Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic

De vernieuwingsdrift van Audi op het gebied van motoren en modellen verloopt al enige tijd in sneltreinvaart. En met de

De vernieuwingsdrift van Audi op het gebied van motoren en modellen verloopt al enige tijd in sneltreinvaart. En met de steeds strenger wordende regelgeving en het eigen levensmotto ‘Voorsprong door techniek’ hadden we ook niets anders verwacht. De LED’s, TDI’s en TFSI’s met bijbehorende CO2’s vliegen ons om de oren! Onlangs organiseerde Audi een Tech Day in thuishaven Ingolstadt, een dag die onder meer in het teken stond van het verjongde gezicht van de TT en TT Roadster, waarbij de aanhoudende regen onze pret in de TT met nieuwe 2.0 TFSI en TT RS niet kon drukken…

De vernieuwingsdrift van Audi op het gebied van motoren en modellen verloopt al enige tijd in sneltreinvaart. En met de steeds strenger wordende regelgeving en het eigen levensmotto ‘Voorsprong door t
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic

Het tweede dagdeel van de Audi Tech Day ontfermen we ons over de vernieuwde TT. Het zal niet geheel een verrassing zijn dat Audi’s scheurneus nu ook LED-dagrijverlichting in de koplampen heeft, maar er is meer veranderd. De neus steekt zelfverzekerd en scherp richting toekomstige linksplakkers of andere medeweggebruikers met uitvergrote luchtinlaten vooraan en de nu in hoogglans zwart gespoten single frame grille. Achteraan heeft Audi een grotere diffuser getekend tussen de twee uitlaatpijpen. Details die de TT indirect meer naar de felle TTS en brutale TT RS laten verwijzen. Het nieuws in de cockpit blijft beperkt tot kleine verfijningen aan sierlijsten en materialen, zoals extra aluminium accenten op het stuur, de middenconsole en deurbekleding. Daarnaast prijkt er in de optielijst nu lederen bekleding dat is tegen opwarming door zonlicht is behandeld. Door structureel gebrek aan zon in Ingolstadt hebben we dat niet kunnen ervaren, dat houd je nog tegoed.

 

2.0 TFSI

 

Ook al is de TT niet bedeeld met achterhaalde motoren en heeft hij geen bovengemiddelde dorst, de Audi-heren zagen wel degelijk kans voor verbetering en hebben ook hier het palet nog eens in de werkplaats onder de loep genomen. De 2.0 TFSI met 200 pk ruimt zodoende het veld voor een nieuwer exemplaar met valve lift, die 11 pk krachtiger is en op zijn beurt noodgedwongen de 250 pk V6 heeft uitgezwaaid. Ook hier resulteert het daarentegen verlaagde verbruik – dat ook te danken is aan recuperatie - in een win-win situatie voor Audi en de trotse bestuurder. In de lichtgewicht TT lust de TFSI – die ook in de A8 en Q5 Hybrid zal worden gelepeld - een heel bescheiden 6.6l/100km, een daling van 1.1 liter. Vergeef ons dat we dit cijfer niet hebben kunnen bevestigen; door de gevarieerde, uitdagende testroutes was de verleiding om écht te gaan rijden te groot.

Ook in de regen deinst de TT er niet voor terug om zijn sportieve woorden om te zetten in daden. De nieuwe 2.0 TFSI (a raison de 45.700 euro) bromt enthousiast bij de bekende neergaande beweging van het gaspedaal en bouwt zo snel kracht op dat de voorwielen met dit weer even naar grip moeten zoeken – quattro vierwielaandrijving is uiteraard wel beschikbaar. De lage instap en het geborgen gevoel van de cockpit herinneren je er elke minuut aan in een asfaltridder te hebben plaatsgenomen. Naar keuze is onze TT keihard, of prettig vergevingsgezind gedempt. Met een druk op de sportknop verandert de setting zodanig alsof het lijkt in een spartaans scheurmonster te hebben plaatsgenomen. Audi verzorgt daarbij ook een snellere gasrespons en een nadrukkelijker uitlaatsound waardoor de TT nog lichtvoetiger aanvoelt dan de 1240 kilo’s die in de papieren staan vermeld. De prestaties van de TFSI komen met de zestraps S tronic transmissie of de handgeschakelde zesbak bijzonder fel uit de verf. Zelf schakelen is net zo leuk als flipperen, het maakt de TT welhaast nog speelser en laat je als bestuurder werken voor je kilometers. Het wisselen van verzet gaat zo strak en met korte slagen dat je bijna onbewust door de versnellingen heen roert. Wie er goed voor gaat zitten haalt de 100 in 6.1 seconden. Met de zestraps S tronic is er nog ruim een halve seconde van af te snoepen! Ook als het wat rustiger moet is de 2.0 TFSI een prettige viercilinder; z’n 350 Nm zijn over zo’n groot bereik beschikbaar dat de TT ook bijzonder schakellui te rijden is. Het is immers niet altijd feest.

 

En de TT RS S tronic!

 

Maar dan is er de TT RS. De overtreffende trap van de gehele TT-reeks, ook in prijs. Zijn felblauwe kleur, immense wielen en prominente achterspoiler laten er geen groen gas over groeien, deze TT raast als de beste! En het zijn nog niet eens die 340 pk’s uit de 2.5 liter turbomotor die het verschil zo groot maken met de andere TT’s. Met z’n vijf cilinders en vrijwel ongepolijste uitlaatsound roffelt de TT RS ongegeneerd van bocht naar bocht, inclusief kippenvel en een big smile van bestuurder en bijrijder. Vooral vanaf zo’n 3000 toeren begint de 2.5 TFSI intens van zich te laten horen, het teken dat de vijfcilinder op stoom is voor nog meer snelheid. Met een druk op de knop kunnen de uitlaatgassen via een klep in de uitlaat nog brutaler losgelaten worden zodat echt het hele dorp, omstanders en medeweggebruikers (on)gewild kunnen meegenieten. Dat de TT RS zo kinderlijk eenvoudig snelheid maakt komt ook voor rekening van de nieuw ontwikkelde en binnenkort leverbare zeventraps S tronic-transmissie, waarmee we met de schakelpaddles aan het stuur fanatiek kunnen ‘Schumacheren’.

