Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk

De Zuid-Franse Cote d’Azur is het walhalla voor cabriorijders: lekker cruisen over de ellenlange boulevards en genieten

De Zuid-Franse Cote d’Azur is het walhalla voor cabriorijders: lekker cruisen over de ellenlange boulevards en genieten van de zon hoog aan de hemel. Bovendien kun je vanuit deze Franse kuststreek in no time de binnenlanden bestieren, dus wat wil je nog meer? Passend vervoer. Audi regelde het voor ons: de R8 Spyder.

De Zuid-Franse Cote d’Azur is het walhalla voor cabriorijders: lekker cruisen over de ellenlange boulevards en genieten van de zon hoog aan de hemel. Bovendien kun je vanuit deze Franse kuststreek in
Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk

Met een simpele sleutel, die ook zomaar eens op een Volkswagen Golf zou passen, wekken we de direct ingespoten V10-krachtbron tot leven. De Spyder is namelijk louter met een tiencilinder te koop. De V8 is voorbehouden aan de dichte variant. Wij zijn de laatste die daarover zullen klagen… Het geluid dat vervolgens uit beide ovaalvormige uitlaatpijpen vloeit is werkelijk oorstrelend. Kippenvel! Al merk je wel dat de sound enigszins gecomponeerd is; tussen de 2.000 en 3.000 tr/min hoor je de tiencilinder nauwelijks grommen.

 

R tronic

 

We beginnen de testroute met een handgeschakelde variant, dat lijkt ons vooraf de beste optie. De schakelcoulisse is opgetrokken uit aluminium, een lust voor het oog. De eveneens uit aluminium opgetrokken pook laat zich uitstekend in de juiste sleuf (versnelling) brengen. Deze handbak lijkt dé perfecte combinatie met de tiencilinder. Totdat we ons in de Spyder met R tronic transmissie laten zakken. Waren we in de dichte R8 V10 weinig enthousiast over deze zestraps sequentiële automaat, in de Spyder doet ie exact wat we verlangen. En meer nog zelfs. Een flinke dot tussengas bij terugschakelen bijvoorbeeld. Heerlijk! Het overdreven inhouden bij overschakelen tijdens vol accelereren (zoals in de coupé) is hem zo goed als vreemd. Nee, wat dat betreft zouden we in de Spyder voor de R tronic gaan. De sprint naar de honderd kan dan in 4,1 tellen en uiteindelijk topt de dakloze R8 313 km/u.

 

Lichtgewicht materialen

 

Wanneer het dak van een auto wordt gezaagd, is het zaak om voldoende verstevigingen aan te brengen om de stijfheid van de carrosserie te behouden. Doorgaans gaat dat gepaard met een forse gewichtstoename. Audi daarentegen heeft gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen voor bijvoorbeeld motorkap en ‘dakbeschot’ waarmee de Spyder slechts 100 kilogram meer gewicht in de schaal legt dan de dichte R8 V10. Een knappe prestatie, zeker als je bedenkt dat de dakloze sportwagen nauwelijks (lees: niet) aan stijfheid hoeft in te leveren. Torderen is hem vreemd, oneffenheden in het wegdek brengen de Spyder niet in verlegenheid.

Audi doet niet mee aan de hardtop trend. Ook voor de interieurafdekking van de Spyder kiest de Duitse fabrikant voor een stoffen kap. Openen of sluiten kan volledig elektrisch in 19 seconden en om de feestvreugde nog verder te verhogen kan dat rijdend tot een snelheid van 50 km/u. Tot die snelheid blijft het nog redelijk windstil in het interieur, maar op snelwegtempo is het zaak een cap te dragen om te voorkomen dat je kapsel wordt verruïneerd. Het geluid van de fantastische V10 komt natuurlijk pas echt goed tot zijn recht met de kap opgevouwen, maar Audi heeft nog een leuk foefje bedacht. De lage, glazen achterruit is namelijk afzonderlijk van de kap te openen. Leuk voor in tunnels!

 

Gevoelige plaat

 

Na een ritje over de boulevard en tientallen keren op de gevoelige plaat te zijn vastgelegd door het aanwezige publiek op en rondom de vele terrassen, wordt het tijd de V10 de sporen te geven. Niet op de snelweg die de populaire Zuid-Franse badplaatsen met elkaar verbindt, want daar probeert de ‘Gendarmerie’ er alles aan te doen om ons op de bon te slingeren, maar op de glooiende wegen richting binnenland. We zetten de transmissie in ‘sport’, net als de actieve onderstelafstemming (magnetic ride) en ‘smijten’ de R8 van de ene bocht in de andere. Het brede rubber vreet zich letterlijk in het asfalt. Mede dankzij Quattro vierwielaandrijving houdt de R8 voortdurend grip. Echt fenomenaal! Om nog maar te zwijgen over het V10-geluid dat tegen de bergwanden reflecteert. De besturing is messcherp, waarbij de hydraulische bekrachtiging nauwelijks een bijdrage lijkt te leveren. Ideaal tijdens een stevig potje sturen, in de stad daarentegen is iets meer assistentie welkom.

