De Ibiza ST is 18 centimeter langer dan de vijfdeurs hatchback en daarmee fors ruimer. Niet alleen de achterpassagiers hebben meer ruimte ter beschikking, ook de bagageruimte is stukken royaler met een inhoud van 430 liter. Opvallend is de lage tildrempel en de relatief vlakke laadvloer van de kofferbak. Meer ruimte nodig? Dat kan door de rugleuning van de achterbank neer te vouwen. Dan bedraagt de stouwcapaciteit liefst 1.164 liter (tot aan het dak). Voorin is de station identiek aan de hatchback. Dat betekent in de basis een ietwat saai aandoende, grijze kleurstelling voor het dashboard. Een interessante optie is overigens de tomtom-craddle midden, bovenop het dash, dat een einde maakt aan het geleur met de zuignap en adapter.
Economische vijfbak
De 1.2 TDI Ecomotive is het stokpaardje van Seat in de Ibiza ST, tenminste als het gaat om gunstige verbruikscijfers en maximaal financieel voordeel. Dankzij een CO2-uitstoot van 89 g/km is de driepitter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en BPM, en betaalt de zakelijk bestuurder slechts 14 procent bijtelling De vrijstelling van mrb bespaart de particuliere rijder al snel zo’n 900 euro per jaar. Bovendien ligt het omslagpunt van benzine/diesel door deze maatregel op 0 kilometer, dus is de keuze op papier niet moeilijk. Maar hoe gedraagt de 1.2 zich in de praktijk, zit er nog wel leven in de brouwerij? Weinig. Qua prestaties hoef je niet al te veel te verwachten van de 1.2 TDI met 75 pk en 180 Nm koppel. Debet daaraan is ook de handgeschakelde vijfbak. De spatiëring ervan is volledig afgestemd op economische verbruikscijfers. Het toerenverval tussen de versnellingen is groot wat snel accelereren eigenlijk onmogelijk maakt. Nul naar honderd zou in 14,6 seconden moeten kunnen, wij kwamen niet onder de 17 tellen, en bij 173 km/u geeft de driecilinder er de brui aan. De 1.2 TDI Ecomotive met onder meer een stop-/startsysteem is uiteraard louter om milieutechnische redenen ontwikkeld, echt niet uit dynamisch ‘auto emocion’-oogpunt. Het gemiddeld verbruik bedraagt slechts 3,4 l/100 km (1 op 29,4). Verder is op isolatiemateriaal flink bespaard. De common rail houdt zich allerminst op de achtergrond. Een toefje gas is genoeg om de bestuurder eraan te herinneren dat hij voor de driecilinder diesel heeft gekozen, daar verandert ook de balansas helemaal niets aan. De isolatie en loopcultuur van de 1.6 TDI (90 of 105 pk) is wat dat betreft veel beter op orde. De zestienhonderd maakt de Ibiza ST stukken levendiger en is zakelijk gezien ook zo gek nog niet met 20 procent bijtelling.
XDS
Ook de drie benzinemotoren komen zakelijk gezien in aanmerking voor het 20 procent bijtellingtarief. Aan de basis staat de driepits 1.2 met 70 pk. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de 1.2 TDI: te weinig (lees: geen) auto emocion. Het verbruik daarentegen is wel weer gunstig met een gemiddelde van 1 op 18,2. De 1.2 TSI maakt van de Ibiza ST een heel andere auto. Deze viercilinder turbomotor genereert 105 pk en 175 Nm aan koppel en zet zowel de 1.2 als de 1.4 volledig in de schaduw. Op alle fronten. Zelfs qua brandstofconsumptie. Al na 10,2 tellen staat er 100 km/u op de klok en de geblazen 1.2 topt 190 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt 1 op 18,9 en voorzien van een stop-/startsysteem neemt ie als 1.2 TSI Ecomotive Technology genoegen met slechts 5,1 l/100 km (1 op 19,6). De extra lengte van de station heeft Seat goed weten te verdelen over beide assen, de Ibiza ST rijdt niet anders dan de hatchback. De topuitvoeringen (1.2 TSI en 1.6 TDI) beschikken bovendien over XDS, een elektronisch sper. Samen met ESP zorgt het systeem voor verbeterde prestaties tijdens gripverlies. De elektronica stuurt het vermogen naar het wiel met de meeste grip, zodat het stabiliteitssysteem niet hoeft in te grijpen en er zodoende geen vermogensverlies optreedt. Een vernuftig systeem.
Seat heeft alleen de vanafprijzen van de Ibiza ST bekend gemaakt. De 1.2 benzineversie als Reference is er vanaf 14.395 euro, terwijl de 1.2 TDI start bij 16.795 euro. Eind juni staat ie bij de dealer. De 1.2 TSI volgt medio juli en we kunnen je nu al verklappen (met dank aan een iets enthousiaste medewerker van de fabriek) dat er ook een sportieve FR met 1.4 TSI in de pijplijn zit.
Schrijf een review