Ford Focus ECOnetic lekker zuinig

Het is nooit te laat om te besparen, vindt Ford. In het laatste levensjaar van de huidige Focus neemt men de

Het is nooit te laat om te besparen, vindt Ford. In het laatste levensjaar van de huidige Focus neemt men de dieselversie nog eens onder de loep voor een zuinigheidsbehandeling. Met behulp aan een start-stopsysteem en enkele andere verfijningen heeft deze variant, die als nieuwe Focus ECOnetic door het leven gaat, voldoende aan 3.8l1/00km diesel en 99 grammetjes CO2. Daar wordt het milieu wel vrolijk van. Wij ook?

Het is nooit te laat om te besparen, vindt Ford. In het laatste levensjaar van de huidige Focus neemt men de dieselversie nog eens onder de loep voor een zuinigheidsbehandeling. Met behulp aan een sta
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig

De Ford Focus ECOnetic an sich is niet nieuw. Ruim een jaar gelegen greep Ford al zijn kans deze extra zuinige variant aan het leveringsprogramma toe te voegen, waardoor het merk destijds als één van de eerste een compacte middenklasser met 20% bijtelling kon aanbieden. Ford besloot echter later de kracht van de ECOnetic – allerlei besparingsmaatregelen – door te voeren op alle Focussen met 1.6 dieselmotor. Een logische gedachte, maar dat maakte de ECOnetic feitelijk overbodig. Met nieuwe kennis en kunde in huis is Ford nu opnieuw aan de slag gegaan, waardoor het merk zodoende weer een ‘levensvatbare’ Focus ECOnetic in het vat heeft.

Nieuwe features

De nieuwe Ford Focus ECOnetic is namelijk echt zuiniger dan zijn directe voorganger, en alle andere Focussen met dieselmotor. Zelfs de Fiesta ECOnetic is niet veilig meer! De winst bedraagt 0.5l/100km en 16 gram CO2. Verantwoordelijk voor deze voorsprong zijn slimme innovaties en technische aanpassingen, zoals een verlaagde spanning op de aandrijfriem van de motor, een start-stopsysteem, het terugwinnen van remenergie, een subtiele verlaging van de carrosserie en de nieuwste versie 15 inch Michelin Energy Saver banden. Net als de voorgaande ECOnetic is de grille deels afgesloten – waardoor een trekhaak uit den boze is - en hebben de designers een set aerodynamisch verantwoorde wieldeksels op papier gezet.

Onder de motorkap draait het nog steeds om de bekende 1.6 TDCi met 109 pk en 240 Nm, die bijvoorbeeld ook bij Mini, Peugeot en Volvo wordt toegepast. In tegenstelling tot bij Peugeot en Mini combineert Ford deze ECOnetic met een vijfversnellingsbak. De traditie om de versnellingsbak – uit oogpunt van rijplezier - verder niet aan te passen, wordt bij de nieuwe Focus ECOnetic verbroken. Voor het eerst is Ford gezwicht om de drie hoogste versnellingen langer te maken, met lagere toerentallen ten gevolge. Die 99 g/km-waarde komt immers niet zomaar uit de lucht vallen...

Uitgerekend in de heuvelachtige omstreken van Nice moest de nieuwe ECOnetic zich gaan bewijzen als regelrechte zuinigerd. De dieselmotor is van het beschaafde soort en draait soepel en gedempt in de rondte. Vanaf zo’n 1600 toeren heeft het blok geen moeite met de Focus. Daarbij is de 'opschakelindicator' een redelijk goede stimulans om vroeg op te schakelen, veelal voor 2000 toeren verschijnt er een groene pijl in de toerenteller. Dat verteert de zelfontbrander meestal prima, tenzij de weg niet helemaal vlak is. Doordat de drie hoogste versnellingen zijn verlengd – en daarmee de toerenval bij opschakelen groter is - is het raadzaam iets later op te schakelen, of gewoon even te wachten. In ons vlakke land zal de keerzijde van langere versnellingen minder snel opspelen door het soepele karakter van de motor, maar feit is wel dat de 1.6 TDCi toch iets minder levendig aanvoelt bij tussenacceleraties. Voor wat hoort wat, zullen we maar zeggen.