 

Gordelmicrofoon

 

Wie graag met de R8 Spyder op reis gaat, zal of een dikke creditcard mee moeten nemen of dient de bagage alvast per koerier naar de eindbestemming te sturen. De bagageruimte laat nogal te wensen over. Veel meer dan een aktetas kun je niet kwijt voorin de bagageruimte. En meer opbergruimte is er niet. Een enkel vakje tussen beide voorstoelen daargelaten, maar daar past hooguit een telefoon in. De doorgewinterde mobiele beller hoeft trouwens in de Spyder niet te vrezen voor onverstaanbaar contact met de andere kant van de lijn. Audi heeft namelijk in beide veiligheidsgordels op innovatieve wijze drie microfoons geïntegreerd. Dat maakt het mogelijk om ook met geopend dak op de snelweg een handsfree telefoongesprek te voeren. Bijzonder is bovendien de speciale kleurpigmentering van de standaard nappaleren bekleding op het meubilair. Infrarood licht wordt gereflecteerd, zodat de opwarming van de stoelen met 20 graden Celsius wordt beperkt als de auto open in de zon staat.

Audi vraagt voor de R8 Spyder een minimale vergoeding van 221.900 euro met handgeschakelde zesbak. Met R tronic-transmissie is ie exact drie mille duurder. Op de standaarduitrusting is voor de verandering eens niet bezuinigd. Zaken als volledige led-verlichting (dimlicht, grootlicht en dagrijverlichting), een volautomatische airconditioning, MMI-navigatie en een Bang & Olufsen Soundsysteem zijn bij de prijs inbegrepen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (7)

Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk
NATUURLIJK BEDOEL IK DE R8,.....mocht je zijn opgevallen ik rs8 noemde end
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Veel auto voor n audi

Minpunten

veel audi voor n auto
Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk
Dit vind ik al helemaal zwaar te verteren.

In de R8 GT Spyder ligt de bekende V10-motor, die Lamborghini ook gebruikt. Hieruit blijkt het geen orginele auto is. Lees het op de spyder r8 GT pagina . Maar ook is ze niet te vergelijken met n Porsche...hahahaha Het is wel een prachtig gave auto hoor. Ik heb haar niet afgekraakt. Misschien Audi er n AudiSport naam bij maken moet. Los van volkswagen en audi. Echter kan de moderne techniekontwikkelingen deze wagen steeds specialer maken. Maar dat kunnen ze tegenwoordig allemaal.

Kortom is de rs wel n gave en degelijke sportieve auto die gezien mag worden. Vergelijken met de anderen is niet van toepassing. Wedden wij deze rs8 ver achter ons laten met onze auto .....grt peter
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Veel auto voor n audi

Minpunten

veel audi voor n auto
Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk
Los van het feit het een mooie auto is als je haar op de weg ziet rijden blijft het n mooie audi. Meer niet in mijn ogen. Natuurlijk zal de een dat ook vinden en de ander denken,`weer zo´n zeikerd die zelf niks heeft.

Onze F599,....is onvergelijkbaar met een rs8. Dat snapt ineens iedereen. Ik zeg dit niet om de rs8 negatief te belichten. Het zijn gewoon twee compleet verschillende soorten auto´s en al zeker is het prijsverschil enorm. Onze F is niet standaard. Prijzen zijn prive in dit geval maar je kunt je voorstellen het veel is.

N jonge vent met n goeie baan kan starten met een audi RS8. Later zal hij begrijpen waarover ik het nu heb...hahahaha

grt peter
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Veel auto voor n audi

Minpunten

veel audi voor n auto
Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk
Zalige auto zo is er geen andere vele zeggen tegen een Ferrari kan niets op wel dan hebben ze de Audi r8 spyder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk
Ik kocht hem vorige maand. Mijn vriend wou een nieuwe auto en ik was er ook wel aan toe. Toen zijn wij samen naar de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk
een topauto met als bijzonderheid via het achterraam een inkijkje op de machtig mooie V8.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi R8 Spyder - groeten uit Zuid-Frankrijk
Als je anno 2007 een sportauto moet bouwen zonder rekening te hoeven houden met een voorgaand model dan heet hij audi R8... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5