Hoewel we eigenlijk geen commentaar hebben op de vlotte schakelingen van de transmissie in de D of S-stand, is er niets leuker dan zelf tijdig terug te schakelen voor een bocht en opnieuw de 2.5 TFSI brullend aan het werk te zetten. Met name op bochtige trajecten een ware belevenis, temeer omdat de TT RS standaard van quattro vierwielaandrijving is voorzien en zo heel lang vol zelfvertrouwen een bocht doorstuift. Zodra het asfalt weer lang gestrekt is spurt de Coupé ons vol overgave in een bijna belachelijke 4.4 seconden naar snelwegtempo, een prestatie waar de R8 met V8 bang van zal zijn. En omdat we ons op Duits grondgebied begeven heeft de sterke arm er geen moeite mee als we nog wat langer voet bij stuk houden. Op verzoek kan de begrenzer worden ingedamd, waarna de TTRS maximaal 280 km/u op de teller tovert. Om hiervan tot in de poriën van te genieten verlangt de dealer uiteraard een tegenprestatie. De Audi TT RS is er vanaf net geen 75 mille.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
zeer comfortabel en heel snel,ligt als een dijk op de weg. echt een aandacht trekker... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Ik heb een tt roadster, 3.2v6 en vind het een geweldige auto. Enige nadeeltje is dat de accu idd, zeker als het koud is, snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Ik heb deze auto 6 maanden geleden gekocht voor mijn vrouw, ze vond de vorige altijd al zeer mooi maar ik was er niet weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
ben er gek van!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Rij momenteel met een 3.2 TT van voor 2006. Indien de electronica niet verbeterd is qua kwaliteit is deze wagen een starke afrader. Heb heel zware.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
geweldige trekkracht, redelijk comfortabel, relatief zuinig, zuigt zich vast aan het asfalt, redelijk veel bagageruimte, 2 golfsetjes (winter) 2 middelgrote koffers, tentje, twee regiestoelen, 2.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Heb nieuwe TT S-Line, S-Tronic, kleur Avuszilver en 19" RS4 velgen (255x35). S-Tronic is fenomenaal, GPS is super, auto ligt op de weg als een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Een fantastische auto, zeer compleet en als alledaagse auto zeer geschikt. De 180pk versie is ruim voldoende om snel te kunnen rijden, goede wegligging, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Ik heb een 3.2 met DSG en weet ggeen nadeel te nomen van deze heerlijke gooi en smijt auto. @ Pamela, Deze problemen zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
best wel een klotewagen.. voorkant is perfect afgewerkt, maar achterkant is afgeraffeld zo lijkt t wel. jammer. rijdt wel super maar me tigra scoort toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Waarom rijden er maar zo weinig vrouwen in deze ultieme TT Roadster... Ik heb hem sinds 1,5 jaar en ben er heel erg blij mee... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Ik kan niet wachten tot de nieuwe TT wordt gekocht zodat ik over twee jaar een gebruikte van twee jaar oud kan kopen (nieuw te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Heel mooie auto, elke morgen een genot om weer in de garage te komen en te zien staan. Is van elke kant een prachtige auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Het is in een woord een fantastische auto rijd geweldig en heeft een perfecte wegligging en de prestaties zijn ruim voldoende. Niet iedereen zal het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Hier nog een trotse bezitter van een 165Kw TT Roadster S-Line, in mijn bezit sinds maart 2004 en in mei van dit jaar laten chiptunen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
alleen al mooi om naar te kijken, wat een schoonheid !!! alleen met mijn 1.92 meter zit ik lekkerder in mijn Smartje en mijn Reneaultje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
GE-WEL-DIGE wegligging mede dankzij het Quattro onderstel dat nog eens 20 mm extra is verlaagd (S-line). Hangt lekker aan het gas zodat de auto altijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Wegligging oke, mooie afwerking, wel een lage instap, Kap snel open en dicht (als je voor rood licht staat te wachten). Toch nog veel rijwind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Droomauto april 2004 gekocht. nu 35000 op teller nog geen drup olie genomen een dijk van een motor perfecte auto voor in de bergen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
is mooi goede weg leging maar de prijs is iets te veel en je hebt er wel eens probleemen mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
super snelle auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Dit is nu zo'n auto om mee te rijden, wanneer de zon lekker fel schijnt. En dan het kapje open, raampjes naar beneden, stoelverwarming en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Van 2001 tot 2004 heb ik in de TT Roadster 160.000 km gereden. Het is geen sportauto, meer een sportieve auto die veel rijgenot heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Krijg na 3 jaar nog steeds een glimlach als ik de garage binnenloop... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Auto nu een jaar, wie dit een lelijke auto vind, heeft geen smaak of rijdt waarschijnlijk ford puma of opel tigra en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
in 1 woord top auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Onze droomauto. Zelfs na een periode waarin andere autos in het verleden begonnen te wennen, is de TT nog steeds weer opwindend. Ondanks dat Jeremy.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Je kan merken dat het uit het VW concern is goede afwerking maar minder duurzaam!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Tech Day deel 2 - Proeven aan de vernieuwde TT en TT RS S tronic
Prachtige auto. Rijdt heerlijk en zit ook perfect na een rit van 5 uur. Een racefan kiest voor zilver metallic, de enige kleur voor een duitse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5