Geluksvogel - Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI

Dieselrijden was tot voor kort iets voor de echte kilometervreters. Met dank aan de fanatiek groen denkende overheid is

Dieselrijden was tot voor kort iets voor de echte kilometervreters. Met dank aan de fanatiek groen denkende overheid is dat nu verleden tijd. De echte spaarwondertjes met zeer lage CO2-uitstoot worden namelijk vrijgesteld van BPM en (dure) wegenbelasting en dat maakt de nieuwe Polo BlueMotion 1.2 TDI met zijn 89 gram en verbruik van 1 op 30 financieel aantrekkelijk voor iedereen. Allemaal leuk en aardig, is deze Polo echt zo zuinig te rijden? Tijdens onze deelname aan de Ecomobiel Rally 2010 hebben we alle tijd om dat te onderzoeken.

Een onbekende route, 25 graden, volop zon en enkele tussenstops zijn niet de meest ideale omstandigheden om de Polo BlueMotion op zijn zuinigheid te testen. Toch laten we ons niet uit het veld slaan tijdens de voor het eerst georganiseerde Ecomobiel Rally 2010, een evenement waaraan allerlei innovatieve voertuigen mogen deelnemen. Namen zoals de smart mhd, de Carver, Honda Insight en elektrische Renault Kangoo zijn van de partij, spannender wordt het met de Tazzari Zero, Tesla Roadster, Lotus Elise ECE, en de driewielige Piaggio MP3 Hybrid motorscooter. Volkswagen is opvallend genoeg in een trio vertegenwoordigd; van de Passat Ecofuel (aardgas) en flink verzuinigde Golf TDI van MijnBlueMotion.nl tot ‘onze’ spaar-Polo.

1.2 TDI kent meer manieren

Hoewel de Rally niet per se bedoeld is om zo zuinig mogelijk de finish te halen, biedt deze dag natuurlijk wel die mogelijkheid. De Polo BlueMotion belooft in vernieuwde vorm nog zuiniger te zijn. En dat heeft-ie niet alleen te danken aan extra aerodynamische en technische trucs zoals een gesloten grille, een dakspoiler, banden met een lage rolweerstand (en hogere spanning), verlengde versnellingsbakverhoudingen en een verlaagd onderstel. Nieuw bij in de VW-stal is recuperatie, slimme techniek die herwinning van remenergie mogelijk maakt. Het hart van de Polo is eveneens vers van de pers; een 1.2 TDI dieselmotor driepitter met common rail techniek die goed is voor 75 pk en de (iets krachtiger) 1.4 TDI met pompverstuivers aflost. Mede dankzij die verfijnde inspuiting is de diesel niet alleen iets zuiniger, maar vooral ook veel stiller. Zelfs bij koude start tokkelt het dieseltje direct rustig zijn rondjes onder de motorkap en wordt zijn komaf niet meer zo nadrukkelijk opgedrongen als we gewend waren in het vorige model. Bij stilstand komt de diesel desgewenst helemaal tot rust; de krachtbron werkt standaard met een start/stop-systeem die de motor uitschakelt zodra de versnelling in neutraal staat.

Onderweg blijkt ons dieseltorretje nog betere manieren te hebben dan gedacht. Wilde de vorige Polo BlueMotion 1.4 TDI nogal scheutig zijn met trillingen en vibraties in de pedalen, pook en het stuurwiel, bij de nieuwe BlueMotion hebben de Duitsers dat veel beter voor elkaar. Nog altijd – en vooral bij flinke acceleratie vanuit lage toeren – kan het de bestuurder niet ontgaan met een klein dieseltje onderweg te zijn. Verbetering is er zeker en dat was ook wel nodig ook, al zal-ie nooit kunnen tippen aan de verfijning en rust van een 1.6 TDI, die vier cilinders telt. Aard van het beestje, niets aan te doem.

Lange verzetten

Iets dat wederom de Polo BlueMotion duidelijk onderscheidt van zijn reguliere broeders is de vijfversnellingsbak. Om de dieselmotor op constante snelheden zo min mogelijk toeren te laten draaien en daarmee het verbruik te kunnen drukken zijn het derde, vierde en vijfde verzet veel langer uitgesmeerd. Dat heeft voor en nadelen; zo kun je rustig met 1200 toeren op constante snelheid tokkelen of lang uitrollen zonder enig protest en rumoer vanuit het vooronder, met een zeer laag verbruik tot gevolg. Daar staat tegenover dat bij elke vorm van acceleratie die erna volgt de krachtbron totaal niet thuis kan geven. Wie wel eens een rotonde in 3 neemt of met een gangetje van 30, 40 wil versnellen komt van een koude kermis thuis als de bak in dat verzet staat. Rap terugschakelen en gas erop is dan het enige devies, iets dat bij de reguliere modellen niet nodig is. De toerenval is per verzet eigenlijk te groot om ‘zuinig’ op te schieten. Het ‘gat’ tussen de tweede en derde versnelling is ongeveer 800 toeren, dus om daadkrachtig mee te komen zouden we de aanwijzingen van de schakelindicator in de wind moeten slaan en pas opschakelen bij 2400 toeren, iets dat een beetje tegenstrijdig aanvoelt. De fut sluipt er namelijk pas een beetje in vanaf 1600 toeren en piekt voelbaar nadat het cijfer 2 op de toerenteller is gepasseerd. Dan blijken de 75 pk’s en 180 Nm geen moeite te hebben met de Polo en knorren we probleemloos naar een hoger tempo.

