Drie jaar na de introductie van de oorspronkelijke R8 is het paradepaard nog steeds een regelrechte aandachtstrekker, of je wil of niet. Deze overweldigende interesse is natuurlijk niet zonder reden. De R8 bevindt zich in het segment van de begeerlijke, exclusieve supercars die voor de meeste liefhebbers ‘onbetaalbaar’ zijn. Daarnaast heeft de R8 zich in de prestigieuze Le Mans races bewezen als topsporter en is sinds kort zelfs het gezicht geworden van de nieuwe Forza Motorsport racegame op de Xbox 360 spelcomputer.
Aandachtstrekker
Terug naar 'onze' V10. De uiterlijke verschillen met de V8-versie zijn subtiel, maar voor de fijnproever duidelijk zichtbaar. In de lage, brede neus prijkt een bijtiger grille met zowel horizontale als verticale spijlen. Achteraan vormt de gigantische aangepaste luchtinlaat van de motor een optisch geheel door ook het middengedeelte in hoogglans zwart uit te voeren. Ook staat de V10 op 19 inch lichtmetaal dat exclusief is voorbehouden aan het ultieme topmodel. Daaromheen bevindt zich bijzonder ‘plat’ rubber in de maat 295/30 achter! De importeur bestelde het demonstratie-exemplaar tevens in Sepangblau pareleffect lak, een bijzonder fraaie maar bovenal felle kleur die wederom alleen voor de meest potente uitvoering leverbaar is. Het contrasteert fraai met de Carbon Sigma sideblade, die in het leven is geroepen om de musculaire bips van de R8 nog maar eens te benadrukken. Het meest imposante onderscheid wordt toch wel gevormd door twee giga ovalen uitlaatpijpen, die in de hoeken van de carrosserie zijn geplaatst. Ze hebben niet alleen een bijzondere aantrekkingskracht op ons netvlies, maar dragen ook bij aan de sound die de tiencilinder op afroep vol overgave ten gehore brengt. Reken maar dat ieders aandacht trekt... Natuurlijk staan ook de priemende lichtbundel van de LED-koplampen, de lage, brede carrosserie en die flitsende lak garant voor omkijkende voetgangers en fietsers, fotograferende omstanders én medeweggebruikers, uitdagende Porsche-rijders, duimpjes in beide richtingen en een alerte sterke arm der wet.
Tergend snel
Met een meerprijs van 47.000 euro ten opzichte van de V8 is de 215.000 euro kostende topmotorisering echt voor de 'rich and famous'. Zij – en voor even ook: wij – worden getrakteerd op een niet te versmaden dosis extra vermogen, een nog exclusiever status en waanzinnige prestaties. Ga maar na: waar de V8 met 420 pk tot 301 km/u in staat is, vertoont de R8 V10 zijn kunsten met 525 pk tot liefst 316 km/u. Het sprintje naar 100 is een peulenschil, die na 3.9 seconden volledig is uit elkaar gereten. Daarna wordt het nog leuker, 100, 150, of 200, de Audi's pronkstuk wordt er niet koud of warm van. Onze lichaamsreactie spreekt boekdelen; kippenvel! En dat na nog geen 12 seconden. De tiencilinder die achter ons ligt weet de zintuigen zodanig te prikkelen dat accelereren verslavend wordt. De geluidsproductie van de krachtcentrale ontpopt zich vanaf de start tot hoge snelheden van een opzwepende, dreigende brom tot een prachtig geoliede huil, die tot maximaal 8700 toeren aanhoudt. Nog mooier dan twee vijfcilinders bij elkaar! In de hogere toerenregionen doet de 5.2 FSI denken aan Lamborghini’s, die immers een soortgelijke hoogtoerige tiencilinder onder de kap hebben liggen. De sound van de V10 is nog intenser dan de bulderende V8 en de bi-turbo V10 met oerkrachten uit de RS6, waardoor de R8 een nog exclusiever en sensationele status meekrijgt.
Het genieten dit fantastische orkest is slechts van korte duur. Niet omdat de tank leegraakt, maar wel omdat de snelheid in rap tempo omhoog vliegt. Voor je het weet staat het bezit van je rijbewijs op losse schroeven omdat de plaatselijke of landelijke limiet in meer dan ruime mate is overschreven. Om dit tergende luxeprobleem concreet te maken; na een halve minuut volgas wijst de snelheidsmeter drie-honderd-kilometer-per-uur aan. Onvoorstelbaar snel, je zou het welhaast twee keer overdoen om die acceleratie opnieuw te ervaren...
R Tronic..of toch een zesbak?
