Honda Civic nu ook nog snél

Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is ook de driedeurs versie van de nieuwe Honda Civic in ons land leverbaar. De

Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is ook de driedeurs versie van de nieuwe Honda Civic in ons land leverbaar. De kers in de appelmoes daarbij is de zeer sportieve Type R.

Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is ook de driedeurs versie van de nieuwe Honda Civic in ons land leverbaar. De kers in de appelmoes daarbij is de zeer sportieve Type R.
Honda Civic nu ook nog snél

Honda is van oudsher een merk met sportieve aspiraties. Oprichter Soichiro Honda leefde zich al uit met opgevoerde brommers en die hobby heeft tot talloze wereld- en andere kampioenschappen met tweewielers geleid, maar ook tot zes wereldtitels als motorleverancier in de Formule 1. In de toerwagenracerij is Honda ook nu nog actief met, juist, de Civic Type R.

Ook in de civiele sector doet Honda graag sportief. De spectaculaire NSX is dan wel niet de Ferrari-killer geworden waar sommigen hun hoop op hadden gevestigd (maar... er komt een nieuwe), de S2000 is een volbloed voor de echte liefhebber. En dan zijn er, eerst op de Accord en later op de Civic, de befaamde sportversies onder de naam Type R.

Bij de huidige, zo futuristisch gestileerde Civic is deze sportuitvoering gereserveerd voor de driedeurs, die net als bijvoorbeeld bij de Opels Astra en Corsa en de Fiat Stilo het geval is, veel meer een coupé-uitstraling heeft dan die van een simpel instapmodel. Honda gaat zelfs zo ver de driedeurs helemaal niet te leveren in de minst gemotoriseerde uitvoering van de Civic, die een 1,4-liter van 83 pk heeft. Ze houden het op twee modellen: de Type S(port) en de Type R(ace). Pardon: drié modellen, want de 3-d is er ook met dieselmotor.

De Type S heeft een beslist niet onverdienstelijke 1,8-liter i-VTEC van 140 pk en geeft de Civic een top van 205 km/h en laat hem in 8,9 sec naar de 100 sprinten. Gewoon een lekker ding voor een – zeker voor Honda – alleraardigste vanafprijs van 26.445 euro. Hoewel kopers – en zeker leaserijders – de diesel eerder zullen combineren met een 5-deurs, komt die fraaie 2,2-liter die we uit de Accord en de CR-V kennen hier ook heel goed tot zijn recht. Mooie cijfers toch: 140 pk, in 8,6 tellen naar de honderd, een top van 205 km/h en een startprijs van 31.345 euro.

Stellig worden dit de meestverkochte uitvoeringen, maar bij de introductie van de driedeurs, op en rondom het voormalige F1-cicuit bij het Portugese Estoril, hebben we alleen toppertje Type R aan de tand kunnen voelen. En dat is léuk, met z’n top van 235 km/h een een sprinttijd van 6,6 sec. Net als de vorige R’s dat waren, hebben we hier te maken met een raspaardje. Een stuk hightech waarvan het mechaniek wonderwel past bij de futuristische lijnen van zowel ex-, als interieur van de huidige Civic.

Het is opmerkelijk dat Honda voor deze generatie de Civic heeft beroofd van zijn gecompliceerde multilink wielophanging en vóór heeft gekozen voor gewone McPherson veerbenen en achter zelfs voor een doodsimpel torsieasje. Dat bleek in de vijfdeurs al meer dan voortreffelijk te voldoen en ook met een powertrain als in de R valt het allerminst door de mand. Ook in de vele korte bochten van Estoril blijven de voorwielen maar tractie houden, terwijl je toch zou zeggen dat met 210 pk – en een maximumkoppel van 193 Nm enige schaatsneigingen niet ondenkbeeldig zouden zijn. Maar de grip lijkt oneindig en ook wanneer de tractiecontrole buiten gevecht is gesteld raakt de Type R het spoor nooit bijster.

Ook op de snelweg is de stabiliteit enorm, terwijl het comfort beslist in ere wordt gehouden. De motorprestaties zijn hoogst aantrekkelijk en aangezien het maximumvermogen (zonder turbo) er pas bij 7.800 omw/min uitkomt geeft dat akoestisch veel pret. Dankzij het i-VTEC klepbedieningssysteem is er ‘onderin’ ook alle power aanwezig en hoéf je niet veel te schakelen. Het prima zesbakje maakt overigens ook dat tot een genoegen. De Civic Type R is er vanaf 31.345, maar dat is de zeer ‘naked’ versie die voor de racerij is bedoeld en bijvoorbeeld airco mist. Wie hem lekker dagelijks wil gebruiken moet een stapje hoger en heeft voor 32.795 een verrukkelijk sportief ding dat buiten kan spelen met kameraadjes als een Golf GTI, een Focus ST of een Mazda MPS.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (29)

