Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch

Op de autoshow van Frankfurt in september vorig jaar presenteerde Seat de Ibiza IBZ, een fraai gelijnde compacte

Op de autoshow van Frankfurt in september vorig jaar presenteerde Seat de Ibiza IBZ, een fraai gelijnde compacte lifestyle combi. De productieversie ervan, de Ibiza ST, heeft aan auto emocion moeten inleveren, maar is wel praktisch én tevens zeer interessant voor de spaarzame automobilist.

Op de autoshow van Frankfurt in september vorig jaar presenteerde Seat de Ibiza IBZ, een fraai gelijnde compacte lifestyle combi. De productieversie ervan, de Ibiza ST, heeft aan auto emocion moeten i
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch

De Ibiza ST is 18 centimeter langer dan de vijfdeurs hatchback en daarmee fors ruimer. Niet alleen de achterpassagiers hebben meer ruimte ter beschikking, ook de bagageruimte is stukken royaler met een inhoud van 430 liter. Opvallend is de lage tildrempel en de relatief vlakke laadvloer van de kofferbak. Meer ruimte nodig? Dat kan door de rugleuning van de achterbank neer te vouwen. Dan bedraagt de stouwcapaciteit liefst 1.164 liter (tot aan het dak). Voorin is de station identiek aan de hatchback. Dat betekent in de basis een ietwat saai aandoende, grijze kleurstelling voor het dashboard. Een interessante optie is overigens de tomtom-craddle midden, bovenop het dash, dat een einde maakt aan het geleur met de zuignap en adapter.

 

Economische vijfbak

 

De 1.2 TDI Ecomotive is het stokpaardje van Seat in de Ibiza ST, tenminste als het gaat om gunstige verbruikscijfers en maximaal financieel voordeel. Dankzij een CO2-uitstoot van 89 g/km is de driepitter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en BPM, en betaalt de zakelijk bestuurder slechts 14 procent bijtelling De vrijstelling van mrb bespaart de particuliere rijder al snel zo’n 900 euro per jaar. Bovendien ligt het omslagpunt van benzine/diesel door deze maatregel op 0 kilometer, dus is de keuze op papier niet moeilijk. Maar hoe gedraagt de 1.2 zich in de praktijk, zit er nog wel leven in de brouwerij? Weinig. Qua prestaties hoef je niet al te veel te verwachten van de 1.2 TDI met 75 pk en 180 Nm koppel. Debet daaraan is ook de handgeschakelde vijfbak. De spatiëring ervan is volledig afgestemd op economische verbruikscijfers. Het toerenverval tussen de versnellingen is groot wat snel accelereren eigenlijk onmogelijk maakt. Nul naar honderd zou in 14,6 seconden moeten kunnen, wij kwamen niet onder de 17 tellen, en bij 173 km/u geeft de driecilinder er de brui aan. De 1.2 TDI Ecomotive met onder meer een stop-/startsysteem is uiteraard louter om milieutechnische redenen ontwikkeld, echt niet uit dynamisch ‘auto emocion’-oogpunt. Het gemiddeld verbruik bedraagt slechts 3,4 l/100 km (1 op 29,4). Verder is op isolatiemateriaal flink bespaard. De common rail houdt zich allerminst op de achtergrond. Een toefje gas is genoeg om de bestuurder eraan te herinneren dat hij voor de driecilinder diesel heeft gekozen, daar verandert ook de balansas helemaal niets aan. De isolatie en loopcultuur van de 1.6 TDI (90 of 105 pk) is wat dat betreft veel beter op orde. De zestienhonderd maakt de Ibiza ST stukken levendiger en is zakelijk gezien ook zo gek nog niet met 20 procent bijtelling.

 

XDS

 

Ook de drie benzinemotoren komen zakelijk gezien in aanmerking voor het 20 procent bijtellingtarief. Aan de basis staat de driepits 1.2 met 70 pk. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de 1.2 TDI: te weinig (lees: geen) auto emocion. Het verbruik daarentegen is wel weer gunstig met een gemiddelde van 1 op 18,2. De 1.2 TSI maakt van de Ibiza ST een heel andere auto. Deze viercilinder turbomotor genereert 105 pk en 175 Nm aan koppel en zet zowel de 1.2 als de 1.4 volledig in de schaduw. Op alle fronten. Zelfs qua brandstofconsumptie. Al na 10,2 tellen staat er 100 km/u op de klok en de geblazen 1.2 topt 190 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt 1 op 18,9 en voorzien van een stop-/startsysteem neemt ie als 1.2 TSI Ecomotive Technology genoegen met slechts 5,1 l/100 km (1 op 19,6). De extra lengte van de station heeft Seat goed weten te verdelen over beide assen, de Ibiza ST rijdt niet anders dan de hatchback. De topuitvoeringen (1.2 TSI en 1.6 TDI) beschikken bovendien over XDS, een elektronisch sper. Samen met ESP zorgt het systeem voor verbeterde prestaties tijdens gripverlies. De elektronica stuurt het vermogen naar het wiel met de meeste grip, zodat het stabiliteitssysteem niet hoeft in te grijpen en er zodoende geen vermogensverlies optreedt. Een vernuftig systeem.

