Nissan heeft zich met de komst van de Qashqai eigenlijk helemaal teruggetrokken uit het traditionele C-segment. De Almera is namelijk opgevolgd door twee modellen, de MPV-achtige Note die vorig jaar verscheen en nu dus de Qashqai, een wat lastig uit te spreken naam die afkomstig is van een Iraanse nomadenstam. Spreek het maar gewoon uit als kasjkai.
De Qashqai is een zogenaamde crossover, een kruising tussen twee of meer autotypen, in dit geval een hatchback en een SUV. Van de laatste heeft de Qashqai de uiterlijke kenmerken, van de eerste grotendeels de rijeigenschappen, maar daarover verderop meer. Het belangrijkste is de constatering dat de auto eruit ziet als een SUV, maar dat absoluut niet is. Hij heeft in vrijwel alle versies gewoon voorwielaandrijving, beschikt niet over extra grondspeling of een andere voorziening die hem een zekere mate van terreinwaardigheid zou kunnen verschaffen.
Hij is volledig ontwikkeld en ontworpen om op de gewone weg zijn sterke kanten te tonen, maar hij biedt wel wat veel autokopers vandaag de dag willen, namelijk een stoer, SUV-achtig uiterlijk. Hij staat wat hoger op de wielen, biedt daardoor ook een hogere instap en zitpositie en dat is nog zo iets dat veel kopers vandaag de graag willen. Door de wat hogere zit is de ruimte aan boord ook verrassend. Op de achterbank is de beenruimte voortreffelijk. En daarachter is een bagageruimte die qua inhoud ook al opvallend veel te bieden heeft: 400 liter, met neergeklapte bank zelfs 1.400 liter.
Daarbij is de Qashqai niet groter – wel hoger – dan een compacte middenklasser met zijn 4,31 meter. Door de lange wielbasis staan de wielen mooi op de hoeken van de carrosserie en gecombineerd met het design dat een beetje aan grote broer Murano doet denken, staat er gewoon een lekker vlot ogende auto voor je neus.
Vlot is niet alleen het uiterlijk van de Qashqai, maar ook de aankleding. In het interieur is het design modern en met mooie materialen afgewerkt. Bovendien is de Qashqai in de basisversie al heel compleet uitgerust met zes airbags, elektrisch bedienbare spiegels en ramen, een radio/cd-speler en airco. Met de instapversie kun je dus qua uitrusting al heel goed uit de voeten, van de basismotorisering, de 1,6 liter benzinemotor met 115 pk, weten we dat niet, want die was voor testritten niet beschikbaar, net zo min als de 1.5 dCi turbodieselmotor met 106 pk.
Wel konden we de tweeliter benzine en turbodiesel – respectievelijk 140 en 150 pk sterk – uitgebreid beproeven. Beide motoren maken van de Qashqai een kwieke auto, die goede prestaties biedt. De tweeliter benzine is een nieuwe motor die heel soepel is en mooi stil over het hele toerenbereik. Pas bij hele hoge toerentallen ga je hem wat duidelijker horen, maar zijn motorsouplesse nodigt uit tot wat vroeger opschakelen.
Motorsouplesse kenmerkt ook de tweeliter turbodiesel, die met zijn grote trekkracht nog de meest vinnige indruk achterlaat. Deze turbodiesel en de tweeliter benzineversie zijn desgewenst met vierwielaandrijving te krijgen, maar dat voegt slechts gewicht toe aan de auto en geen terreinvaardigheid. Wel heb je op de wintersport plezier van de extra tractie op een gladde weg.
Voor het weggedrag onder normale omstandigheden heb je die vierwielaandrijving zeker niet nodig, want dan voldoet de gewone Qashqai al uitstekend. Nissan is er in geslaagd een als een SUV uitziende auto het weg- en stuurgedrag te verschaffen van een hatchback. Zelfs van een sportief stukje sturen is de Qashqai niet vies, overhellen in bochten doet hij nauwelijks en het veercomfort blijft daarbij steeds van een prettig stevig niveau, zonder ooit echt hard te zijn.
Nissan heeft dus de perfecte middenweg gevonden tussen een stoer en aansprekend SUV-uiterlijk en hatchback-achtige rijkwaliteiten. Met een opvallende ruime auto en goed sturende auto als resultaat. Nissan is er bovendien in geslaagd om het prijskaartje bescheiden te houden. Vanaf 22.345 euro is de Qashqai 1.6 Visia te krijgen, een bedrag waarvoor je doorgaans ook maar net een vijfdeurs hatchback met dezelfde motor en uitrusting kunt kopen. Nissan kon wel eens erg voorzichtig gecalculeerd hebben met 3.000 verkochte exemplaren per jaar.
Schrijf een review