Misschien is bij de aanschaf van een compacte vijfdeurs de Citroën C3 niet direct de eerste keuze, maar voor maar liefst 2 miljoen mensen was het dat wel, want zoveel heeft Citroën er inmiddels van kunnen slijten.
Zenith-ruit
Het merk mag met recht van een succes spreken. En daarop wil men altijd graag voortborduren. En dat wordt vastgehouden aan het bekende laat Citroën direct aan de buitenkant zien. De nieuwe C3 is weliswaar een stukje groter, maar behoudt zijn vertrouwde gebogen daklijn en ook de vlakverdeling op de flanken komt bekend voor. De huidige rijders zullen dus naadloos naar het nieuwe model overstappen. Maar hoe trek je als merk nieuwe klanten? Dat doet Citroën onder meer met een bijzondere voorruit, de zogenaamde Zenith-ruit die tot boven de voorpassagiers is doorgetrokken. Hierdoor heb je van binnenuit een riant uitzicht naar boven. Het praktisch nut daarvan kan worden betwijfeld, maar Citroën heeft in ieder geval een goede kapstok om daar de reclamecampagne aan op te hangen. Overigens is deze bijzondere ruit alleen standaard op het hoogste uitrustingsniveau. Die is dan ook meteen lekker aangekleed met diverse chromen of metaalkleurige accenten. De testauto stond verder op 17-inch lichtmetalen wielen die ook veel goed doen voor de uitstraling.
Accentbalk
Gelukkig brengt Citroën meerdere argumenten aan dan alleen de voorruit. Zo heeft de C3 een bijzonder origineel gevormd dashboard waarbij op een nieuwe manier gebruik gemaakt wordt van een over de volle breedte doorgetrokken metaalkleurige accentbalk. Het instrumentarium is compact van bouw en rechtsboven zien we een kleine knop voor de zogenaamde parfumeur waarmee gedoseerd diverse geuren via het ventilatiesysteem kunnen worden verspreid. Verder levert het merk uiteraard op de C3 ook een uitgebreid navigatiesysteem met flink kleurenscherm. De basisversie moet al dit soort zaken echter missen.
De lengte van 3,94 meter plaatst de C3 onder de meeste nieuwkomers in het compacte segment, maar de Citroën gooit zijn wat grotere hoogte in de strijd. Met het standaard bagagevolume van 300 liter streeft de auto bijna al zijn concurrenten voorbij. Ook wat betreft hoofdruimte en plaats op de voorstoelen is er weinig mis. De beenruimte op de achterbank is weliswaar verbeterd, maar nog steeds niet erg royaal, zeker niet bij lange voorpassagiers.
Zuinigheidswonder
Wat wel direct zichtbaar is, is de enorme kwaliteitsverbetering die het merk op het gebied van materialen en afwerking heeft doorgevoerd. Afhankelijk van het uitrustingsniveau variëren de materialen en kleuren, maar Citroën beidt volop mogelijkheden. Dat geldt uiteraard ook voor de motoren. Benzinerijders kunnen uit vier motoren kiezen te beginnen met de oude, vertrouwde 1,1 en 1,4-liter met respectievelijk 60 en 75 pk. Niet bepaald stoplichtracers, maar motoren die onder stadse omstandigheden goed zullen voldoen en met een niet te zware rechtervoet ook voldoende zuinig zijn. Wie voor modernere machinerieën gaat, komt uit op de 1.4 VTi en 1.6 VTi, de motoren die door PSA Peugeot Citroën in samenwerking met BMW zijn ontwikkeld. Ze leveren 95 en 120 pk en zetten duidelijk betere prestaties neer, al voelt zelfs de 120 pk in de praktijk zeker niet sportief aan. Diesels levert Citroën ook de nodige, maar wij krijgen in ons land alleen de 90 en 110 pk van de 1.6 HDiF. De eerste is helemaal een zuinigheidswonder met een CO2-uitstoot van 99 g/km. Jammer dat het niet 4 g/km minder is, want dan was deze volledig in de maximale subsidies gevallen. Helaas heeft deze 90 pk motor een vijfbak, wie weet dat de zesbak die standaard is in de 110 pk wel de gewenste lage uitstoot zou geven.
Niet verkeerd
Het onderstel van de C3 is grotendeels overgenomen van concerngenoot Peugeot 207. Normaal gesproken stemt Citroën haar modellen wat comfortabeler af, maar in combinatie met de 17-inch wielen met lage banden kwamen de door ons gereden 1.6 VTi en 110 pk diesel behoorlijk stug over. Dus vanuit meerdere oogpunten gezien is een wat goedkopere uitvoering helemaal niet verkeerd. Over goedkoop gesproken. Prijzen beginnen bij 12.990 euro voor de 1.1 in basisuitmonstering (Essentiel) en dan loopt de C3 aardig in de pas met de concurrentie, die lang niet altijd vijf deuren standaard heeft. De meer vermogende machinerieën zoals de 1.4 en 1.6 VTi gaan voor respectievelijk 16.390 en 17.390 euro de deur uit. Dieselen kan vanaf 18.490 euro in de 1.4 HDiF Dynamique.
Schrijf een review