Door crisis en milieu raakt de traditionele SUV buiten beeld. Maar veel mensen verkiezen een auto die wat hoger op de wielen staat en stoer is aangekleed, nog steeds diep in hun hart boven een laag bij de grond model. En daarom komen er steeds meer tussenvormen. Nu heeft de Stepway-uitvoering op basis van de Dacia Sandero natuurlijk helemaal niets te maken met een SUV, maar een aantal designkenmerken is wel degelijk van dit soort robuuste voertuigen overgenomen. En daarmee ‘verheft’ de Stepway zich. De auto staat onder meer standaard op lichtmetalen wielen. De bodemvrijheid is verhoogd en om de wielkasten dan toch nog smakelijk op de banden aan te laten sluiten, is er gekozen voor zwarte, kunststof randen die onder de deuren keurig doorlopen in de dorpels. Ook de onderkant van de voor- en achterbumper is uit een zwarte kunststof gemaakt. Onderaan de bumpers bevinden zich weer aluminiumkleurige details en die kleur is eveneens te vinden op de spiegelkappen, portiergrepen en de standaard dakrails. Bovendien heeft de Stepway standaard mistlampen in de voorbumper en een donker masker in de koplampen. De naam Stepway staat in grote letters op de voorportieren en Dacia biedt een drietal kleuren aan. Een deel van deze elementen was al beschikbaar als accessoire, maar toen Renault op de Zuid-Amerikaanse markt de Stepway uitbracht, werd de roep vanuit Europa groot.
Niet alles
Ook het interieur krijgt natuurlijk een aantal passende elementen. Dat begint al meteen bij de zwarte bekleding waarbij in de middenbaan een golvend lijntje wordt toegevoegd. De middenconsole heeft net als de portiergrepen een metaalkleurige finish. Verder is vrijwel alles zwart of donkergrijs, maar keurig netjes zijn de portieren volledig bekleed. Doelmatigheid is het toverwoord bij de Sandero, dus ook bij de Stepway. Er zijn ruime portiervakken voorhanden, we zien bekerhouders en een voldoende groot dashboardkastje. De buitenspiegels zijn van binnenuit verstelbaar, nee, niet elektrisch maar gewoon met de hand. Tja, je kunt niet alles hebben! Centrale portiervergrendeling is dan weer wel standaard, maar de afstandsbediening is een optie, net zoals bijvoorbeeld elektrisch bedienbare ramen voor en een leren stuurwiel. Voor airconditioning en een radio met cd-speler vraagt Dacia slechts een minimale meerprijs van 495 euro. Opmerkelijk is overigens de binnenruimte die de Sandero biedt. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar voorin is er volop ruimte. Ook op de achterbank hebben twee volwassenen genoeg ruimte, onder meer omdat het dak net wat hoger is dan bij een standaard model uit dit compacte segment.
Oud en vertrouwd
Het bagagevolume mag er zijn. Minimaal 320 liter is er voor handen en wie de achterbank neerklapt, kan maximaal 1.200 liter versjouwen. Technisch is voor een vertrouwde optie gekozen. De 90 pk sterke 1,6-liter (8-klepper) is niet meer helemaal van deze tijd en doet al heel wat jaartjes mee. Toch blijkt de zestienhonderd nog prima te voldoen. De auto komt beslist niet traag over en dat wordt bevestigd door de cijfers. Volgens de fabriek topt de Stepway 163 km/u en staat er na 12,4 seconden 100 km/u op de klok. Het vermogen vloeit via een handgeschakelde vijfbak naar de voorwielen. Over de transmissie kunnen we kort zijn: hij doet zijn werk naar behoren en wordt voldoende direct bediend. De geluidsisolatie is misschien wat minder dan bij een veel duurdere West-Europese soortgenoot, maar echt rumoerig wordt de Dacia beslist niet. Het gemiddeld brandstofverbruik ligt in de praktijk met 1 op 11 op een aanvaardbaar niveau. Bedenk dat het frontaal oppervlak, gezien zijn voorkomen, groter is. Wie rustiger aan doet, zou best wel eens in de buurt van het opgegeven verbruik van 1 op 13,2 kunnen komen. Het onderstel van de Stepway is merkbaar soepeler van afstemming dan in dit segment tegenwoordig gebruikelijk is. En dat zullen veel automobilisten als prettig ervaren. De carrosserie helt gelukkig niet overdreven over in bochten en ook de stabiliteit op de snelweg volstaat. Het gaat te ver om de Stepway een alleskunner te noemen, maar dankzij de wat hogere stand op de wielen laat de Dacia zich niet door het eerste de beste modderpaadje tegenhouden.
Een van de sterke punten van alle Dacia-producten is de aanschafprijs. De grappige Sandero Stepway is er namelijk al voor 11.495 euro. En dat is dan ook meteen de enige versie die van dit model wordt geleverd. De dieselversie blijkt voor typische diesellanden gereserveerd, ook al komt deze vanwege zijn aanzienlijke lagere CO2-uitstoot milieutechnisch gunstiger uit.
Schrijf een review