Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX

De Opel Insignia heeft het afgelopen jaar als Auto van het Jaar 2009 een vliegende start gemaakt. Sinds de introductie vorig jaar kunnen al ruim 5000 exemplaren het goede voorbeeld’ tonen op de weg. Gezien het zakelijk potentieel van deze Duitse middenklasser is het logisch dat Opel ook een 'verantwoorde' ecoFLEX-uitvoering heeft geïntroduceerd. Weet deze extra zuinige 2.0 CDTI met 160 pk en een A-label ook punten te scoren?

Opel is trots op de Insignia. Naast het pure feit dat de middenklasser tot Auto van het Jaar 2009 is verkozen, staat vast dat Opel voor de Vectra-opvolger hoog heeft ingezet; meer beleving, comfort, kwaliteit en rijplezier. Het brave design van zijn voorganger is verruild voor een vlot lijnenspel, dat door sierlijke flanken en een scherp gesneden achterzijde ook elegantie uitstraalt. Daarvoor heeft hij wel een flinke jas aangemeten gekregen, met 4.83 meter lengte is de sedan in kleur Technical Grey een flinke. De standaard 17 inch wielen met lichtmetaal-look wieldeksels steken wel wat schril af bij het ontwerp van de auto. Al heeft Opel daar voor de ecoFLEX-variant zo zijn redenen voor, grotere wielen gaan gepaard met meer rolweerstand en dus ook dieselolie.

Zeer daadkrachtig, maar...

Dat de Insignia ook als ecoFLEX wordt geleverd is eigenlijk geen verrassing. In een tijd dat elke gram CO2 en druppel brandstof telt kan Opel niet achterblijven hun belangrijke middenklasser ook een zuinigheidsbehandeling te geven. De Duitsers pakken dat in tegenstelling tot de concurrentie een beetje eigenwijs aan. Waar andere merken met een bescheiden motorisering van wal steken, levert Opel de 2.0 CDTI doodleuk in de 130 en 160 pk-uitvoering. Blijkbaar leidt het brandstofverbruik er in theorie niet zo onder. Bovendien kan Opel zo bewijzen dat een ruime hoeveelheid vermogen en een bescheiden brandstofverbruik prima verenigbaar zijn. Om met het eerste te beginnen; de 160 pk diesel is inderdaad een sterke machine. De krachten spatten er voor je gevoel niet van af, maar schijn bedriegt. Dankzij een breed uitgesmeerde koppelafgifte voelt de 2.0 CDTI met 350 Nm al vroeg daadkrachtig aan, zelfs net onder de 1500 toeren is er al duidelijk leven te bespeuren. Het gaat wat ver om te zeggen dat elke willekeurige versnelling – er zijn er zes - voldoet, maar te constateren valt dat het buitengewoon soepele karakter bijdraagt aan schakellui rijden. En anders zorgt de schakelindicator daar wel voor. Het korte pookje schakelt met veel weerstand, maar de gewillige koppeling scoort wel weer punten. Hier rijd je zo mee weg. Is het dan allemaal koek en ei? Niet helemaal; stationair is de zelfontbrander net even duidelijker te horen en te voelen dan we gewend zijn en ook bij acceleratie ontgaat de dieselklop je niet. Iets meer geluidsisolatie of dieselverfijning zou het plaatje compleet hebben gemaakt. De besturing is daarnaast naar onze mening ook iets te licht. Een beetje stevigheid mag best!

Echt zuinig

Als we kijken naar het specificatieoverzicht, moet de 2.0 CDTI ecoFLEX genoegen nemen met 5.2l/100km. Ten opzichte van de standaarduitvoering – die als Sport wordt geleverd - betekent dat een besparing van 0.6l/100km en 18g/km CO2. Hierdoor mag deze variant zich gelukkig prijzen met een A-label. De winst zit ‘m in aerodynamische fijnslijperij aan de wagenbodem, de deels gesloten grille, aangepaste transmissieverhoudingen en het monteren van 17 inch banden met een lage rolweerstand, die voor ecorijden tot liefst 3 bar moeten worden opgepompt. Dat heeft wel een nadeel: kleine oneffenheden worden duidelijk minder goed geabsorbeerd. Een start/stop-systeem of snuisterijen als recuperatie zijn (nog) niet ingeburgerd. Het uiteindelijke verbruik is niet genoeg om in de zakelijk zeer interessante 20% bijtellingscategorie te vallen. Niet dat het aanbod echte middenklassers daar nou zo in oververtegenwoordigd is, maar het is een kans die het merk had kunnen grijpen. Bovendien is Volkswagen al zover de benzinedrinkende de Passat TSI BlueMotion in de prijzen te laten vallen. Hoe dan ook, zuinig kan de Insignia zeker zijn. Met gezond verstand en geen verleidingen onderweg heeft de ecoFLEX in de testweek 1 op 19 gescoord, praktische hetzelfde als de fabriek belooft. Dat is niet veel meer dan zijn geduchte concurrent, de Passat BlueMotion met dieselmotor. Maar houd je maar eens in, de CDTI sleurt er graag aan!

