Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?

We hebben eigenlijk nooit echt ‘hoogte’ kunnen krijgen van de Daihatsu Terios. Wie zit er op deze kleine SUV te

We hebben eigenlijk nooit echt ‘hoogte’ kunnen krijgen van de Daihatsu Terios. Wie zit er op deze kleine SUV te wachten? Zouden we na een weekje sturen met de smalle Japanner het antwoord hebben gevonden op deze vraag? Over de rijkwaliteiten kunnen we in ieder geval wel een duidelijk oordeel vellen.

We hebben eigenlijk nooit echt ‘hoogte’ kunnen krijgen van de Daihatsu Terios. Wie zit er op deze kleine SUV te wachten? Zouden we na een weekje sturen met de smalle Japanner het antwoord hebben gevon
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?

Autofabrikanten zijn (vanzelfsprekend) altijd heel positief in het omschrijven van een nieuw model. Zo horen we regelmatig het woord ‘dynamisch’ tijdens een persconferentie, doelend op de dynamische rijkwaliteiten. Dat is toch echt het laatste waaraan je denkt, zittende op de bestuurdersstoel van de Terios. Daarover later meer. Verder wordt de doelgroep doorgaans omschreven als ‘gezinnen met een actieve levensstijl’. Wat daarmee precies wordt bedoeld, is ook niet altijd even duidelijk. Daarom misschien des te meer van toepassing op deze mini SUV.

Gespierde spijker

De Sirion2 is een prettige auto in zijn segment, voor de Cuore geldt min of meer hetzelfde. Hoe zit het dan met de Terios? Laten we eens beginnen met het design. De auto is 4,06 meter lang en 1,75 meter hoog. En nu komt het, de breedte bedraagt slechts 1,69 meter. Daar zit nou net het probleem. De breedte staat in geen verhouding tot de hoogte, de proporties kloppen gewoonweg niet. De verklaring die hieraan ten grondslag ligt is eenvoudig. De Terios wordt gebouwd op het platform van de Sirion en die is nu eenmaal niet breder. Diverse uiterlijke verfraaiingen, zoals het reservewiel achterop en de sidebars met treeplanken zorgen voor een iets ruiger uiterlijk. Al blijft het een gespierde spijker. Verder opent de achterdeur voor onze begrippen verkeerdom. De draairichting van de deur is afgestemd op Japan (waar ze links rijden), de scharnieren bevinden zich zodoende aan de rechterkant. Daihatsu vond het niet nodig de draairichting van de achterdeur voor de versies met linkse besturing te wijzigen, zoals Nissan dat bijvoorbeeld wel doet met de eigenzinnige Cube.

Overuren

Het hart van de Terios vormt een 1,5 liter benzinemotor. Voor een terreinwagen niet al te ruig dus. Maar de Terios is dan ook geen echte terreinwagen, al zou de versie met 4WD (louter 2WD is ook mogelijk) toch best beslagen ten ijs kunnen komen in het terrein. De Japanner weegt namelijk nog geen 1.200 kilogram. In de 2WD-variant vloeien de krachten (105 pk en 140 Nm) van de 1.5 16V DVVT naar de achterwielen. Waardes waarvoor we niet direct warm lopen. De honderdsprint gaat in 13,3 tellen en al bij 150 km/u raakt de vierpitter, gekoppeld aan een viertraps automaat, buiten adem. De Terios wordt trouwens standaard geleverd met een handgeschakelde vijfbak. Een aanrader. De slechts vier trappen tellende automaat is niet meer van deze tijd. De transmissie maakt een nerveuze indruk: een toefje extra gas op snelwegtempo is al reden genoeg voor de bak om terug te schakelen van vier naar drie. De zuigers draaien vervolgens overuren en doen dat bepaald niet in stilte. Om de conversatie met je medepassagiers dan nog op gang te kunnen houden, is het zaak flink je stem te verheffen. Als de beoogde snelheid even later is bereikt, legt de transmissie weer het vierde verzet in, waarna de rust wederkeert.

Trommels

Dat de Terios hoger op zijn poten staat is prettig voor de inzittenden, zolang het asfalt niet al te veel slingert. De smalle Japanner staat niet echt stevig in zijn schoenen. Ook hier blijkt weer dat de carrosserie te hoog is in verhouding tot de breedte. De koets gaat behoorlijk op één oor hangen. We bespeuren zelfs een ietwat zompige wegligging. Tijdens fors remmen duikt de neus flink naar beneden en ook bij het nemen van een drempel deinst de koets wat na. Wat ook opvalt is de keuze in stoppers. Vóór zien we schijven, achter daarentegen moet je het doen met trommelremmen. Het verbruik van de Terios valt niet tegen. Op de eerder genoemde rit, waar regelmatig de topsnelheid werd ‘gecontroleerd’ (op de teller ruim 160 km/u) verstookte de Japanner gemiddeld 9 liter benzine iedere 100 kilometer. Volgens de fabriek behoort 1 op 13,3 tot de mogelijkheden, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 175 g/km en door de overheid wordt afgestraft met een E-label.