Honda Civic nu ook nog snél
Na ca 50.000 km geen enkel gebrek. Dit is een prettige reiswagen door de uitstekende stoelen. Het mooi afgewerkte interieur is mij toch ook veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Deze beoordeling gaat over de vorige civic uit 2002 (2001- 2005), een 1.6 i-vtec LS, gekocht in juli 2011 met 96000 km gereden. ik kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
alles is geweldig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
20 jaar honda gereden toen 10 jaar ford focus en nu alweer bijna 3 jaar honda civic.honda kwalitatief veel beter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Ik rijd nu meer dan twee jaar uitsluitend zakelijk met de Honda. Nu 58.000 km gereden Slecht eenmaal een probleem gehad. Het ging om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Momenteel in het bezit van een Honda Steam (1.7 VTEC-CIVIC motor). Extreem olieverbuik over zowel korte als lange ritten (1 ltr/1.000km). Is iemand hiermee bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
vanaf 1980 civic rijder. huidige civic esi nieuw gekocht in 1993. Nog nooit pech gehad. slechts de onderhoudsvervangingen als uitlaat en 1 maal de banden. krachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Ik rij al dik 12 jaar honda en nooit problemen gehad,alleen de nodige onderhoud. Verder is honda een ideale gezinsauto. Ik heb hiervoor een.. Lees volledige review.
Honda Civic nu ook nog snél
Na jaren Renault te hebben gereden, en de auto vaker in de garage te hebben zien staan als er buiten is de nieuw.. Lees volledige review.
Honda Civic nu ook nog snél
Een hele fijne auto, die Honda Civic. Staat nu 160.000 km op de teller en ik heb hem pas vanaf 12-10-2006. Geen problemen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Ik rij al 30 jaar Honda,nu 9 jaar Civic moet nog voor de eerste maal,buiten normale vervangingen,iets laten vervangen,sterke Civic... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
De auto is zeer ruim en comfortabel. Het uiterlijk is niet van 13 in een dozijn. De iShift (semi-automaat van Honda) is fantastisch zolang je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
ik rij zelf al 8 1/2 jaar honda, nooit problemen gehad. daarvoor kocht ik andere merken,die ik trouw na 2 jaar inruilde. de honda welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
fijne auto,een plezier om in te rijden. Blijft uitdagen om sportief te rijden al kan dat bijna niet meer in Nederland,gelukkig ga ik af en toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Na meer dan 15 jaar Nissan de overstap naar Honda bevalt prima.Het vermogen komt vrij als er flink op de gaspedaal wordt gedrukt,op lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Ik rij al meer dan 30 jaar Honda begonnen met een S800,civic,s Accord,s en nu weer een Civic sport 2005 en al die jaren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
gekocht voor Fl. 2200,= in 2000 met 132000 op de teller. Veel mee gereden in de studententijd, o.m vakanties naar Tsjechië. In 2005 weggedaan met 232.000 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
1.5 vtec-e met 115 pk is een erg fijne motor die erg zuinig is. (zelfs naar 2007 maatstaven is 115 pk uit een 1punt5 zonder turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
goede auto honda. maar sinds ik vw fox heb wil me vrouw daar alleen mee rijden. die hoge zit die doet het hem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
mooie en zeer aangename auto om te rijden. heel fijne dieselmotor die bijna rijdt als een benziene motor goede afwerking. ofwel een totaal andere civic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Wij beschikken over meerdere auto's. Opvallend is dat de Civic ( die we nu 10 maanden hebben) bij ons allen 1e keus is. Eindelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
sinds ruim 1 jaar in het bezit van het nieuwe type 2006 model zonder problemen, maar dat is normaal voor een honda [mijn 3e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Honda civic sport 1.6 '04 (facelift model) plus punten: leuke sportieve auto om te zien, zeer compleet aan de buitenkant en een goede wegligging in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Degelijk auto. Verbruik steeds tussen 5,2 eb 6,5. Veel ruimte. Traag onder de 18OO toeren. Goede service... spijtig dat je ze zo weinig ziet!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Een Honda Civic Coupe 1.5DXI gekocht in 1999 met 46000km op de teller, heb 'm nu 6 jaar en er staat nu 255000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
De civic is een van de meest betrouwbare auto die er zijn. Vooral het model vanaf 1992 is uitmuntend qua verbruik, onderhoud en prestaties. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Goede zet van Honda. Kijken of de rest van Nederland dat oo vindt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
Met een 6,7 duidelijk te laag beoordeeld als we uit gaan van de V-Tec motor, prestaties duidelijk beter te noemen in vergelijking met zijn uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic nu ook nog snél
De 5 deurs civic, en zeker met spoiler, biedt een even, zo niet betere, sportieve aanblik en lijkt "meer auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5