Vertrouwd sturen

Dat de Polo BlueMotion door zijn ‘zuinige’ transmissie eigenlijk een aangepaste rijstijl vraagt en niet zo ‘vanzelfsprekend’ te rijden is als elke andere Polo blijven de rijeigenschappen eerder onderbelicht, terwijl deze net als het comfort aan boord weer heel vertrouwd zijn. De BlueMotion is zelfs best een soft type, mede te danken aan het feit dat het Dunlop-rubber met lage rolweerstand niet knetterhard is opgepompt. Het typische stuiteren op slecht asfalt en klinkerwegen is niet aan dit spaarwonder besteed. Ook door het formaat en ondanks het eco-karakter van de banden (185/60/15) blijft de wegligging van de Polo BlueMotion op peil; onze ecomobiel laat zich des Polo’s sturen; niet sportief maar gemoedelijk, licht en niet al te direct, waarbij de wielen ook in bochten lang op koers kunnen blijven. De vorige versie wilde immers met zijn smallere 14 inch banden nog wel eens in de knel komen. Zo blijft zuinig rijden nog best leuk!

Kies je verbruik

Hoe zuinig je wil rijden hangt natuurlijk het meest af van je rijstijl. Met een beetje bijtijds opschakelen, anticiperen om lang 'gratis' uit te rollen naar een verkeerslicht en met maximaal 120 km/u op de teller kwam de verbruiksmeter in de boordcomputer uit op 4.3l/100km. Hierbij hebben we ook meerdere malen de airconditioning ingeschakeld, als bestuurder hielden we het hoofd tijdens de rally toch liever cool. Goed nieuws is dat de boordcomputer verrassend nauwkeurig is, onze eigen meting – waarbij de tank letterlijk tot de nok werd gevuld – kwam slechts 0.05l/100km lager uit. 1 op 23.5 dus, da’s inderdaad geen 1 op 30. Het geheim om 1 op 30 te halen wordt later ontrafeld; snelheid. Zodra met een behouden rijstijl niet sneller wordt gereden dan 100 km/u is gemakkelijk 3.8l/100km haalbaar. Ga je echt tot het uiterste en begeef je je rond de snelheden van vrachtwagens en die van provinciale wegen dan zijn we met 3.5l/100km op een tiende liter verwijderd van de fabrieksopgave voor de Polo BlueMotion. Dan duurt het wel heel lang voordat de 45 litertank leegraakt…

Trendline of Comfortline

Volkswagen levert de Polo BlueMotion in twee uitvoeringen; Trendline en Comfortline, waarbij de meest voordelig nog een tiende liter zuiniger belooft te zijn. Keerzijde is dat op de Trendline vrijwel geen opties (zoals airco en navigatie) te bestellen zijn, al zijn ESP en vier airbags, mistlampen, cruise control, een lederen stuur, middenarmsteun, centrale vergrendeling en 15 inch lichtmetaal wel inbegrepen. Een radio echter weer niet. semi-automatische airco is standaard op de Comfortline die met een prijskaartje van 17.290 euro naar verwachting het grootste deel van de verkopen op zich zal nemen. Dat inmiddels het aantal ordernoteringen op 6000 staat is niet zo heel vreemd, de Polo BlueMotion heeft door de vrijstelling van BPM een dermate gunstige prijsstelling dat er samen met het lage verbruik en gunstige dieselprijs geen omslagpunt is. Dieselen in de Polo loont niet alleen voor zakelijke rijders (die betalen 14% bijtelling), maar ook voor particulieren.

Conclusie

Het is duidelijk dat de nieuwe Polo BlueMotion financieel een zeer interessante auto is. Gelukkig heeft de spaardiesel meer te bieden. Met dank aan de nieuwe dieselmotor en de volwassen bemeten banden rijdt en voelt de eco-Polo nu vrijwel als elke andere. Daarbij hebben nieuwe besparingsmethoden zoals het start/stop-systeem en recuperatie het BlueMotion-recept nog effectiever gemaakt. De ‘luie’ vijfbak vraagt echter wel een aangepast schakelgedrag en dat is jammer, een zesbak zou hetzelfde resultaat met meer Fahrspaß kunnen realiseren.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Geluksvogel - Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI
rammel bij gebruik airco wordt als producteigenschap gegeven van 7 traps dsg....is nieuwe auto en vw wealer laat het dus hierbij. In linkerkoplamp zit vaker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5