De hybride die (niet) gezien mag worden - Toyota Auris Full Hybrid

Het kans soms raar lopen in het leven van een auto. De Toyota Auris heeft sinds zijn introductie in 2006 nooit echt

Het kans soms raar lopen in het leven van een auto. De Toyota Auris heeft sinds zijn introductie in 2006 nooit echt potten kunnen breken in het populaire C-segment. Dat kan vanaf nu echter zomaar gaan veranderen! Niet door de subtiele facelift die zijn makers hebben doorgevoerd; het is de komst van de Auris Hybrid die het model vanaf nu in de bloei van zijn leven zet en Toyota in staat stelt nog meer hybrides te gaan verkopen. Dit groentje met 14% bijtelling kost minder dan een Prius, is net zo zuinig, ziet er heel gewoon uit en rijdt eigenlijk best lekker!

Het kans soms raar lopen in het leven van een auto. De Toyota Auris heeft sinds zijn introductie in 2006 nooit echt potten kunnen breken in het populaire C-segment. Dat kan vanaf nu echter zomaar gaan
De hybride die (niet) gezien mag worden - Toyota Auris Full Hybrid

Het overgrote aandeel modale hybrides op de Nederlandse markt is vrijwel direct te herkennen als hybride. Door het aerodynamische ontwerp, en omdat het betreffende model er alleen met hybride-aandrijving is. Dat is bij de Toyota Prius het geval, maar bij Honda met de Civic Hybrid, Insight en CR-Z niet anders. De Toyota Auris Hybrid is wel anders. Bij de ontwikkeling van deze voor Europa bestemde Japanner stond een hybridevariant niet op de planning. Het was immers de Prius die de eerste financieel- en milieubewuste rijders over de streep moest trekken. De Auris zit echter een trap lager in de modelladder en kan als Full Hybrid gaan dienen als voordeliger alternatief. Zeker omdat het aantal hybridemodellen - naast de opmars van elektrische auto's - in dit segment toe zal nemen, Toyota ook meer hybrides wil verkopen en men tegenwoordig niet schroomt in een iets kleiner model auto te stappen. Met 13 jaar hybride-ervaring op zak durfde Toyota dit avontuur wel aan.

 

Gewoon jasje

 

Dat de Auris ‘pas’ achteraf ook als Hybride in de markt is gezet heeft nog een positieve bijkomstigheid; het conventionele design. Ondanks dat de Auris Hybrid voor een kwart uit nieuwe onderdelen bestaat en door LED-dagrijverlichting en subtiele spoilers wel iets vlotter oogt dan de andere uitvoeringen, is het nog altijd een doodgewone, vrij behouden vijfdeurs hatchback en geen typische hybride die voor onze neus staat. Een eigenschap dat zeker een nieuwe doelgroep zal aanspreken die niet in het huidige aanbod gezien wil worden of niet zo nodig een statement hoeft te maken hybride te rijden. Immers kiezen tal van zakelijke en particuliere Nederlandse hybriderijders ook voor een hybrideauto vanwege de lage bijtelling (14%) en vrijstelling van wegenbelasting die er (meestal) tegenover staat.

Binnenin de Auris bleef de Japanner grotendeels zichzelf. Slechts het kleine Prius-pookje en de compacte energiemotor in het instrumentarium verraadt dat we hier niet met een doorsnee variant onderweg zijn. Het in de middenconsole geïntegreerde audio/navigatie-systeem ontbeert de uitgebreide boordcomputer van z’n grote broer, maar echt een gemis is dat niet. De capaciteit van de accu’s, de inzet van de benzine- en elektromotor alsmede het verbruik wordt nog altijd fijntjes in het tellerhuis weergegeven. De enige concessie die de Toyota-techneuten hebben moeten doen komt tot uiting in de bagageruimte. Door het plaatsen van de accu’s achter en onder de achterbank is er nog slechts 279 liter beschikbaar, minder zelfs dan een Yaris. Nog altijd een redelijke inhoud voor de meeste boodschappen, maar minder geschikt voor een vakantierit naar de camping of de zon. Onder de verhoogde maar vlakke laadvloer bevindt zich nog een aardige bak voor kleinere bepakking. Mocht het allemaal na even passen en meten niet passen, dan kan altijd nog de achterbankleuning worden neergeklapt.

