Land Rover - Range Rover: king of the (off)road

Land Rover heeft recent ‘de grote drie’ (Discovery, Range Rover en Range Rover Sport) in het nieuw gestoken. We gingen met het vlaggenschip aan de haal, de Range Rover. Eén ding staat als een paal boven water, de Ranger is en blijft de koning van het onverhard. Maar hoe gedraagt ie zich op het asfalt? De rijeigenschappen zouden namelijk naar een hoger plan zijn getild. We deden een aantal opmerkelijke ontdekkingen.

De Range Rover is een icoon, dat moge duidelijk zijn. Behalve zijn inzittenden in alle luxe vervoeren, schuwt ie een stukje onverhard evenmin. Met je tenen in het hoogpolig tapijt in alle rust een rivierbedding doorwaden, het contrast is groot, maar geen enkel probleem voor de Brit. Ondanks de fantastische offroad eigenschappen zullen maar weinig bezitters daadwerkelijk van zijn terreinkunsten gebruikmaken, de rit over het zandpad naar de manege met paardentrailer aangehaakt daargelaten. Toch best wel jammer, want je houdt het echt niet voor mogelijk wat deze beul met de aërodynamische eigenschappen van een zeecontainer op onverhard presteert. Ongekend. Met de grote draaiknop op de middentunnel selecteer je de soort ondergrond en Terrain Response doet vervolgens de rest. Zelfs oma (met rijbewijs) loodst de Ranger met gemak over de meest onherbergzame terreinen.

Geen sportief type

Aangezien negentig procent de Range Rover louter op de gebaande paden inzet, heeft Land Rover de nodige aandacht besteed aan de rijkwaliteiten op asfalt met onder meer het optionele Adaptive Dynamics (1.470 euro). Denk nou niet dat je de 2.644 kilogram zware kolos als een sportwagen door de bocht kunt sturen. Nee, daarvoor ligt het zwaartepunt nog altijd hoog. Heel hoog. Buitensporig rollen om zijn lengteas daarentegen is er niet bij. Al doet de Range Rover Sport het beter op een bochtig traject. Niet vreemd, want zijn grote broer is in de eerste plaats geen sportief type. Afhankelijk van de ondergrond en gereden snelheid beweegt de koets automatisch omhoog of naar beneden. Op snelwegtempo zakt ie in de op één na laagste stand om het frontaal oppervlak enigszins te verkleinen en zo het verbruik te reduceren (gemiddeld 11,1 l/100 km). De laagste stand is de in-/uitstapstand. Met een druk op de knop op het portierpaneel zakt de Ranger door zijn hoeven, zodat de minder lange medemens geen keukentrapje nodig heeft om in- of uit te stappen. Over dat instappen gesproken, ons testexemplaar ter waarde van (schrik niet) 158.545 euro beschikte over een start-/stopknop. Leuk, kun je de sleutel gewoon in je zak houden. Niet dus! Je dient de portieren eerst met de afstandsbediening te ontgrendelen. Keyless entry is een optie…

Oppompen

Na het openen van de kluisdeur met de bovenmaatse deurgreep (alles is trouwens overgedimensioneerd in en aan deze Ranger) word je verwelkomd door een hele kudde aan voormalige runderen. Alles is werkelijk met leer overtrokken. Wat een luxe! En zo riant ook! De meervoudig elektrisch te verstellen zetels zitten perfect en het uitzicht op het wegdek is meesterlijk. Wie moeite heeft met het inschatten van de grootte van de carrosserie kan de hulp inschakelen van ‘big brother’. Land Rover heeft namelijk vijf (!) camera’s verstopt rondom de grote SUV: twee schuin in de voorbumper, twee onderin de buitenspiegels en één op de achterklep, voor een volledig zicht rondom. Op het breedbeeld display kun je vervolgens een of meerdere camera’s selecteren en het beeld uitvergroten. Het lijkt een onzinnig gadget, maar in de praktijk best handig bij inparkeren of om je Ranger door krappe straten (met geparkeerde auto’s) te loodsen. We hebben het aan den lijve ondervonden. Gewoon de koets oppompen, camera’s activeren en je loodst de beul met grote precisie door de stadsjungle.

