Het compacte MPV-segment staat met de komst van de Kia Venga en nieuwe Opel Meriva weer flink in bloei. Nissan weet met de bijna vier jaar oude en één eenmaal opgefriste Note nog altijd goed te scoren bij veeleisende gezinnen en seniorenpubliek. Toch kunnen we de ruimte-Japanner niet lukraak met het MPV-label bestempelen. Daarvoor is de koets niet hoog genoeg opgebouwd, net als Volkswagen met de Golf Plus voor ogen heeft gehad. Om zoveel mogelijk interieurruimte te realiseren heeft men wel vastgehouden aan het basisconcept van een ruimte-auto; de voor- en achterwielen zo ver mogelijk uit elkaar en een hoekige carrosserie. Met hooggeplaatste, puntig uitvloeiende achterlichten, frisse kleuren en guitige koplampen hebben ze er in Japan ook best iets vrolijks van gemaakt.
Ruim en luxe
Met een aanschafprijs van 16 mille is de Note geprijsd op het niveau veel gangbare hatchbacks en kleine middenklassers in basisuitvoering. Naast extra ruimte – daar komen we dadelijk op terug – biedt Nissan voor dat geld ook een heel bruikbare uitrusting. Zo heeft elke Note standaard 4 airbags, airco, radio/cd-speler met MP3 en elektrische ramen aan boord. Zaken die we toch steeds meer alledaags vinden en waarvoor dus niet voor hoeft te worden bijbetaald. De door ons geteste Life+ gooit er nog een flinke schep bovenop en laat helemaal niets meer te wensen over. Automatische airco, parkeersensoren achter, mistlampen, 16 inch lichtmetaal, cruise control, Bluetooth, een regensensor, elektrisch bedienbare spiegels en privacy glass is zomaar een greep uit de extra’s waarvoor ‘slechts’ 1800 euro moet worden bijbetaald. Met die 17.800 euro die zo’n Note 1.4 Life+ moet opbrengen loopt Japan mooi in de pas met het aanbod uit Korea. Overigens hebben Note-versies die het nog hogerop zoeken hebben nog ESP, gordijnairbags, leder en navigatie op het menu staan. De routewijzer Nissan Connect is ook los verkrijgbaar en kost dan een schappelijke 750 euro.
Met z’n 1.4 benzinemotor is de Note in feite prima bedeeld. Een soepele krachtbron die prima voldoet in het dagelijkse verkeer en met de bijzonder strak handgeschakelde vijfbak prettig in omgang door het verkeer snort. Het gaat allemaal zo makkelijk dat we door de stad snel steeds iets te snel rijden! Het onderstel zet de Note bijzonder volwassen en strak op de weg, en weet daardoor goed het rijkarakter van een conventionele hatchback na te bootsen. Dat hadden we niet verwacht! De iets hogere zit maar vooral het vlakker geplaatste stuur weerhoud je er echter van de Note als zodanig te rijden. Sowieso zijn we niet zo fan om achter een ‘schuin’ stuur te kruipen, aangezien je voor het bewust rijden met twee handen aan het stuur verder naar voren moet zitten dan je lief is. Scheelt wel weer beenruimte achterin...
Soms aanpoten, maar zuinig
Op snelwegtempo blijken de 88 pk’s in de 1046 wegende koets met dit oppervlak toch wat bescheiden. Niet alleen versnelt de Note dan niet zo enthousiast meer, de viercilinder begint dan ook een keel op te zetten. De vijfbak is namelijk kort gespatieerd, waardoor lage snelheden eenvoudig worden overwonnen maar een hoog toerental bij onze landelijke limiet onvermijdelijk is. De grommende keel van de 1.4 zal uiteindelijk gaan storen wanneer veel snelwegkilometers worden afgelegd. Wanneer je juist veelvuldig buiten deze asfaltlinten blijft is de 1.4 zonder meer een uitstekende keuze, zeker als je het testverbruik van bijna 1 op 15 in ogenschouw neemt! De eerste keer tanken is trouwens nog een leuk raadsel. Vind maar eens het knopje voor de tankdopontgrendeling. Nadat een blik in de index van het instructieboekje bij de ‘T’ tot onze verbazing niets opleverde, bleek na een duik in de voetenruimte van de bestuurder er toch het bewuste knopje aanwezig te zijn. Deze zit echter opvallend laag verstopt, iets dat de oudere doelgroep van de Note niet aan zal spreken...
Doordachte ruimte
Uitblinken doet de Note daadwerkelijk met het criterium 'ruimte voor je geld'. Het is een fraaie prestatie hoe een auto van 4.10 meter lengte en met deze wielbasis zoveel ruimte biedt aan vier of vijf personen. Over de riante hoofdruimte zijn we bij voorbaat niet verbaasd, maar de hoeveelheid beenruimte op de achterbank is toch wel de verrassende factor; hier doet de Note niet onder menige middenklasser! Maar, met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte zijn we er nog niet. Om als ruimtelijke telg van de familie goed voor de dag te komen profiteren twee achterpassagiers van het standaard Family Pack met onder meer hun eigen klaptafeltje om eten, drinken, analoog of digitaal vertier op te leggen. Daarnaast is de achterbank verschuifbaar en in delen neer te klappen. In de ogenschijnlijke compacte bagageruimte vindt zich nog een ‘verborgen’ bodem voor een overlevingspakket, dat tegelijkertijd een vlakke laadvloer realiseert. Da’s wel weer goed voor de rug!
Het doordachte interieurconcept van de Note zien we tenslotte ook terug in de opzet van het dashboard. Het ontwerp combineert een frivole lijn met eenvoudige bediening van de radio/CD-speler en de klimaatregeling. Bovendien zijn deze op zodanige hoogte geplaatst dat je al snel ‘blind’ je weg vindt in de juiste functies. Daarnaast trakteert bevat het binnenste van de Note voor de 'ruimtebehoevenden' ook talloze bakjes, vakjes en een gekoelde ‘brievenbus’ boven het dashboardkastje. Onder de passagiersstoel voor is er ook nog ruimte voor bijvoorbeeld een verbanddoos.
Conclusie
De Nissan Note mag dan alweer wat jaartjes meelopen, zijn kwaliteiten in het segment van de compacte ruimtezoekers blijven ook in 2010 nog steeds terecht overeind staan. Nissan biedt voor nog geen 18 mille een uiterst complete vijfdeurs aan waarin een hele hoop mee kan. Bovendien is de 1.4 motor zuinig en ligt de Note in z’n algemeenheid maar ook voor dit type auto heel volwassen op de weg. Een blijvertje.
Schrijf een review