verpletterend. Daarbij klinkt de krachtcentrale zodra de toerenwijzernaald het cijfer 2 en 3 passeert op zijn best. De boordcomputer laat met de letters E_BOOST weten dat ook de elektromotoren alle zeilen bijzetten. De strak schakelende automaat werkt fanatiek maar soepel mee de X6 aan meer dan serieuze prestaties te helpen. Hadden we al gezegd hoe indrukwekkend het voelt om in ongeveer vijfenhalve tel de 100-grens op de snelheidsmeter te passeren? Het gaat gewoon vreselijk rap. Wetende dat BMW deze X6 heeft begrensd op 230 km/u kunnen we nog wel even doorgaan. En inderdaad, die afgeregelde top is voor onze hybride-mastodont een peulenschil. Voor die kilometers extra tot 250 km/u zullen we de xDrive50i moeten aanschaffen, maar als dat het enige is... Bovendien heeft de Activehybrid in totaal 780 Nm trekkracht, veel meer dan waar zelfs het sportieve topmodel X6 M mee te koop kan lopen.

Van de X6 is weten we ook dat hij zijn mannetje staat op wegen die niet rechtuit gaan. Het moet gezegd worden dat BMW’s stoerste telg tamelijk ongevoelig is voor het aanvallen van bochten. Drempels daarentegen vindt het ESP niet leuk, die alertheid komt waarschijnlijk op het conto van de grote 20 inch banden met een platte wang. Dat levert soms rake klappen op van richels. Met de ruim 200 kilo wegende hybridetechniek aan boord voelt de X6 wel iets zwaarder dan zijn conventionele evenknieën, al hebben wij en de techniek er uiteindelijk niet veel onder te lijden. Voor een auto met deze massa heeft de X6 nog altijd ontzettend goede rijkwaliteiten, met lichte en precieze besturing. Daarbij lust ook de X6 ActiveHybrid het nodige zodra de pk’s regelmatig worden ingezet; een verbruik van 1 op 7 is dan eenvoudig te doorbreken. Afhankelijk van je humeur en de omstandigheden is 1 op 8 in alledag geen verkeerde inschatting. Geen ultragroene schoonheidsprijs, maar nog altijd minder innemend dan de ‘gewone’ V8.

 

Prijs en conclusie

 

Het prijskaartje van de BMW X6 ActiveHybrid ligt met 130.500 euro boven die van de xDrive50i, die eveneens van een V8 is voorzien en in de duurste High Executive uitvoering ruim 124 mille moet opbrengen. In de basisprijs is het verschil veel groter, maar door het gunstiger verbruik blijft de BPM iets meer binnen de perken. Ook zet de hybrideversie nog meer de bloemetjes buiten met luxe, verrijkt met comfortabele zaken en exclusieve details zoals het specifieke lichtmetaal, logo’s en instaplijsten. Met standaard zijnde xenonverlichting, automatische airco, soft-close functie op de portieren, elektrisch bediende achterklep , keyless go, lederen bekleding, parkeersensoren, DVD, een 12 speaker tellend audiosysteem en 19 inch lichtmetaal is de in één uitvoering verkrijgbare ActiveHybrid ronduit een full-options brok techniek. Dat betekent niet dat het optieboek nog slechts een A4 omvat; met keuze uit nog grotere wielen, nappaleder, TopView omgevingscamera, stoelventilatie en stuurverwarming valt er nog genoeg te kiezen!

Dat BMW de X6 nu ook in een hybridevariant op de markt brengt lijkt wellicht onbezonnen; wie zuiniger wil rijden kiest maar een diesel en voor de echte kracht kies je de bestaande V8. Toch verdient de ActiveHybrid met zijn hybridetechniek wel een eigen voetstuk; de prestaties van de V8 blijven op niveau (al zijn deze helaas niet nóg beter dan de xDrive50i) en kunnen worden gekoppeld aan het veel lagere verbruik van een kleinere zescilinder, dat goed is voor het felbegeerde groene label C. Tel daarbij op dat de komst van ActiveHybrid de X6 niet wezenlijk in laat boeten op zijn behendige aard en kiezen voor zo’n hybride is zo vreemd nog niet…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Voor wie liever niet wilt kiezen - BMW X6 ActiveHybrid
Sinds 30 juli ben ik naar 5 jaar 535D overgestapt naar de X6 Eigenlijk wilde ik deze al in 2008, maar de auto cruise control kon.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Voor wie liever niet wilt kiezen - BMW X6 ActiveHybrid
Sinds juni 2009 overgestapt van Mercedes ml 280cdi (nieuw model ) naar bmw X6 reeds 2 Mercedessen gehad , ik moet ze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Voor wie liever niet wilt kiezen - BMW X6 ActiveHybrid
Ben juni 2008 overgestapt van de X5 naar de X6 en ben nu volledig gewend aan de auto. Belangrijkste verschil is de wegligging, hij stuurt,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5