Volkswagen heeft recent bekend gemaakt dat de aanduiding R een eigen leven gaat leiden binnen het merk, zoals AMG bij Mercedes en M bij BMW. Als een model de toevoeging R krijgt opgeplakt, weet je dus dat het geen alledaagse versie betreft. Dat geldt dus ook voor de Scirocco R, maar dat was al duidelijk. Tot voor kort paste Volkswagen het ‘R-principe’ overigens louter toe op de Golf. Dat heeft geresulteerd in heerlijke machines als de twee generaties R32 en voorvader VR6. Het nieuws dat de Duitse fabrikant in de nieuwste R-en vanwege milieueisen de overstap maakt van een zes- naar een vierpitter, sloeg bij ondergetekende dan ook in als een bom. Gelukkig heeft die bom niet veel schade aangericht, want de hoogpotente 2.0 TFSI maakte eerder al in de Golf R, en nu ook in de Scirocco R veel indruk.
Blaasapparaat
Laten we eerst even de specificaties bekijken. Achter de agressieve grille van de Scirocco R huist dus een 2,0 liter turbomotor. Een atletisch type met groot schoepenrad, goed voor liefst 265 pk en 350 Nm aan koppel. En nu komt het, de koppelkromme blijft vlak vanaf 2.500 tot 5.000 krukasomwentelingen. Ongeacht in welke versnelling de (in dit geval) handgeschakelde transmissie ‘staat’, de R blijft er voortdurend aan trekken. Lekker hoor! Een turbogat? Wat is dat?! Nee, die tijd is geweest. Afgezien van het licht suizen van de turbo, merk je eigenlijk niet eens dat de motor assistentie krijgt van een blaasapparaat. Accelereren naar de honderd gaat in exact 6 tellen en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. In de Golf R kan dezelfde motor zijn krachten uitsmeren over vier wielen, terwijl bij de Scirocco R alleen het voorrubber in beweging wordt gezet. Je zou verwachten dat het hoge vermogen op louter de voorwielen voor problemen zorgt. Niets is echter minder waar, Volkswagen heeft een mooi softwareprogramma geschreven voor de stabiliteitsregeling en vermogensbeheersing, waardoor snel wegtrekken nauwelijks wielspin oplevert. En dender je vervolgens met hoge snelheid op een bocht af, dan zorgt het elektronische sperdifferentieel XDS dat je veilig (en snel) zonder verlies aan tractie de bocht kunt uitaccelereren. Wat een heerlijke machine, deze Scirocco R! De koets blijft bij genoemde exercities mooi vlak, dat uiteraard wel consequenties heeft voor het comfort op kwalitatief mindere wegen. De 19-inch wielen versterken dat effect nog meer. Daar maalt echter geen enkele Scirocco R-koper om, lijkt me… En waarschijnlijk ook niet om de brandstofconsumptie met een gemiddeld testverbruik van 1 op 10,4 (1 op 12,3 volgens fabrieksopgaaf).
Brede heupen
Al bij de eerste aanblik straalt de Scirocco R kracht en dynamiek uit. Verantwoordelijk daarvoor is het dikke uiterlijk met lage carrosserie, brede heupen, een agressieve en platte neus, dikke bumpers met led-dagrijverlichting voorin en twee ovale eindpijpen uit de achterbumper. Tel daarbij op de optionele 19-inch Talladega wielen (750 euro) met ultraplat rubber, remklauwen met R-logo en het plaatje is compleet. In het interieur zijn de verschillen met een gewone Scirocco minder duidelijk aan te wijzen, afgezien van het stuurwiel met afgeplatte onderkant, wat R-logo’s, een specifieke decorinleg en een snelheidsmeter die tot 300 reikt. Over de tellers gesproken, zonde dat Volkswagen in de Scirocco niet heeft gekozen voor het instrumentarium (met kokers) uit de Golf VI. De afwerking is zoals we gewend zijn top en uitgebreide verstelmogelijkheden van het meubilair zorgen voor een prima werkplek. Het zicht rondom is door de brede heupen en dito C-stijl wel wat beperkt, maar gelukkig bieden de buitenspiegels soelaas. De Scirocco is verder een echte vierzitter, achterin zijn twee separate stoelen geplaatst. Ook volwassenen kunnen hier een plekje vinden en beschikken over voldoende bewegingsvrijheid voor de ledematen. Jawel, zelfs hoofdruimte kom je achterin niet te kort. En dat geldt ook voor de bagageruimte met een inhoud van 312 liter. Niet verkeerd dus, al zou de hoge tildrempel misschien wel wat problemen kunnen opleveren bij in- en uitladen van gewichtige objecten.
De Scirocco R maakt zowel qua uiterlijk als met z’n potentieel grote indruk. Het geluid uit beide ovale eindpijpen is misschien grotendeels gecomponeerd, maar dat deert niet. De coupé klinkt lekker bruut, beter zelfs dan zijn vijfdeurs broertje. De Scirocco R vergt net als de Golf R een minimale investering van 43.990 euro. Het prijskaartje van onze blauwe wervelwind met enkele opties als een alarmsysteem ‘Plus’, navigatie en grotere wielen vermeldt een bedrag van 47.545 euro.
Schrijf een review