Hightech

Helemaal nieuw is het virtuele instrumentarium waarop de meters analoog worden afgebeeld. Snap je het nog? Welnu, de bestuurder heeft voor zijn neus dus feitelijk ook gewoon een groot display dat oplicht zodra de motor wordt gestart. Bevind je je op verhard dan komen mooi de snelheidsmeter en toerenteller tevoorschijn, sta je echter met de wielen in de modder (of elders op onverhard) dan schuift de snelheidsmeter iets naar rechts om plaats te maken voor meer offroadinformatie. Een leuk staaltje hightech. Wel is het zo dat de naald van beide klokken niet vloeiend beweegt maar steeds met stapjes omhoog of omlaag gaat. Ook het grote display in de middenconsole is bijzonder te noemen. Zo heeft de bestuurder bijvoorbeeld zicht op de wegenkaart van het navigatiesysteem, terwijl de bijrijder op datzelfde scherm maar onder een andere hoek een dvd of zelfs haarscherp tv kan kijken. Uniek is dit systeem niet, Mercedes gebruikt deze techniek ook in de S-klasse, maar wel bijzonder.

Vervelend

Onze test-Ranger was uitgerust met de TDV8, inderdaad, een achtcilinder dieselmotor. Voor een V8 met een redelijk bescheiden motorinhoud van 3,6 liter. Het koppel ligt op 640 Nm en het maximaal vermogen bedraagt 272 pk. De achtcilinder klinkt zowaar nog vrolijk ook en misschien nog wel mooier dan de Supercharger. Ja, echt! Al moet je daarvoor wel je portierraam openen, want op snelheid is het muisstil aan boord. Zelfs het windgeraas, wat ongetwijfeld aanwezig is gezien zijn voorkomen, wordt volledig onderdrukt. Accelereren naar de honderd gaat in 9,2 tellen. Zonder problemen stuif je door naar 200 op de teller. De Ranger blijft mooi stabiel en voelt absoluut niet zenuwachtig aan. Het is voor achteropkomend verkeer bij die snelheden aan te raden op gepaste afstand te blijven. Dit om te voorkomen dat men met auto en al van de baan wordt geveegd door de enorme luchtverplaatsing van de Land Rover. Je kunt overigens de cruise control met gemak op 200 km/u instellen, de afstandsradar (3.040 euri) houdt zelf afstand. Althans, als de radar vrij van modder/sneeuw etc. is. Anders doet ie niets, uit veiligheidsoverwegingen uiteraard. Maar het vervelende is dat de cruise control dan ook dienst weigert. En dat is minder prettig. Nu zul je denken, zo vaak sneeuwt het niet? Dat klopt, maar ons overkwam het wel. We reden namelijk over de Duitse Autobahn en kwamen plots in een sneeuwbui terecht. Resultaat, de voorzijde wit, een dienst weigerende afstandsradar dus geen cruise control. Vervelend.

Het uiterlijk van de Range Rover is slechts op details aangepast. Denk dan aan de tegenwoordig onvermijdelijke led-verlichting en een iets andere grille. Ook is voorzien in dagrijverlichting, uiteraard met led’s, maar die dien je zelf in te schakelen met de lichtknop. Een kerstboom is er vervolgens niets bij. Laat die lichtknop dus maar gewoon op de automaatstand staan, blijft de dagrijverlichting mooi uit en word je niet raar aangekeken bij de eerste de beste supermarkt, vanwege die vreemde kerstversiering in je lichtunits. Over de automatische grootlicht assistent was menig tegenligger eveneens niet te spreken, ook al reageert de elektronica direct wanneer een tegenligger wordt waargenomen. Land Rover vraagt voor zijn nieuwe vlaggenschip een minimale vergoeding van 131.400 euro voor de TDV8. De 5.0 Supercharger komt op 158.454 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.