De eerste nieuwe Mégane debuteerde alweer anderhalf jaar geleden. Het model sloeg (weer) een nieuwe weg in qua design en die lijkt inmiddels lekker aan te slaan. In rap tempo volgden andere bekende varianten zoals de Estate, Coupe en de ruimteversies Scenic en Grand Scenic. Ook de zeer rappe Mégane RS valt boven verwachting in de smaak als rasentertainer. Een, niet te vergeten versie stond nog niet in de showroom; de nieuwe Coupé-Cabriolet.
Omdat Renault in de 'luxepositie’ verkeert al een echte tweedeurs Coupé in het gamma te hebben, heeft men zich niet in allerlei bochten moeten wringen om van de Coupé-Cabriolet een heel sportief ogende auto te maken. Enige verwantschap zien met de Coupé zien we in de neus, waar de bumper met onderbroken luchtinlaat en geaccentueerde mistlampbehuizingen wederom wat vlotter oogt dan de hatchback en Estate. Door de combinatie van de chroom satijnglans uitgevoerde voorruitstijl en sierlijst achterop, maar ook een glanzend zwart stalen dak en zwarte buitenspiegelkappen vestigt de nieuwste telg nog sneller aandacht. Achteraan blijft de ‘CC’ – die overigens ook 13 centimeter is gegroeid - redelijk recht-toe-recht-aan. Deze zijde is altijd een beetje noodzakelijk kwaad, omdat het tweedelige en 75 kg wegende dak natuurlijk onzichtbaar opgeborgen moet kunnen worden. Wie goed kijkt ziet wel dat de achterklep tot de bumperrand doorloopt ten gunste van een lage laaddrempel. Dit maakt het inladen van bagage bij gesloten en open toestand een stuk makkelijker. De losse antenne midden op het achtersteven ontsiert helaas wel een beetje. Helemaal wanneer je open rijdt, dan kwispelt de spriet altijd in het zicht van de binnenspiegel.
Open rijden in 21 seconden
Met dank aan de vele zonnestralen in de omgeving van Valencia kan het Karmann-dak van de Mégane Coupe-Cabriolet netjes opgeborgen blijven. De ingrijpende metamorfose van gesloten naar open toestand neemt ongeveer 20 tellen in beslag en kan alleen bij stilstand worden uitgevoerd. Goed, met zon, drankjes en een cabrio raken we in ons element! Onze Mégane is dat toch niet helemaal. Met het dak er af neemt de stijfheid van de koets voelbaar af, te voelen en te zien in de zichtbaar trillende binnenspiegel en vibraties in het stuur. De inspanningen van de techneuten ten spijt om het verlies te compenseren met extra stevigheid in de deuren. Renault heeft het zich ook niet makkelijk gemaakt door de voorruitstijl ten opzichte van het voorgaande model zes centimeter naar voren te schuiven. Toch was dat geen overbodige luxe, het instappen gaat nu een stuk gemakkelijker en de kans het hoofd te stoten zit er bijna niet meer in. Bovendien resulteert dit in nog natuurlijker open-rijden gevoel.
Relaxed!
Na de nodige kilometers begint de Coupe-Cabriolet goed in te werken. Slecht onderhouden asfalt en richels worden zachtjes opgevangen, het glooiende Spaanse wegdek laat ons soms zelfs een beetje meedeinen. De beheersing waarmee het traject wordt voltrokken toont wel de finesse in het onderstel. En dat terwijl Renault wel een juist stevigere setting (en zachtere rubbers) heeft toegepast om de zwaardere CC-koets in balans te brengen. Renault is er absoluut niet doorgeslagen en dat maakt deze laatste carrosserievariant een verrassend aangename, luchtige reisgenoot. De besturing is zoals we al dachten; licht, maar wel direct en zeker niet gevoelloos. Omdat deze Mégane niet sportief wil zijn, wordt moedig stuurmansgedrag niet beloond, de wielen schuiven veilig naar de grens van het asfalt. Zeker met de pittige (en zwaardere) 160 pk dieselmotor in het vooronder.