Net als de R8 met V8 biedt Audi de trotse V10-koper twee transmissiekeuzes; een handgeschakelde zesbak of de gerobotiseerde R tronic transmissie met evenzoveel verzetten. Wie kiest voor die laatste bespaart hoeft dus niet te koppelen, bespaart zelfs een liter brandstof (...) en kan met aluminium paddles aan het stuur eventueel zelf het opschakelmoment (met bijbehorend orkest) bepalen. 'Onze' R8 is voorzien van R tronic, en neemt ons daarmee wat werk achter het stuur uit handen. In de praktijk blijken de paddles bijzonder verslavend, want hoewel de transmissie naast een automatische stand ook als een Tiptronic te bedienen is, zijn de flippers aan het stuur een laagdrempelige aanmoediging voor rijplezier. Je kunt immers twee handen aan het stuur houden wanneer de V10 het op een sprinten heeft gezet. En geloof ons, dat is meer dan wenselijk. Zeker wanneer er zich winterse weersomstandigheden voordoen. Het standaard quattro vierwielaandrijvingssysteem verdeelt zo goed mogelijk de krachten naar de wielen, maar kan dan niet voorkomen dat de 525 pk's overmacht bieden. Maar ach, als trotse R8 bezitter is er dan nog altijd de full-options Q7 uit de kelder als veilig en comfortabel alternatief...
Een schakelcommando wordt vrij rap en vol ijver beantwoord met actie. De bak reageert hierbij zodanig fanatiek dat dit niet zo soepel en schokvrij gaat als een S tronic transmissie of de ‘traditionele’ automaat uit de RS6. Dat is begrijpelijk en voor sommigen ook rijplezier verhogend; aangezien je zo duidelijk voelt waar de techniek mee bezig is. Audi was misschien wel bang dat er met de Tiptronic uit de RS6 te weinig lol te beleven viel. Maar: zeker in de sportstand, die naast de zeer straffe sportmodus voor de elektronisch geregelde dempers binnen handbereik is, deelt R Tronic onder vollast flinke stoten aan zichzelf en de inzittenden uit. Die tot de verbeelding sprekende sprinttijden moeten immers ergens vandaan komen. Toch lieten we die sportmodus meestal voor wat hij is, als hoogwaardige laagvlieger van Audi moet het gedrag van de aandrijflijn wel op enig niveau van verfijning blijven. Met de bij te bestellen keramische reminstallatie bewijst Ingolstadt wel het summum der techniek echt wel in huis te hebben.
Carbon, alcantara, leder...
Buiten zijn unieke motorisering en transmissie in het Audi-gamma, is de R8 binnenin ook het toonbeeld van exclusiviteit. De topsporter uit de familie kreeg door zijn functie als laagvlieger een geheel eigen, compact opgezette cockpit. De meeste ruimte is weggelegd voor de twee kuipstoelen, waar zelfs langere bestuurders probleemloos in plaats kunnen nemen. In de middenconsole monteert Audi een compacte climate control unit en DVD-navigatie met een TFT scherm en een B&O audiosysteem, zònder MMI bediening in de middentunnel. Die ruimte is immers al toegewezen aan de R-Tronic transmissiebehuizing en de sportmodi voor de bak en Magnetic Ride dempers. Terwijl de fijnnappa lederen afwerking van het zitmeubilair en het dashboard rijkelijk aanwezig is, koos de importeur nog voor een met alcantara beklede dakhemel, aluminium elementen en koolstofvezel inleg. Een voor ‘normale’ begrippen prijzige optie die voornamelijk tot uiting komt in de middenconsole en de deurpanelen, die zo dit lichtgewicht materiaal uit de racerij zijn afgewerkt.
Zelfs voor de motorruimte is er nog speciale afwerking leverbaar. Onze R8 V10 heeft de optionele Carbon Sigma afdekking, waar je zeker ook het lichtpakket bij moet bestellen. In de avonduren is het compartiment een ware, tot de verbeelding sprekende LED-verlichte etalage en een lust voor het oog.
Conclusie
De Audi R8 behoort tot de selectie groep supercars en sensationele sportauto's. Een indrukwekkende brok hoogwaardige techniek die de één graag op een poster boven z'n bed heeft en de ander daadwerkelijk graag bezit. De V10 versterkt de exclusiviteit van het topmodel met vier ringen; niet alleen door de aanmerkelijke meerprijs ten opzichte van de V8, maar ook door zijn nog grotere prestatiepotentieel en bijbehorende sound. Een begeerlijke, luxe snelheidsduivel waar je vrijwel iedereen een plezier mee doet.
Schrijf een review