Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken

Volkswagen voert al een aantal jaar niet geheel onverdienstelijk het BlueMotion-label. De Duitse fabrikant plakt het

Volkswagen voert al een aantal jaar niet geheel onverdienstelijk het BlueMotion-label. De Duitse fabrikant plakt het blauwe etiket bij de Passat zowel op een benzine- als een dieseluitvoering. Eerder dit jaar gingen we al op pad met de 1.4 TSI BM, nu is het de beurt aan de 1.6 TDI BM. Wat maakt dit spaarvarken nou zo interessant?

Al na de eerste paar honderd kilometers begrijpen we waarom half Passat-rijdend Nederland voor een BlueMotion-versie kiest. Want turf voor de grap maar eens het aantal Passats met een BM-badge in de grille. Je zult versteld staan van de uitkomst. De keuze voor een BlueMotion is in de meeste gevallen natuurlijk puur een financiële kwestie: de zakelijk rijder betaalt enerzijds tegenwoordig een lager bijtellingtarief (20 procent) en anderzijds maakt het uiterst spaarzame karakter deze auto ook interessant voor de particuliere asfalttijger. Even twijfelden we nog aan het functioneren van de brandstofmeter, die lange tijd rechtsonder bleef hangen, maar uiteindelijk kwam er dan toch enige beweging in. Pas na ruim 1.200 kilometer lichtte het lampje ‘brandstofreserve’ op.

 

Leven in de brouwerij

 

We horen je al denken, zo’n 1.6-je in een auto als de Passat is vragen om problemen. Nou, nee. De downsize-apparaten van Volkswagen (1.4 TSI of 1.6 TDI) zijn uiterst geschikt voor alledaags gebruik van de zakentopper. De 1.6 TDI schopt het tot 105 pk en levert 250 Nm aan trekkracht. Hij sleurt de 1.386 kilogram wegende sedan in 12,4 seconden naar de 100 km/u en het feest is over bij een topsnelheid van 193 km/u. Aangezien de koppelkromme vanaf 1.500 omwentelingen piekt, brengt de diesel vrijwel vanaf stilstand al leven in de brouwerij. Overigens is ie bij stilstand verdacht stil, de standaard stop-start automaat schakelt de krachtbron namelijk uit. Zodra je de koppeling intrapt en de handgeschakelde vijfbak in z’n één zet, is de krachtbron weer razendsnel bij de les. Alleen bij een koude start verheft de common rail diesel zijn stem, eenmaal op bedrijfstemperatuur doet ie in alle stilte zijn werk en associeer je hem niet zozeer met een diesel. Wat een verschil met die pompverstuivers! Behalve het stop-/startsysteem heeft Volkswagen nog meer energiebesparende maatregelen getroffen, zoals een andere (dichte) grille, een iets verlaagde carrosserie, 'sportieve' skirts en banden met lage rolweerstand. Dat laatste hoeft niet te betekenen dat je opgezadeld wordt met standaard wieldoppen. Zoals je ziet op de foto’s kunnen de lage rolweerstandbanden gewoon om lichtmetalen wielen gelegd worden.

 

Verkeerde zuinigheid

 

Uiteraard kun je de Passat BlueMotion is diverse uitrustingniveaus bestellen. Wij reden de 1.6 TDI BM als Trendline. Voorin vertaalt zich dat in relatief vlakke stoelen, die overigens meer steun bieden dan ze in eerste instantie doen vermoeden. Op de afwerking en het materiaalgebruik van het dashboard is natuurlijk niet beknibbeld, de boel steekt ook in het spaarvarken ordentelijk in elkaar. Volkswagen bezuinigt in deze Trendline echter wel op elektrisch bedienbare portierramen achter. Als de achterpassagiers een luchtje willen scheppen, is het nog gewoon slingeren geblazen. Eerlijk gezegd vinden we dat in dit segment toch enigszins getuigen van een verkeerde zuinigheid. Of zou dat met gewichtsbesparing te maken hebben…? Aan de andere kant is wel voorzien in een navigatiesysteem, overigens is ook hier gekozen voor een meer betaalbaar alternatief dan het dure affabriek systeem van enkele duizenden euro’s. Het RNS310 systeem, ook met aanraakscherm, kost je slechts 750 euro extra en functioneert prima. Wel neemt ie royaal de tijd voor het berekenen van een route.

 

Uitdrogen

 

Rijden doet de 1.6 TDI BM natuurlijk niet anders dan een niet tot BlueMotion omgetoverde Passat. Dankzij een relatief lange wielbasis, McPherson veerpoten voor en een mulitlink achterwielophanging maakt het onderstel korte metten met een pokdalig wegdek. Wat dat betreft is het een echte asfaltverslinder, waarin het heerlijk lange ritten maken is, en in dit geval ook nog eens zonder een tankstop te hoeven maken. De inzittenden zullen eerder aan de bel trekken om uitdrogingsverschijnselen te voorkomen. De auto neemt volgens de fabriek namelijk gemiddeld iedere honderd kilometer slechts 4,4 liter diesel tot zich (1 op 22,7). In de praktijk is dat niet helemaal waar, maar 19 tot 20 kilometer verder komen op één liter diesel kost geen enkele moeite. Met een CO2-uitstoot van 114 g/km ‘ontvangt’ de 1.6 TDI in de Passat BM een A-label.