 

Hybridetechniek uit Prius

 

De Auris Hybrid heeft precies dezelfde aandrijflijn als de Prius; een 1.8 litermotor en elektromotor maken de dienst uit en komen samen tot 136 pk. De regie tussen beiden wordt automatisch geregeld, schakelen hoeft evenmin. Ondanks zijn toch vrij conventionele koetsontwerp – wat logischerwijs minder fanatiek is geënt op aerodynamica - is de Japanner daarmee net zo zuinig als de fijngeslepen Prius, het gemiddelde verbruik varieert van 3.8l/100km voor de standaardversie tot 4.0l/100km wanneer de meest complete versie met 17 inch wielen wordt besteld. In beide gevallen ligt de CO2-uitstoot ruimschoots onder de huidige grens van 110g/km, waardoor de Auris Hybrid, net als de Prius en kleinere benzine-Aygo in het eerder genoemde BPM, MRB en bijtellingsprijzenpakket van de overheid valt.

Hoewel menig Auris-koper hierdoor bij voorbaat een koopcontract zal tekenen, mag het karakter van de Auris onderweg niet onbesproken blijven. Wat weer direct opvalt is het fluisterstille vertrek, zodra de benzinemotor enigszins opgewarmd is neemt de elektromotor normaliter de taak van het wegrijden op zich. Bij een rustige gasvoet blijft de benzinemotor tot 50 km/u buiten spel en hebben de accu’s ruimschoots capaciteit om minutenlang stedelijk verkeer te overwinnen – geen vleugje uitlaatgas achterlatend. Bij afremmen kan daarnaast energie worden herwonnen en zo de accu's worden bijgetankt. Zodoende kan optimaal worden geprofiteerd van het grote voordeel van hybridemodellen in dit soort situaties. Dat Toyota ons maande door het centrum van Barcelona te rijden was in dit geval meer een rustgevende openbaring dan een crime. Het gemiddelde verbruik tijdens deze route bleef steken op een magere 3.8 liter/100km.

Op hogere snelheden, of zodra er meer vermogen wordt verlangd, springt de 1.8 litermotor razendsnel (tijdelijk) bij. De interactie tussen beide motoren is vrijwel onmerkbaar, het is meer de variabele overbrenging van de versnellingsbak (E-CVT) die herinnert met een hybride onderweg te zijn. Een dergelijke opzet is overigens geen verplicht nummer bij een hybride, maar wel efficiënter en beter in te passen in de techniek. Wie flink op het gas gaat staan – in het heuvelige Spanje geen zeldzaamheid - zet de motor hoorbaar aan het werk. De bijbehorende geluidsproductie valt nog best mee, maar wetende dat de krachtbron bij een vaste overbrenging de rust meer zelve is blijft dat een aparte gewaarwording. Op constante snelheid blijft het binnenin altijd aangenaam stil en laten ook de grotere 17 inch banden niet nadrukkelijk van zich horen.

Het gemis van een echte overbrenging en de toerenklanken van de motor onder forse acceleratie kan de Auris met z’n 136 pk nooit echt de dynamiek van een handgeschakelde of traditionele automaatvariant geven, ook al stuurt de Japanner wel prettig direct en ligt de carrosserie strak op de weg. Overigens heeft Toyota nog wel twee trucs om de ‘overlast’ te beperken. De energiemeter biedt – ter vervanging van de toerenteller – een groene en power zone. Zo lang de meter niet verder komt dan het eerste deel van de schaal is er niets aan de hand. Ook kan de Auris bewegingen van de gasvoet filteren en een zwaardere voet minder fanatiek belonen; in de ECO-stand biedt 80% gas slechts 50% vermogen, in de POWER-stand is dit precies andersom. Zo kun je de Auris een beetje lui, kordaat of heel assertief laten aanvoelen en gemakkelijker zuiniger rijden. Voor de liefhebbers is er ook nog een EV-modus, waarin de benzinemotor tijdelijk geforceerd uitgeschakeld blijft. Doordat de testroute dit keer meer van onze Auris vergde liep het verbruik op naar ongeveer zes liter.