Ford ECO Mode

Het maakt het rijden in de nieuwe ECOnetic er toch niet minder leuk om. De banden zijn bijvoorbeeld wel van het spaarzame type, maar doen geen afbreuk aan de prettige stuur- en rijeigenschappen van de Duitser. Bochten en rotondes vormen daardoor geen enkel obstakel de snelheid er in te houden – iets dat impliciet ook bijdraagt aan zuinig rijden! Als extra stimulans om zuinig te rijden heeft Ford, naast schakelindicatie, de Ford ECO Mode ontwikkeld. Dit is een functie in de boordcomputer die met behulp van blaadjes aan drie bloempjes – ter vertegenwoordiging van zuinig schakelen, anticiperen en snelheid – de bestuurder beloont voor zijn rijgedrag. Waar hebben we zoiets eerder gezien? Bij de Honda Insight! Activeer deze coach op het boordcomputer display en reken maar dat je jezelf (en collega’s?) uitdaagt goed voor de dag te komen.

Stop!

Door goed te anticiperen, tijdig gas los te laten en de auto lang te laten uitrollen kun je eenvoudig winst behalen in het brandstofverbruik. Wanneer je op de motor afremt of daadwerkelijk het rempedaal aanraakt, maakt de techniek dankbaar gebruik van de energie die hierbij vrijkomt. Dit proces heet recuperatie en levert feitelijk kortstondig gratis energie. Het ontziet zo de inspanning van de dynamo - die immers de motor gebruikt om te laden - en dat scheelt weer een paar procenten peut. Ook Auto Start&Stop past uitstekend in de besparingsgedachte. Het is een start-stopsysteem, dat net als bij de concurrentie automatisch de motor uitschakelt bij stilstand – zodra de versnellingsbak in vrij staat. De reactie van de techniek is adequaat en verfijnd, waardoor je na een start ongehinderd je weg kunt vervolgen. Met dank aan een kleine tweede accu blijven de meeste elektrische systemen – zoals die van de CD-speler, navigatie en verlichting - bij een stop-start situatie actief. Dat geldt niet voor de airco – die kan simpelweg niet zonder draaiende motor. Opvallend is wel dat in de ECOnetic ook de aanjager het zwijgen wordt opgelegd.

Bloemencorso

Hoe dan ook, tijdens gevarieerde routes met heuvels en vlakke wegen met afdalingen lukte het ons echter niet het complete bloemen- en blaadjescorso van 15 stuks uit de Ford ECO Mode te laten bloeien, dit terwijl ons gemiddelde brandstofverbruik op een toch heel nette vijf en vier liter bleef steken. Dat wordt nog beter ons best doen! Met deze verbruikscijfers in ons achterhoofd belooft de nieuwe Focus ECOnetic in onze vlakke contreien nog zuiniger te gaan scoren. Hierbij zal ons testgemiddelde met de vorige ECOnetic (5.0l/100km) zonder meer te verbeteren zijn, iets dat we uiteraard in het nieuwe jaar zeker gaan proberen!

Moeten we allemaal wachten tot de komst van de Focus ECOnetic eind januari, en de andere Focussen met 1.6 TDCi bij voorbaat terzijde schuiven? Eigenlijk niet. Hoewel die 3.8 liter en 99 gram CO2 in bepaalde landen ongetwijfeld voor extra belasting- of aanschafvoordeel heeft gezorgd, is de beloning van de Nederlandse overheid niet groter. Groener dan een A-label kan het niet worden en om in aanmerking te komen voor de laagste bijtellingscategorie mag er slechts 95 gram CO2 uit de uitlaat glippen. De nieuwe ECOnetic blijft dus met een A-label en 20% bijtelling bedeeld, net als alle andere Focussen met 1.6 TDCi. En nog iets om rekening mee te houden; de nieuwe ECOnetic is er niet meer als Wagon! Ford Europa ziet daar geen brood in.

Conclusie

Ford heeft opnieuw hun schone taak gegrepen om met hun stuur- en rijkampioen uit de compacte middenklasse ook in bescheiden mate uit te pakken. De nieuwe technieken die de Duitsers daarvoor hebben toegepast missen hun uitwerking niet. Wie kiest voor de Focus ECOnetic zweert bij leuk zuinig rijden, waarbij de Ford ECO Mode en de verbruiksmeter extra stimulans verzorgen. Leuker kan Ford het in ons land niet maken, want het belastingregime biedt verder geen ruimte voor een financiële beloning. De 2010-prijs van de Ford Focus ECOnetic - die gebaseerd is op de Trend-uitvoering - bedraagt 26.026 euro. Voor dat geld is de Focus uitgerust met luxe als automatische airco, cruise control, radio/cd en elektrische ramen (voor) en - spiegels.

Fotografie: Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ECOnetic lekker zuinig
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.