Seat heeft alleen de vanafprijzen van de Ibiza ST bekend gemaakt. De 1.2 benzineversie als Reference is er vanaf 14.395 euro, terwijl de 1.2 TDI start bij 16.795 euro. Eind juni staat ie bij de dealer. De 1.2 TSI volgt medio juli en we kunnen je nu al verklappen (met dank aan een iets enthousiaste medewerker van de fabriek) dat er ook een sportieve FR met 1.4 TSI in de pijplijn zit.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
De nieuwe Ibiza 2016 rijdt heel goed, alleen als een trekhaak belangrijk voor je is zou ik voor een andere auto kiezen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

zuinig
stil
stoelen

Minpunten

Technisch niet mogelijk om trekhaak te monteren
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
De ST 1.2 TDI Style is een prima rijdende auto, met lekker weggedrag. Maar de versnellingsbak is veel te lang voor het motortje.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

+ zuinig
+ wegligging
+ zitplek

Minpunten

- traag
- omslachtig uitbreiden bagage
- vormgeving
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.

Minpunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
heb de ST uitvoering in 12 diesel. zag de auto in wit en was meteen verliefd. De auto stond op bredere zeer mooie lm velgen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Leuke recensies tot nu toe. ik heb er nu 3000 km op zitten en wel wat kleine problemen gehad met de ecomotive. Allemaal slordigheden vanaf.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Sinds 5 weken in het bezit van deze Seat Ibiza Ecomotive SC style uitvoering en inmiddels bijna 4000 km gereden. Ik moet eerlijk zeggen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Momenteel 8600 km gereden, bevalt ons prima; bij regelmatige rijstijl (ook 120 km/u) is verbruik bijna 1:25, dat is heerlijk. Ligt goed op de weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Heb sinds een week een seat ibiza sc 1.2 TDI Copa Plus in mijn bezit. Ben tot nog toe zeer tevreden! Uiterlijk helemaal geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Wagen rammelt veel op verschillende punten. Nog niet opgelost door garage. Maakt tevens een bijgeluid bij het schakelen. Al met al niet zo'n succesnummer. Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
heb nu ongeveer 9000 km op de teller auto rijdt goed. maar het verbruik is abnormaal hoog . de auto van mijn maat (audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
De auto stuurt strak, helaas al enkele probleempjes gehad zoals lampjes van licht kapot blijven soms branden terwijl alles ok is achterruitwisser kapot, verbruik is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Auto rijd beter als beweerd in somige revieuws, prijs kwaliteit zeer goed. Ook in bezit van Ford Focus en rijd vaak ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Het verbruik is slecht. Ik heb 2 seats ibiza 1.2 tdi met 1 auto haal ik net 1000 km en met de andere 900 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
is de 1.2 diese uitvoering, is leuke auto, je moet wel gaan voor de milieuaspecten, niet echt stille auto, verbruik na 16.000 km gemiddeld 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
na 5 minuten terug gereden na garage vanwege spiegel probleem, auto valt dus af. seat dealer vd plaats in utrecht is erg rommelig,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Een prettige auto met een sportief en mooi uiterlijk. Van binnen wederom mooie lijnen en redelijk goed afgewerkt. Voorzien van alle gemakken. Alleen het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Na 13000 km een gemiddeld verbruik van 1:23 Het leerpakket is een aanrader . Perfecte stoelen en stoelverwarming. Fijne auto voor dit geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Fijne auto om in te rijden, prima weggedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
heb nu 4400 km gereden de motor rijdt uitstekend heeft vermogen genoeg. het laagste verbruik was 1 op 22.5 van groningen naar woerden . voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Ben +- een week in het bezit van onze nieuwe seat, en moet zeggen om te zien een kekke bakkie! Echter zijn er wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
ben nu een week in bezit van de ibiza 1.2 tdi .hij rijdt goed en is stil en is beslist niet traag zoals wordt vermeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
veel kleine tecnisch problemen, let op als je deze type.s koopt, o.a voorvering, en motormanagement geeft problemen.. Lees volledige review.
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Ik heb helaas weinig goede ervaringen aan deze auto overgehouden in de 5 maanden dat ik hem in mijn bezit heb gehad. Ik kocht hem in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Ik rijd sinds 30 julli een Seat Ibiza Stella+ uit het jaar 2005. Het is een supermooi bakkie en rijdt zeker heel fijn! Sturen gaat soepel.. Lees volledige review.
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Ik heb sinds maart 09 deze seat ibiza gekocht, voor een goedkoop prijsje. Ik moest hem wel laten keuren, dus heb ik laten vervangen, was.. Lees volledige review.
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
een lekker bakkie wat wel van een lekker pittige rijder houd schakelt snel en soepel.minpunten zijn vaak de koplampen kapot gehad soms wel 3 keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Ik rij nu sinds Januari 2004 een nieuw gekochte Seat Ibiza 1.4 74kW. Overall is het een fijn autootje. Heb nu 50.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Fantische auto. mooie design, en een lekkere pittige 1.4 hij stuurt heel soepel, veel soepeler dan een VW Polo, ondanks ze het zelfde onderstel hebben(rij soms in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Ik heb mijn Ibiza nu bijna een half jaar. Aan de ene kant ben ik erg tevreden; rijdt goed, vrij pittig voor een 1.4 en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
ibiza 2003 temperatuur sensor kapot nog geen 30.000km gereden wis-was slangetjes eraf, omdat deze tekort zijn gemonteerd, klant betaalt dure prijs voor 1cm slang. beide raammechanisme kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
De seat Ibiza is een mooie auto om te zien en met de 130 pk tdi ook nog eens erg snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
mooie vlotte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza ST - minder auto emocion, meer praktisch
Veel problemen met deze auto.De auto had nog maar 30.000 km gereden toen ik hem kocht.Daarna ging er kapot: Electrische raambedining,knop van achterruitverwarming kapot,lampen kapot.. Lees volledige review.