De nieuwe 320d EfficientDynamics Edition is speciaal in het leven groepen voor de zakelijke markt. Als Zakenauto van het Jaar 2010 stellen veel kilometervreters prijs op veel rijplezier – voor de tijd dat ze niet in de file staan. Maar, auto’s worden ook steeds duurder en omdat een beetje BMW 3-serie diesel al gauw 40 mille kost, hakt die 25% bijtelling er toch wel in. Daarnaast signaleert men in Beieren dat auto’s steeds zuiniger moeten worden. Goed voor het milieu en de portemonnee van de bestuurder. Veel landen stimuleren namelijk auto’s die onder een bepaalde CO2-uitstoot (en bijbehorend verbruik) zitten. Dat dat in Nederland ook het geval kan niet missen. De 20% bijtellings-auto’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanbod middenklassers is echter vrij dunnetjes gezaaid. Het is nog een flinke klus om een auto van formaat zodanig af te trainen, met bescheiden vermogen, iets minder souplesse en dito rijprestaties ten gevolge.
Toverrecept
BMW kan daar traditiegetrouw niet mee leven en heeft nagedacht hoe hun bestaande 320d nog zuiniger kon worden zonder in te boeten op het levensmotto 'Freude am Fahren'. Elke 3-serie profiteert immers al van brandstofbesparende maatregelen als een start-/stopsysteem, herwinning van energie naar de accu, een schakelindicator en actieve luchtinlaat. Het toverrecept van de EfficientDynamics Edition is een extra verlaging, andere banden (Bridgestone) met een nog lagere rolweerstand, speciaal ontworpen Aero wielen, een langere eindoverbrenging en een nieuw twee-massa vliegwiel. Dat laatste onderdeel klinkt misschien niet interessant, maar maakt het wel mogelijk om zonder morren en trillingsarm met lage toeren (en dus: zuinig) te rijden. De tweeliter diesel levert namelijk 380 Nm bij 1900 toeren maar is daaronder ook gewoon bij de les. Het vermogen van 163 pk ligt lager dan de bestaande 320d, waardoor ook tegemoet kan worden gekomen aan landen met een belastingregime dat auto’s met meer dan 120 kW (163 pk) zwaarder belast. Niet getreurd, de 320d komt nog altijd heel rap van z’n plek; gezien de sprinttijd van 8.2 seconden naar 100 km/u en 225 km/u topsnelheid hoeft de zakelijke rijder zich nergens voor te schamen. Bovendien is er geen andere auto met 20% bijtelling die zulke specificaties kan evenaren. De marketingjongens van BMW hebben niet lang hoeven zoeken naar het ‘unique selling point'!
Zuinigste BMW aller tijden
De toegevoegde efficiency van de spaar-320d zien we natuurlijk terug in het theoretische verbruik. Terwijl de standaard 320d met handgeschakelde zesbak gemiddeld 4.7l/100km uit de tank nipt, neemt de EfficientDynamics Edition genoegen met maar 4.1l/100km en 109 gram CO2. Het is met afstand de zuinigste BMW ooit, zelfs een 1-serie is minder bescheiden aangelegd. Om het spaarzame karakter van deze wel heel bescheiden 320d te beoordelen staat een testroute met snelweg, binnenwegen en dorpstraatjes op de planning. Dat onze witte Beier op het landelijk snelwegtempo van 120 volgens de ‘ouderwetse’ analoge verbruiksmeter iets minder dan vijf liter verbruikt stemt positief. Niet zo vreemd eigenlijk, de dieselmotor draait krap 1800 omwentelingen per minuut. Wanneer de snelheid er wat uit gaat blijkt de zelfontbrander ook bij heel lage toeren in z’n element. Mede te danken aan het nieuwe vliegwiel – dat met contragewichtjes en veertjes trillingen de kop indrukt – snort de oliestoker ook tevreden met 1250 toeren over het asfalt. Vervaarlijk brommen en trillen is er niet bij, het is allemaal prima. Rond stationair toerental maant de schakelindicator toch terug te schakelen. We hebben er zes, dus een verzetje lager is voldoende. Door juist alleen de eindoverbrenging te verlengen blijft de toerenval in elke versnelling in balans en geeft de bak niet te kennen ecovriendelijk ingesteld te zijn.
Leaserijders met haast (en een tankpas) hebben aan de 320d ook een goeie. Naast de papieren sprintcijfers blijkt ook deze dieselversie tot het einde van z’n toerenbereik sleuren, wat sportief rijden op z’n tijd wel zo prettig maakt. Heel vertrouwd is wederom het fijne, strakke stuurgevoel dat BMW de 3-serie heeft meegegeven, waarmee onze zintuigen worden geprikkeld om eens lekker te gaan sturen. Daarbij bleek tijdens de zonnige rit het het efficiënte 16 inch rubber evenmin moeite te hebben met grip. Aan het einde van deze rit – waarin overwegend beheerst en constant is gereden - heeft de boordcomputer de balans opgemaakt; 5.0l/100km. Een interessant resultaat, waaruit blijkt dat onze logerende A4 2.0 TDIe in de praktijk een waardige tegenspeler kan zijn. Die valt door zijn iets hogere theoretische verbruikswaarde (ten opzichte van de 320d EDE) echter buiten de boot van 20% bijtelling.
Goedkoper dan standaard 320d
Dat de 320d EfficientDynamicsEdition inderdaad zuiniger rijdt dan zijn standaard broer staat als een paal boven water. Om de fabrieksopgave daadwerkelijk te halen zul je alle zeilen moeten bijzetten en zeker niet harder dan 100 moeten rijden. Binnen de vijfliter-grens blijven met is de nodige snelwegkilometers geen punt. In tegenstelling tot de wagenparkbeheerder zal de zakelijke rijder zal daar geen boodschap aan hebben. Die is al lang blij dat zijn 3-serie met 20% bijtelling te rijden is, want dat scheelt maandelijks 100 euro ten opzichte van de standaardversie! Bovendien is de 320d EfficientDynamics Edition met een aanschafprijs van 39.995 euro zo'n 3300 euro voordeliger in aanschaf dan de standaard 320d en slechts 800 euro duurder dan de 318d instapper. Voor liefhebbers van de Touring is er echter geen goed nieuws, de EfficientDynamics Edition is alleen als sedan leverbaar.
BMW kan het als eerste van de daken schreeuwen; zakelijk rijden met 20% fiscale bijtelling kan verdraaid leuk zijn! De Duitsers hebben de toegevoegde efficiency zonder belemmering kunnen combineren met sportief rijplezier. Tel je daar de gunstige prijsstelling van de 320d EfficientDynamics Edition bij op, dan wordt het kiezen voor de sportieve rijder wel heel gemakkelijk.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review