Het is een enorm bakbeest, die Escalade, en Cadillac heeft ook geen enkele poging gedaan om hem wat ‘kleiner’ te stileren. De auto heeft datzelfde hoekige, scherpe design als de andere Caddy’s en dat verhult de 5,15 meter lengte, de 2,01 meter breedte en de 1,89 meter hoogte van de Escalade niet bepaald. Ter vergelijking: de Audi Q7 is met 5,09 meter ook een nogal fors uitgevallen automobiel, maar veel slanker om te zien. En dan te bedenken dat er in Amerika van de Escalade nog een verlengde versie te koop is.
De Escalade is natuurlijk wel lekker ruim. Aan boord is ruimte voor zes of zeven mensen, afhankelijk van de keuze voor separate stoelen op de tweede rij of een zitbank, waar je echt met drie flinke volwassenen naast elkaar past. Achter de derde zitrij is de bagageruimte zoals in elke zevenzitter beperkt. Het laadvolume bedraagt 478 liter, gerekend tot aan het plafond, maar zo hoog kun je het in de praktijk niet optasten. Klap je de twee achterste stoelen neer (ze zinken niet mooi weg in de vloer, maar kunnen wel helemaal uitgenomen worden) dan is er 1.708 liter maximaal en met de tweede zitrij weggeklapt is er zelfs ruim drie kubieke meter laadruimte.
Zo gul als Cadillac is met ruimte, zo royaal is er ook gebruik gemaakt van ‘bouwmateriaal’. Want rijklaar weegt de Escalade ruim 2.700 kilo. Om dat een beetje vlotjes voort te bewegen is er een nieuwe 6,2 liter V8-motor met 409 pk die via een moderne zestraps automaat permanent alle vier de wielen aandrijft. Extra terreinvaardigheid levert dat nauwelijks op, maar een Amerikaanse ‘dirt road’ kun je er wel mee berijden.
Op de gewone weg heb je er evenmin veel aan, want de Escalade heeft ondanks de onafhankelijke wielophanging geen erg verfijnd weggedrag. Het is een gezapig deinende mastodont die het liefst rechtuit rijdt en bij voorkeur ook niet te snel, waarbij je wordt geholpen door het de topsnelheidsbegrenzing op 170 km/h. Van bochten houdt de Escalade niet, want ook dan gaat hij het liefste rechtdoor met sterke onderstuur. Dat heeft Cadillac pogen te maskeren met een extra sterke stuurbekrachtiging, die het laatste restje wegcontact ook nog wegfiltert.
De Escalade is dus een auto voor een kalme rijstijl, waarbij je als bestuurder kunt genieten van de comfortabele vering en de luxueuze uitrusting. In vergelijking met zijn voorganger is de afwerking een stuk degelijker en fraaier.
Cadillac is wereldwijd riant marktleider bij de ‘full size’ SUV’s, met een marktaandeel van ruim 50 procent en dik 60.000 verkochte Escalades. Maar het is vooral een Amerikaanse aangelegenheid en in ons deel van de wereld rijden de mensen toch wat kleiner en economischer, zelfs als het om SUV’s gaat. De Escalade is er vanaf 93.990 euro, een bedrag dat de exclusiviteit van dit voertuig garandeert.
Schrijf een review