Autofabrikanten zijn (vanzelfsprekend) altijd heel positief in het omschrijven van een nieuw model. Zo horen we regelmatig het woord ‘dynamisch’ tijdens een persconferentie, doelend op de dynamische rijkwaliteiten. Dat is toch echt het laatste waaraan je denkt, zittende op de bestuurdersstoel van de Terios. Daarover later meer. Verder wordt de doelgroep doorgaans omschreven als ‘gezinnen met een actieve levensstijl’. Wat daarmee precies wordt bedoeld, is ook niet altijd even duidelijk. Daarom misschien des te meer van toepassing op deze mini SUV.
Gespierde spijker
De Sirion2 is een prettige auto in zijn segment, voor de Cuore geldt min of meer hetzelfde. Hoe zit het dan met de Terios? Laten we eens beginnen met het design. De auto is 4,06 meter lang en 1,75 meter hoog. En nu komt het, de breedte bedraagt slechts 1,69 meter. Daar zit nou net het probleem. De breedte staat in geen verhouding tot de hoogte, de proporties kloppen gewoonweg niet. De verklaring die hieraan ten grondslag ligt is eenvoudig. De Terios wordt gebouwd op het platform van de Sirion en die is nu eenmaal niet breder. Diverse uiterlijke verfraaiingen, zoals het reservewiel achterop en de sidebars met treeplanken zorgen voor een iets ruiger uiterlijk. Al blijft het een gespierde spijker. Verder opent de achterdeur voor onze begrippen verkeerdom. De draairichting van de deur is afgestemd op Japan (waar ze links rijden), de scharnieren bevinden zich zodoende aan de rechterkant. Daihatsu vond het niet nodig de draairichting van de achterdeur voor de versies met linkse besturing te wijzigen, zoals Nissan dat bijvoorbeeld wel doet met de eigenzinnige Cube.
Overuren
Het hart van de Terios vormt een 1,5 liter benzinemotor. Voor een terreinwagen niet al te ruig dus. Maar de Terios is dan ook geen echte terreinwagen, al zou de versie met 4WD (louter 2WD is ook mogelijk) toch best beslagen ten ijs kunnen komen in het terrein. De Japanner weegt namelijk nog geen 1.200 kilogram. In de 2WD-variant vloeien de krachten (105 pk en 140 Nm) van de 1.5 16V DVVT naar de achterwielen. Waardes waarvoor we niet direct warm lopen. De honderdsprint gaat in 13,3 tellen en al bij 150 km/u raakt de vierpitter, gekoppeld aan een viertraps automaat, buiten adem. De Terios wordt trouwens standaard geleverd met een handgeschakelde vijfbak. Een aanrader. De slechts vier trappen tellende automaat is niet meer van deze tijd. De transmissie maakt een nerveuze indruk: een toefje extra gas op snelwegtempo is al reden genoeg voor de bak om terug te schakelen van vier naar drie. De zuigers draaien vervolgens overuren en doen dat bepaald niet in stilte. Om de conversatie met je medepassagiers dan nog op gang te kunnen houden, is het zaak flink je stem te verheffen. Als de beoogde snelheid even later is bereikt, legt de transmissie weer het vierde verzet in, waarna de rust wederkeert.
Trommels
Dat de Terios hoger op zijn poten staat is prettig voor de inzittenden, zolang het asfalt niet al te veel slingert. De smalle Japanner staat niet echt stevig in zijn schoenen. Ook hier blijkt weer dat de carrosserie te hoog is in verhouding tot de breedte. De koets gaat behoorlijk op één oor hangen. We bespeuren zelfs een ietwat zompige wegligging. Tijdens fors remmen duikt de neus flink naar beneden en ook bij het nemen van een drempel deinst de koets wat na. Wat ook opvalt is de keuze in stoppers. Vóór zien we schijven, achter daarentegen moet je het doen met trommelremmen. Het verbruik van de Terios valt niet tegen. Op de eerder genoemde rit, waar regelmatig de topsnelheid werd ‘gecontroleerd’ (op de teller ruim 160 km/u) verstookte de Japanner gemiddeld 9 liter benzine iedere 100 kilometer. Volgens de fabriek behoort 1 op 13,3 tot de mogelijkheden, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 175 g/km en door de overheid wordt afgestraft met een E-label.
Daihatsu vraagt voor de Terios een minimale vergoeding van 18.999 euro voor de 1.5 Traffic. Met viertraps automaat kost ie minimaal 22.594 euro als Tour en wie wel eens een modderpoel opzoekt, kan vanaf 25.649 euro een 4WD-variant bemachtigen. Eveneens met de 1.5 DVVT in de neus.
Schrijf een review