Daihatsu vraagt voor de Terios een minimale vergoeding van 18.999 euro voor de 1.5 Traffic. Met viertraps automaat kost ie minimaal 22.594 euro als Tour en wie wel eens een modderpoel opzoekt, kan vanaf 25.649 euro een 4WD-variant bemachtigen. Eveneens met de 1.5 DVVT in de neus.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
heb deze auto gekocht zonder echt te proefrijden dit nooit weer heb teveel op het uiterlijk gelet en naar mijn vrouw geluisterd. de prijs.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Mooie auto, had er wel wat meer van verwacht gezien de prijs (24.000 euro). Erg windgevoelig maar dat komt waarschijnlijk door zijn lage gewicht. Dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Heel leuke auto met een speciale uitstraling en goede zit. Zitten bij een prima dealer. Zie verder plus- en minpunten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Rijden sinds 2 maanden een terios explore. Deze auto kostte ruim 24.000 euro!! Mijn ouders hebben een golf plus gekocht van 26.000 euro die uiterst luxe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
hebben de auto nu ruim 2 jaar en er 60.000 mee gereden, het storende geluid is in de loop van de tijd minder geworden en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Hebeen hele tijd proef mogen rijden in een 2 wiel drive. Toen de auto net een maand of vier uit was heb ik ook proef gereden. Hoewel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
mijn auto is 6 maanden oud,2 wiel aandrijving,7000 km De achteruit versnelling vind ik droevig,gaat vaak niet in zijn achteruit. volgens de verkopende garage moet ik dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Een heel leuke en apart ogende mini SUV. Hij rijdt bovendien zeer goed en zuinig. Stuurt prettig. Het goed hoorbare motorgeluid hoort bij zo'n auto. Als het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Een prettig rijdende wagen met een goed zitcomfort. Jammer dat de motor teveel herrie maakt. Is voor mij een bekend euvel van alle daihatsu modellen; Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Ik heb heel lang proef gereden met de 2 en 4 wiel aandrijving en de automaat. De 2 en vierwiel aandrijving hadden wat ruimte met het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Ik ben verrast over de zuinigheid van deze auto. Heb er pas 1500 km mee gereden en vind hem nu al een van de fijnste auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Wij hebben de terios 2 wd automaat nu 20.000 km in ons bezit , zuinig, hoge zit, heel veel ruimte ,goed zicht, rijdt lekker soepel,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
leuke sportiefogende auto. Netje afgewerkt maar erg sober. verbruik ongeveer 1/13 is vrij zuinig. Motor is te licht maakt veel te veel herrie zou[ betere issolatie moeten hebben.]Al.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Leuke auto maar hoort niet thuis in deze terreinauto catogorie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Wij hebben deze auto drie maanden geleden nieuw gekocht en zijn er inmiddels mee op vakantie geweest. Kan niet anders zeggen dan dat de auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Nu 3 maanden in mijn bezit. Rijdt goed en zuinig. Geen last van "bonkerig"en trillen in stuur. Wel een extra achterstabilisator laten monteren. ( geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
heb er mee gereden in de vakantie met een caravan (1000 kg), is bepaald niet tegengevallen, heeft behoorlijk kracht in de lagere versnellingen, het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
prima auto met brede banden en een mooie vormgeving met prima rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
auto rijdt goed, heeft vermogen te kort, trilt in het stuur, bij slecht wegdek lijkt het wel of de stuurkogels versleten zijn, hoog verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
-punten moest iets breder geweest zijn ! vooraanzicht vanaf 10 meter is belachelijk SMAL -geen zijdelinkse steun in de zetels vooraan !.. Lees volledige review.
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
geweldige auto. hebben deze pas een week maar wat mooi. mooi om te zien en om in te rijden... Lees volledige review.
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Het is een heerlijke auto, met meer +punten dan minpunten, het ligt gevoelig op de weg, met de kleinere banden. Hij rijdt zuinig en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Heb 8 jr. een Terios van het oude moddel gereden, maar dit nieuwe model is zeker stukken ruimer. Ook de motor heeft zeker meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
Prima auto en is degelijk gebouwd geen bijzondere reparaties muv wiellager (134000KM)en roestplek bij de achterbank, maar dat is netjes opgelost door Daihatsu Dealer Doorten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
redelijke auto alleen jammer dat motor veel toeren maakt in 5 de versnelling verder bevalt auto prima.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Daihatsu Terios - voor wie eigenlijk?
redelijk goede auto,mocht iets breder zijn,nieuw redelijk prijzig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5