Omdat deze dCi 160 niet in ons land wordt geleverd – er komt wel een 1.5 dCi 110 met rap schakelende EDC-zestrapsautomaat en dubbele koppeling - zijn de meeste ogen bij voorbaat gericht op de TCe 130. Uiteraard stond deze ook op het programma. Het is een inmiddels bekende 1.4 liter turbomotor, die ook in de Coupe-Cabriolet kan overtuigen. Vanaf zo’n 2000 toeren is de viercilinder op stoom en komt de sleur er beschaafd in. Omdat de 130 pk sterke krachtbron wel even 1500 kg moet voorttrekken nodigt de TCe vooral uit tot rustig rijden en genieten van wat er om ons heen gebeurt. Een capabele motor om deze Mégane te rijden waarvoor hij bedoeld is. Door het riante koppel van 190 Nm en zes verzetten is deze TCe te prefereren boven de 110 pk sterke 1.6 16V die het veel meer van toeren moet hebben en zodoende aan de rust onderweg knaagt. Over toeren gesproken, in tegenstelling tot de snelheidsmeter is deze analoog in het tellerhuis opgenomen. Keuzes...
Carminat TomTom-navigatie
En voor die rust hoeft het dak uiteraard niet gesloten te zijn. Uiteraard is de cabine dan veel stiller door de isolatie van omgevingsgeluiden – en kunnen we profiteren van extra lichtinval uit het panoramisch glazen dakdeel! - ook dakloos rijden blijft tot snelwegtempo nog gewoon genieten geblazen. Met de gesloten ramen, het glazen windschermpje en het grotere exemplaar ter hoogte van de achterbank (voor hogere snelheden) blijven we voorin prettig uit de wind en hoeft de haardos niet worden gereviseerd bij aankomst. Ook het uniek geïntegreerde Carminat TomTom-navigatiesysteem bovenop het dashboard is te allen tijden verstaanbaar, al heeft de navigatiedame wel last van een schorre stem waardoor de spraakkwaliteit wat te wensen overlaat. De bediening gaat overigens niet met een touch screen, Renault heeft zelf een draaiwiel in de middentunnel ingebouwd voor allerhande functies. Daar in de buurt troffen we ook de schakelaar om cruise control (eenmalig) in te schakelen. Handig?!
Ook als GT en GT-Line
Die snelheidsregelaar zit er standaard op, evenals ESP, regen- en lichtsensor, de Renault sleutelkaart, een radio/cd-speler, airco, mistlampen, glazen dakpaneel, windschermen en het Carminat TomTom-navigatiesysteem. Deze standaarduitrusting behoort toe aan de 1.6 16V 110 Expression, en die kost net geen 32 mille. De overige motoriseringen (TCe 130, 2.0 16V met CVT-automaat, TCe 180 en dCi 110 EDC) zijn er als Dynamique of Privilege, waarbij de middenmoot is verrijkt is met 17 inch lichtmetaal, automatische airco, handsfree functie op de sleutelkaart en een lederen stuur. De door ons gereden TCe 130 is er als Dynamique vanaf 34.690 euro, dieselen kost 4200 euro meer. Als vanouds biedt de Privilege het meest aan luxe, met keuze uit beige, antraciet of rood(!) leder, xenon, verwarmde voorstoelen, parkeersensoren, ander lichtmetaal en inklapbare buitenspiegels. Deze versie staat in de prijslijst voor minimaal 37.190 euro. Nieuw in de Mégane familie is de GT en GT-Line, waarbij de modellen onderhuids en visueel sportiever voor de dag komen. De Coupe-Cabriolet is er als GT met de TCe 180 en die kost 38.490 euro. De GT-Line is leverbaar als pakket op de Dynamique en daardoor beschikbaar op de andere motoren.
Schrijf een review