De A-Klasse is de eerste Mercedes-Benz die in ons land fiscaal wordt ‘beloond’ met lagere bijtelling. Het aanbod modellen in de 20%-categorie groeit met de dag en bevat naast Polo’s en Fiesta’s ook al een redelijk aantal compacte middenklassers zoals de Golf en nu ook de A-Klasse. De truc in ons land is om een auto op de markt te zetten die 140 g/km CO2 of minder uitstoot. Door de A-Klasse met de 160-motorisering uit te rusten met een start-/stopsysteem en banden met een lagere rolweerstand wordt in theorie een interessante verbruiksreductie bereikt, die in geval van het A-tje zodanig uitpakt dat de CO2-uitstoot op 139g/km uitkomt en dus de 20% bijtelling geen belemmering meer vormt. Zonder dit systeem liet de door ons eerder geteste A-Klasse nog tien gram meer CO2 noteren.
Stille herstart
Of je vervolgens het systeem ook daadwerkelijk gebruikt, en wel of niet zuiniger onderweg bent, is natuurlijk aan de bestuurder zelf en afhankelijk van de praktijk. Mercedes-Benz heeft in elk geval een start-stop systeem gebruikt die - anders dan vele andere systemen - geruisloze herstarts mogelijk maakt, maar ook extra aandacht vraagt. Bij het stoppen voor een rood verkeerslicht schakelt het systeem al vlak voordat de wielen tot stilstand komen de motor stilletjes uit. Een groen ECO-lampje wijst daar nog even op. Daarvoor moet de bestuurder wel de versnelling (alvast) in vrij zetten, én het rempedaal bedienen. Dat laatste is een extra handeling die waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk is om met stilstaande motor voor het verkeerslicht te staan. Overigens blijft de stuur- en rembekrachtiging gedurende een ‘stop’ altijd in werking. Zodra je de remmen lost en/of de koppeling intrapt, springt de motor direct aan, zonder het typische startmotorgeratel of een siddering. Dit systeem kennen we ook uit de smart fortwo mhd en werkt met een generator die als startmotor dient. Dit garandeert snellere en soepeler (her)starten, maar moet je dus wel met de voet op de rem op de koop toe nemen. Dat went overigens wel. Net als de vele andere start-stop installaties is het besparingspotentieel tijdens winterweer minder groot; wanneer de buitentemperatuur richting het vriespunt daalt blijft de bemoeienis buiten werking en draait de motor vrolijk door bij stilstand. Zitten we wel weer lekker warm....
Zitten op stand
Das Haus kiest met de A-Klasse een duidelijke koers om de peilers op comfort te richten en niet zo nodig dynamisch DNA in te brengen. De entree in een A-Klasse is in den beginne even anders dan anders. De instap is voor een compacte middenklasser hoger dan je gewend bent, zodat de techneuten van Mercedes-Benz een veilige bodemconstructie hebben kunnen toepassen. Daardoor is ook de voetenruimte hoger gepositioneerd en is ‘diep’ plaatsnemen er dus niet bij. Jammer dat het stuur niet in diepte verstelbaar is, trouwens. Het zitmeubilair – dat in onze demo is deels is bekleed met strak ARTICO-leder – is prima op deze situatie berekend en verleent comfortabele, langdurige ondersteuning én ruimte zat voor vier. Met behulp van de neerklapbare achterbank en vlakke laadvloer is deze vijfdeurs A-Klasse ook geschikt op de kleine verhuisplannen. Zeker wanneer het optionele Easy Vario Plus-pakket wordt bijbesteld, waarmee de achterbank en de gehele rechter voorstoel verwijderd kan worden in ruil voor maximaal 1995 liter laadruimte.
Onderdeel van een geriefelijke rit is ook de heldere bediening van de diverse instrumenten. Hoewel de gecombineerde hendel voor de ruitenwisser en richtingaanwijzer voor kersverse Mercedes-rijders even een paar keer mis grijpen zal zijn, vindt de A-Klasse rijder al snel zijn weg; het instrumentarium is kraakhelder en ook de opzet van de radio/navigatie en temperatuurgeregelde airco roepen evenmin vragen op. Alleen de boordcomputer is verstopt in de uitgebreide stuurbediening en laat je soms even zoeken naar het juiste menu. Verder blijkt nog eens dat Mercedes’ kleinste ook profiteert van zijn (voor)naam en faam; de gebruikte materialen en textielen lijken wel gemaakt voor eeuwigheid; de cockpit in de A voelt buitengewoon solide en 'ademt' stevigheid. Vooral in deze Avantgarde-uitvoering, waarin het leefklimaat wordt verrijkt met een armsteun en diverse lederen en aluminium accenten. Ook in details als de hoogpolige, geribbelde vloermatten en subtiele uitstapverlichting in de portieren komt de A-Klasse als een echte doorwinterde ‘Benz’ voor de dag.
