Met een simpele sleutel, die ook zomaar eens op een Volkswagen Golf zou passen, wekken we de direct ingespoten V10-krachtbron tot leven. De Spyder is namelijk louter met een tiencilinder te koop. De V8 is voorbehouden aan de dichte variant. Wij zijn de laatste die daarover zullen klagen… Het geluid dat vervolgens uit beide ovaalvormige uitlaatpijpen vloeit is werkelijk oorstrelend. Kippenvel! Al merk je wel dat de sound enigszins gecomponeerd is; tussen de 2.000 en 3.000 tr/min hoor je de tiencilinder nauwelijks grommen.
R tronic
We beginnen de testroute met een handgeschakelde variant, dat lijkt ons vooraf de beste optie. De schakelcoulisse is opgetrokken uit aluminium, een lust voor het oog. De eveneens uit aluminium opgetrokken pook laat zich uitstekend in de juiste sleuf (versnelling) brengen. Deze handbak lijkt dé perfecte combinatie met de tiencilinder. Totdat we ons in de Spyder met R tronic transmissie laten zakken. Waren we in de dichte R8 V10 weinig enthousiast over deze zestraps sequentiële automaat, in de Spyder doet ie exact wat we verlangen. En meer nog zelfs. Een flinke dot tussengas bij terugschakelen bijvoorbeeld. Heerlijk! Het overdreven inhouden bij overschakelen tijdens vol accelereren (zoals in de coupé) is hem zo goed als vreemd. Nee, wat dat betreft zouden we in de Spyder voor de R tronic gaan. De sprint naar de honderd kan dan in 4,1 tellen en uiteindelijk topt de dakloze R8 313 km/u.
Lichtgewicht materialen
Wanneer het dak van een auto wordt gezaagd, is het zaak om voldoende verstevigingen aan te brengen om de stijfheid van de carrosserie te behouden. Doorgaans gaat dat gepaard met een forse gewichtstoename. Audi daarentegen heeft gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen voor bijvoorbeeld motorkap en ‘dakbeschot’ waarmee de Spyder slechts 100 kilogram meer gewicht in de schaal legt dan de dichte R8 V10. Een knappe prestatie, zeker als je bedenkt dat de dakloze sportwagen nauwelijks (lees: niet) aan stijfheid hoeft in te leveren. Torderen is hem vreemd, oneffenheden in het wegdek brengen de Spyder niet in verlegenheid.
Audi doet niet mee aan de hardtop trend. Ook voor de interieurafdekking van de Spyder kiest de Duitse fabrikant voor een stoffen kap. Openen of sluiten kan volledig elektrisch in 19 seconden en om de feestvreugde nog verder te verhogen kan dat rijdend tot een snelheid van 50 km/u. Tot die snelheid blijft het nog redelijk windstil in het interieur, maar op snelwegtempo is het zaak een cap te dragen om te voorkomen dat je kapsel wordt verruïneerd. Het geluid van de fantastische V10 komt natuurlijk pas echt goed tot zijn recht met de kap opgevouwen, maar Audi heeft nog een leuk foefje bedacht. De lage, glazen achterruit is namelijk afzonderlijk van de kap te openen. Leuk voor in tunnels!
Gevoelige plaat
Na een ritje over de boulevard en tientallen keren op de gevoelige plaat te zijn vastgelegd door het aanwezige publiek op en rondom de vele terrassen, wordt het tijd de V10 de sporen te geven. Niet op de snelweg die de populaire Zuid-Franse badplaatsen met elkaar verbindt, want daar probeert de ‘Gendarmerie’ er alles aan te doen om ons op de bon te slingeren, maar op de glooiende wegen richting binnenland. We zetten de transmissie in ‘sport’, net als de actieve onderstelafstemming (magnetic ride) en ‘smijten’ de R8 van de ene bocht in de andere. Het brede rubber vreet zich letterlijk in het asfalt. Mede dankzij Quattro vierwielaandrijving houdt de R8 voortdurend grip. Echt fenomenaal! Om nog maar te zwijgen over het V10-geluid dat tegen de bergwanden reflecteert. De besturing is messcherp, waarbij de hydraulische bekrachtiging nauwelijks een bijdrage lijkt te leveren. Ideaal tijdens een stevig potje sturen, in de stad daarentegen is iets meer assistentie welkom.
Gordelmicrofoon
Wie graag met de R8 Spyder op reis gaat, zal of een dikke creditcard mee moeten nemen of dient de bagage alvast per koerier naar de eindbestemming te sturen. De bagageruimte laat nogal te wensen over. Veel meer dan een aktetas kun je niet kwijt voorin de bagageruimte. En meer opbergruimte is er niet. Een enkel vakje tussen beide voorstoelen daargelaten, maar daar past hooguit een telefoon in. De doorgewinterde mobiele beller hoeft trouwens in de Spyder niet te vrezen voor onverstaanbaar contact met de andere kant van de lijn. Audi heeft namelijk in beide veiligheidsgordels op innovatieve wijze drie microfoons geïntegreerd. Dat maakt het mogelijk om ook met geopend dak op de snelweg een handsfree telefoongesprek te voeren. Bijzonder is bovendien de speciale kleurpigmentering van de standaard nappaleren bekleding op het meubilair. Infrarood licht wordt gereflecteerd, zodat de opwarming van de stoelen met 20 graden Celsius wordt beperkt als de auto open in de zon staat.
Audi vraagt voor de R8 Spyder een minimale vergoeding van 221.900 euro met handgeschakelde zesbak. Met R tronic-transmissie is ie exact drie mille duurder. Op de standaarduitrusting is voor de verandering eens niet bezuinigd. Zaken als volledige led-verlichting (dimlicht, grootlicht en dagrijverlichting), een volautomatische airconditioning, MMI-navigatie en een Bang & Olufsen Soundsysteem zijn bij de prijs inbegrepen.
Schrijf een review