Stuurstengels

Goed, voor de leaserijder met een tankpas zijn zaken als een ruim interieur, een goede uitrusting en fijne rijeigenschappen misschien wel veel belangrijker. Ook daarin weet de Insignia te overtuigen, al blijft de cockpit niet verschoond van kritiekpunten. Aan ruimte is er in ieder geval geen gebrek; zowel voor- als achterin heeft de lange carrosserie genoeg bewegingsvrijheid te bieden. Het vlot aflopende dak houdt echter niet ieders kapsel intact. De stoelen geven geen aanleiding tot klagen; ze zijn ruim verstelbaar en verhogen het comfortbeleving die de Insignia mee heeft gekregen. Zeker in deze Sienna beige kleurstelling met lederen bekleding (optie) en chromen accenten met een bruine sierlijst op het dashboard verzorgt Opel een rijkelijke, chique sfeer. De goedkoop aanvoelende stuurhendels en bedieningsknoppen op het stuur doen helaas afbreuk aan deze ambiance en lijken – met alle respect - zo bij Chevrolet vandaan te komen. Ze bezitten niet de kwaliteit die past bij een dergelijke auto in dit segment, die juist ‘premium’ van wal wil steken. Bovendien kom je er elke dag mee ‘in aanraking’. Daarbij is ook de middenconsole bedeeld met toetsen voor allerhande functies – ook die je niet elke week gebruikt. Hier moeten we wel even onze weg in vinden, al biedt de in de middentunnel geplaatste druk-/draaitoets voor audio- en navigatiebediening wel enig soelaas als alternatief.

Verder weet Opel wel hoe de Insignia het moet gaan maken. Met allerlei technische snufjes bijvoorbeeld, zoals het Opel Eye voor verkeersbordherkenning en rijstrookdetectie, 4x4, FlexRide demperregeling en Advanced Forward Lighting. Op ons testmodel was ‘slechts’ het intelligente oog en de adaptieve verlichting gemonteerd. AFL is een systeem dat in theorie kan uitblinken met 9 modi voor de lichtbundel, waartussen automatisch wordt gekozen, afhankelijk van het weer, rijsnelheid en de omgeving. Opel combineert het met bi-xenon verlichting met automatische hoogteregeling. Helaas stond deze in ons testmodel structureel te hoog afgesteld, waardoor in de avonduren een seinfestijn van tegenliggers niet te voorkomen was. Sorry mensen! Voor wie overigens nog niet genoeg licht heeft kunnen mistlampen tegen een kleine meerprijs worden bijbesteld.

Let’s do Business

Speciaal voor de zakelijke rijder is er – hoe kan het ook anders – een Business-uitvoering, die heel behoorlijk in zijn spullen zit. De zojuist genoemde adaptieve verlichting is hierbij inbegrepen, evenals cruise control, klimaatregeling, en sensoren voor regendruppels en schadevrij parkeren. Handig of niet, ook een elektrische parkeerrem is standaard, evenals dagrij-leds en bluetooth-telefonie. De standaard radio/cd-speler met zeven speakers een een AUX-aansluiting zou je eigenlijk moeten verruilen voor DVD-navigatie, een optie die 1795 euro moet kosten. Daar krijg je dan ook lederen bekleding met verwarmde voorstoelen bij.

EcoFLEX-en kan ook met de Insignia Edition en Cosmo, waarvoor weer andere uitrustingsspecificaties gelden. De prijslijst van de Insignia ecoFLEX start bij 32.995 euro, waarvoor een 130 pk-variant in Edition-trim wordt afgeleverd. Met 160 pk onder de kap betaal je 35.495 euro, en onze 'Business' moet iets meer dan 35 mille opbrengen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5