Lekker bescheiden
Mercedes-Benz levert de A-Klasse met keuze uit diverse motoriseringen, van bescheiden (95 pk) tot riante turbo-uitvoeringen (193 pk). Onze bijtellingsvriendelijke debutant is er met de 1.5 liter viercilinder benzinemotor, die met zijn 95 pk tegenwoordig als A 160 door het leven gaat. Het bescheiden vermogen dat deze instapper ophoest doet in eerste instantie het nodige vrezen, maar gezien de prestatiecijfers die worden vermeld in de brochure (0-100: 12.6 seconden en 175 km/u topsnelheid) valt dit prima te relativeren. Vooral de soepele en stille loop van het blok maakt de A 160 toch heel prettig in omgang. Lage toeren schuwt de viercilinder absoluut niet, de krachtbron pakt altijd weer gewillig en zonder morren op. Wel zo prettig als de schakelindicator je ook graag uitnodigt om al op te schakelen voordat de toerenwijzernaald überhaupt het cijfer '2' heeft bereikt. Voor echt overtuigende acceleratie zul je dan een tandje of twee terug moeten, omdat het toerental in het hoogste verzet vrij laag (lees: zuinig) uitvalt. Het bestellen van de krachtiger A 180 geeft het gaspedaal natuurlijk nog meer daadkracht, maar die valt wel buiten de boot van 20% bijtelling. Het is het één of het ander.
Dat de A-Klasse sowieso niet als dynamische partner in crime te boek staat geroepen zien we terug onderweg. Het onderstel is zodanig ‘veilig’ ingesteld dat de A-Klasse over z’n voorwielen schuift wanneer het te heet onder de voeten wordt. De reserves zijn echter zodanig dat we niet van de ene ESP-correctie in de ander duiken, dat wekt weer vertrouwen. Sturen gaat verder vrij indirect. ‘Geholpen’ met een hogere zit is de A-Klasse eerder ideaal vervoer om te onthaasten. Met een schappelijke rijstijl is daarentegen wel prompt 1 op 13 te realiseren, ondanks de kou een verdienstelijke score voor een auto dit segment, zeker gezien de hogere carrosseriebouw. Het start-/stopsysteem heeft logischerwijs geen invloed op het verbruik op de lange afstand, maar kan wel net even extra besparen tijdens ritten in druk stadsverkeer. De theoretische winst (tot 12%) blijft in ieder geval altijd veel rooskleuriger dan de praktijk.
De standaarduitrusting van elke A 160 BlueEFFICIENCY bevat veilige en gebruikelijke zaken als zes airbags, ESP en rem-assistent, hill start assyst, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een in delen neerklapbare achterbank. Elektrische ramen voor en een multifunctioneel stuur zijn eveneens altijd aanwezig. De zakelijke rijder of meer eisende particulier zal dit waarschijnlijk uitbreiden met het 695 euro kostende Business Class pakket, zodat ook temperatuurgeregelde airco, radio/cd met Bluetooth en AUX-aansluiting voorhanden is. De voorstoelen hebben dan ook een verstelbaar zitkussenhoek en lendesteun voor een optimale zit. Onze demo heeft daarnaast nog aan te raden pijlnavigatie (995 euro) aan boord en is verder uitgevoerd als Avantgarde (+2385 euro), vooral ter herkennen aan diverse chromen accenten op de koets en grille, mistlampen en diverse lederen en smaakvolle aluminium details in het interieur.
Conclusie
Mercedes-Benz heeft met de A 160 BlueEFFICIENCY een volwassen, maar ook wat timide familielid in huis. De compacte vijfdeurs is ruim bemeten voor vier tot vijf personen, met een voordelig Businesspakket kordaat uitgerust en bovendien vrij spaarzaam aangelegd. De bescheiden 1.5 liter en het vooral veilige weggedrag maakt de 'A' niet een direct alternatief voor de 'actieve' Golf of Astra-rijder. De stille genieter die op zoek is naar ruime en degelijke kameraad kunnen we de A-Klasse echter van harte aanbevelen!
Schrijf een review