Hoe kom je als model bij Audi in aanmerking voor de typering ‘Allroad’? Gelukkig zijn ze op dit vlak, in tegenstelling tot bij de benaming Sportback wel eenduidig. Het draait feitelijk allemaal om het extra plastic -de beschermdelen, zo je wilt- aan de carrosserie. Die kunststof elementen zijn natuurlijk onmisbaar als je over een dicht bebost zandpad gaat raggen. De koets kan zomaar een lelijke schaafwond oplopen van een of andere tak die jouw ingezette koers ‘bevuilt’. Kun je beter het plastic beschadigen. Althans, als het niet in kleur is gespoten. Jawel, er bestaan mensen die de Allroad bestellen met beschermdelen gedrenkt in de exterieurkleur. Je gaat toch niet strak in pak de bossen in? Wat we dus willen zeggen, bestel de Allroad gewoon met in zwart uitgevoerde bumpers, dorpels en stootlijsten. Ook handig in de stadsjungle, bijvoorbeeld op de parkeerplaats bij de supermarkt; het komt niet zo nauw en het spaart je bovendien 1.998 euro uit.
Kunstwerk
Nog een typisch kenmerk van de Allroad is de verhoogde onderstelafstemming. Voor het betere SUV-gevoel, zeg maar. Al zit je in de modderuitvoering van de A4 slechts marginaal hoger dan in de normale Avant. Zes centimeter om precies te zijn. Nagenoeg te verwaarlozen. Luchtvering ontbeert onze Allroad, dus de mogelijkheden van ‘terreinrijden’ zijn beperkt. Het eerder genoemd zandpad gaat prima, zo ook de bergpas, maar zodra er ook maar iets op het pad ligt wat op een boomstronk lijkt, moet je toch echt de auto uit en hem met een paar vrijwilligers er overheen tillen. De bodemspeling is te gering voor dat soort werk. Nee, de fabrikant heeft duidelijk gemikt op een koperspubliek dat slechts bij hoge uitzondering het onverhard op zoekt. Met deze Allroad naar de besneeuwde Alpen rijden gaat natuurlijk prima, bovendien ben je menig voor- of achterwielaandrijver te snel af. Maar ja, ook een gewone A4 Avant kun je als Quattro bestellen. Het draait dus ook weer bij deze auto, zoals zo vaak, om het uiterlijk vertoon. En weer zijn het die led-dagrijlampen die (nog steeds) opzien baren. Ook de achterlichten maken gebruik van deze techniek en vormen een mooi kunstwerk in het donker. Van buiten onderscheidt de Allroad zich overduidelijk met de gewone A4 Avant. Binnenin is het een ander verhaal. Of eigenlijk hetzelfde liedje. Weinig unieke elementen. Dat neemt niet weg dat het geheel keurig in elkaar is gezet. We hadden niet anders verwacht. Maar het is inmiddels wel een erg bekend ontwerp, dat dashboard. Audi schroeft in elk model zo’n beetje hetzelfde dash. Saai willen we nou ook weer niet in de mond nemen, maar iets meer onderscheid tussen de modellen mag er toch wel zijn. Niet dan?
Soundengineers
In het vooronder van onze Allroad hangt een 2,0-liter turbomotor met 211 pk, gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie. Een prettige combinatie. De motor houdt zich helaas wel erg rustig. Geen sportief plofje in de uitlaat bij overschakelen, nee, de soundengineers hebben de vierpitter de mond gesnoerd. De reacties op het gaspedaal daarentegen zijn fenomenaal. Tel daarbij op dat de DSG-bak vervolgens razendsnel het passende verzet inlegt en je hebt voortdurend de beschikking over bakken met power (350 Nm vanaf 1.500 tpm). De transmissie kan bijna je gedachten lezen, zo goed en snel maakt ie iedere keer weer zijn keuzes. Nul naar honderd gaat in 6,9 tellen en bij 230 km/u is de koek op. Ook over de besturing zijn we goed te spreken, niet in de laatste plaats vanwege het optionele ‘Audi dynamic steering’ waarbij je de parameters van de besturing naar believen kunt instellen. Vooral de dynamische modus kan ons wel bekoren. Ondanks de verhoogde veerpoten hangt de carrosserie slechts marginaal over in de bocht. Absoluut niet storend in ieder geval. Lekker op snelheid een bocht nemen vormt geen enkel probleem en is zelfs nog leuk ook in de moddercombi. Dankzij de standaard vierwielaandrijving ligt de grens van ‘tot hier en niet verder’ ver weg. De tractiecontrole vervult puur een ceremoniële functie en hoeft nauwelijks in te grijpen.
Voor de prijs van deze volgepakte A4 Allroad rij je ook een ‘standaard’ Q7 3.6 FSI of A6 Allroad 3.0 TFSI. Is onze modderuitvoering dan zo aan de prijs? Nee, in de basis niet (meerprijs 4.205 euro ten opzichte van vergelijkbare Avant), maar o wee als je je vergrijpt aan de optielijst, dan kan het zo maar zijn dat je 80 mille bij de dealer moet achterlaten. Jawel, aan de auto op de foto’s hangt een prijskaartje van liefst 80.267 euro.
Schrijf een review