De dealer vraagt voor de Passat 1.6 TDI BM een vanafprijs van 30.590 euro. Het door ons gereden exemplaar met opties als een Executive-pakket, automatische airco (handbediend is standaard), een licht- en zichtpakket en een reflexzilver metallic laklaag kost 35.090 euro. De benzineversie met 1.4 TSI BM is er vanaf 28.890 euro. Exact 1.700 euro minder dus. Bedenk echter dat je dan sneller vrienden wordt met de pompbediende met een actieradius (volgens de fabriek) van 1.183 kilometer, tegen 1.589 kilometer in de 1.6 TDI BM. Houd wel rekening met een hogere motorrijtuigen belasting voor de diesel.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Wij hebben de 140 pk diesel gekocht in 2006 en er staat 116000 op de teller. Een plezierige auto om in te rijden en ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Rij al jaren met veel plezier in m'n Passat Variant diesel van bouwjaar 1993. Nu 432000 km op het klokje. In december 2 nieuwe winter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Ik ben sinds 2005 eigenaar van een VW Passat, model 2006 1900 TDI, nieuw aangekocht en de eerste 5000km waren zalig, en toen begon de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Mijn passat 1.9 diesel 1999 wel gechipt tot 143pk ,sleurt met gemak vrij zware caravan door europa , Nu 260.000 op de teller zonder noemenswaardige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Heb diverse passat's gereden. Deze auto is de fijnste auto die ik ooit heb gehad. De lagere bijtelling is een bijkomend voordeel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Dit is mijn 3e Passat Variant en dit is de fijnste motor! In 1988/1992 een 1.9TDI 90 PK 5-bak, in 1996/2010 een 2.0FSI 150 PK.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Heb mijn passat verkocht met een kilometer stand van 191k na binnen 10 maanden 5000 euro onkosten te hebben gehad en daar zit de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
3 jaar terug met 126.000 km gekocht en nu op 209.000 km. Alleen turbo laten vervangen, en gewoon onderhoud volgens het VW boekje bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Ik heb een dikke week nu met 264000 km op de teller en rijd super. Hij (variant 1998) is gechipt op maat naar 143PK verlaagd en.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Spijt van aankoop vorig jaar, talloze keren bij de dealer gestaan voor diverse defecten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Erg mooi afgewerkte auto. Na een dag lang in de auto zitten stap je er zonder rugpijn uit. Rijdt soepel en de motor is krachtig... Lees volledige review.
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Dit is mijn 3e VW, 1x Golf en 2x Passat. Ruime en degelijke auto, fijne rijdersauto. Perfecte stoelen (sportstoelen) en ontspannend rijden. De 110 kW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Ik rijd ondertussen al weer 7 jaar Passat, mijn vorige 110 PK van boujaar '99 heeft een probleem gehad met de turbo, voor de rest.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Ik kocht de wagen in december 2009. Daar ik van m'n vorige wagen tevreden was(Audi) ben ik bij dezelfde groep (VAG) gebleven De Passat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Sinds 15 januari 2010 de passat 1.6 tdi comfortline blue motion techn. in mijn bezit. Eerlijkheid dient te zeggen, dat ik een beetje volkswagenholic ben... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Passat variant Highline 2.0 TDI. Gewldige reisauto met veel ruimte in z'n klasse en uitstekende sportstoelen in alcantara en leer. Motor met veel vermogen. Nog steeds een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Ik heb de auto nu 2 jaar in bezit. Laatste tijd heb ik problemen met het starten van de auto. bij het strten brandt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Fijne-, snelle auto met veel gebruiksmogelijkheden, mede door zijn grote laadruimte. Alleen het laten afweten van fabrikant en importeur Pon geven een onprettig gevoel bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
een degelijke duitse auto met geweldige motor van 1,9 liter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
fijne auto, groot en snel. Rijdt een boxster spider s met gemak in de achtergrond. alleen niet in bochten. Gelukkig durf je met deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Ik heb sinds bijna een jaar de 200PK versie van de VW Passat CC. Deze auto is zowel snel/erg snel dankzij z,n turbo motor, als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
De auto rijdt super passat 2.0 individual maar we telekens weer olie problemen. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer ter reperatie Hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
rij nu 5 jaar in mijn passat 240 000 km bj 1998 tdi plus chip tun = 34 pk meer rij div keren pj naar.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Echte kilometervreter, heen en weer Zuid-Limburg naar randstad met een verbruik van 4.9 ltr! en dat met 350.000 kilometer op de klok. Onderhoud en reparties (incl... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
VIND DIT "OUDE" MODEL NOG STEEDS MOOIER DAT HET HUIDIGE. ONTZETTEND RUIM EN GEWOON EEN PRIMA REISWAGEN DIE MET ZIJN 130 'ECHTE' PK'S RUSTIG DOET.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Rij nu een half jaar in een Passat variant 1.9TDI Comfortline. Ongeveer 30.000 km gereden en geen problemen gehad, sterker nog, hij bevalt mij zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
een heerlijke auto met een snelle en soepele motor. de 2.0 tdi 110 pk commonrail... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
bij 60.000 resp. 75.000 km beide achterwiellagers versleten. Bij 70.000km uitval door defekte dieseloliepomp in tank. Alleen de pomp is bij duitse VW-garage onder coulance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Heb de auto besteld, en aflevering vind over 2 weken plaats. Ben helemaal happy met mijn eerste nieuwe auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion - interessant spaarvarken
Passat 1,9 TDI 110pk uit 1998. Rijdt enorm zuinig: 1 op 23,5 als je niet te snel rijdt en vlot schakelt! Zeer betrouwbaar, veilig en comfortabel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5