 

Conclusie

 

Met de Auris Hybrid zet het merk wel hun toch wat ondergewaardeerde telg in een nieuw, zonnig daglicht. Toyota heeft echter niet de ambitie om met de Auris Hybrid de nummer 1 in het segment van de Golfjes en Astra’s te worden. Daarvoor is de harde kern ofwel de gevestigde orde te sterk ingesleten. Zeker in ons land zal de Auris Hybrid toch onomstotelijk worden gewaardeerd, aangezien zijn zuinige karakter groots wordt beloond met financieel voordeel. Maar de Auris heeft meer te bieden; het is met standaard geregelde airco, lichtmetaal, radio/cd, cruise control, elektrische ramen en ESP een compleet uitgeruste, ruime vier tot vijfzits vijfdeurs in een gewoon jasje, voorzien van een verfijnde aandrijflijn en een capabel onderstel. De onderhoudskosten liggen volgens zijn makers op het niveau van de Yaris. Een verleidelijk aanbod dus, met een prijskaartje vanaf 22.990 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (4)

De hybride die (niet) gezien mag worden - Toyota Auris Full Hybrid
Zeer fijne probleemloze auto!
Rijdt erg comfortabel en ligt heerlijk op de weg.
Vooral na lange stukken kom je zeer uitgerust uit de auto, het lijkt wel alsof de auto je zelfstandig brengt zonder dat je wat hoeft te doen.
Dat is ook meteen het nadeel, je moet echt wel alert blijven.
Mijn Auris heeft inmiddels 110.000 km op de teller en heeft nog geen enkel probleem gehad.
Kortom, dit is een aanrader!!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

-compleet
-rustig
-ruimte
-afwerking

Minpunten

-rumoerig met winterbanden
De hybride die (niet) gezien mag worden - Toyota Auris Full Hybrid
Geen fijne auto om in te rijden. Steeds lichte schokjes bij constante snelheden als het gaspedaal ook maar ietsje wordt gelicht of ingedrukt. Echt irritant. Al bij matig gasgeven snel hoog in de toeren, dat veroorzaakt veel herrie. Uiterlijk is smaak gebonden, maar de hamsterwangen aan de achterzijde zien er niet uit. En natuurlijk koop je voor de prijs van een hybride een veel mooiere auto. Maar ja, die bijtelling...
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Ruimte

Minpunten

Onrustig
Rumoerig
Uiterlijk
Prijs
De hybride die (niet) gezien mag worden - Toyota Auris Full Hybrid
In ben bij de keurigeverzorgde preview van deze schiterende auto geweest maar was met mijn 1.85 toch lichtelijk teleurgesteld over de hoofdruimte op de achterbank. Ik kon ook niet goed meer door het zijraam kijken.
Dat is bij mijn Astra Station uit 2003 wel het geval. Bij een Avenses Station die daar ook stond had ik wel de gebruikelijke ruimte alleen is dat een klasse hoger(duurder)
Ik heb er niet mee kunnen rijden dus de ondergenoemde zaken kan ik niet goed beoordelen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Zeer mooi uiterlijk en interieur

Minpunten

Zie review,
De hybride die (niet) gezien mag worden - Toyota Auris Full Hybrid
Wij hebben een mooie 5 deurs aangeschaft. Op de eerste proefrit wat aanmerkingen laten zetten betreft wat puntjes. Al snel (ja nu wel achteraf) hadden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5