Opel heeft ons de laatste jaren flink verwend met OPC-modellen. Het begon allemaal met de Astra OPC van twee generaties terug. Zelfs de zevenzitter Zafira werd niet vergeten. De Vectra volgde en kreeg eveneens een pittige behandeling. Sinds dit najaar zijn alle ogen gericht op de Insignia OPC, die liefst 325 pk onder de kap heeft zitten. Toe maar! Voor de al langer leverbare Corsa OPC geldt dat niet anders; 192 paarden maken er een vliegensvlugge hot hatch van. Onze GSi is minder heftig gemotoriseerd, een 1.6 liter turbomotor met 150 pk is echter niet misselijk in deze klasse.
Om zijn supersportieve broer te vriend te houden heeft Opel voor de GSi een bijpassend outfit verzorgd, gebaseerd op de uitvoering Sport. Hierbij zijn de bumpers iets steviger zijn aangezet en is een subtiele dakspoiler en verchroomde uitlaatpijp aangebracht om de Corsa lekker vlotjes neer te zetten. Zeventien inch lichtmetaal hoort daar natuurlijk ook bij, inclusief verlaagd sportonderstel. De felrode kleur van de carrosserie komt niet toevalligerwijs blits terug in het interieur. Elke GSi, of je ‘m nou in het rood, wit of elke andere kleur hebt besteld, heeft een lederen stuur met rode rand, gedeeltelijk rode bekleding evenals rode veiligheidsgordels voor- en achterin. Dat is dan meteen het meest opvallende aan de cockpit, want verder zet Opel de gebruikelijk sportieve toon met alu-look accenten, dito sportpedalen en chromen dorpellijsten. Liever geen rode tierlantijnen? Dat wordt dan met de dealer praten, of een Corsa met OPC-line pakket bestellen – die qua exterieur niet veel onder een GSi doet.
Het stokpaardje van de Opel Corsa GSi is natuurlijk de 1.6 Turbo voorin. Al ziet een zwarte Corsa 1.4 OPC-line met 17 inch wielen er nog zo blits uit, veel snelheid zit er niet in. Dat is in de GSI uiteraard wel anders, want met 150 pk en 210 Nm heeft de vierpitter geen moeite het Corsaatje op snelheid te brengen, getuige het sprintcijfer van 8 seconden en 210 km/u topsnelheid. Twee handen aan het stuur en gaan! Het blok doet dat met enthousiasme, en voelt door zijn breed uitgesmeerde trekkracht meer aan als een atmosferische motor van groter formaat. Dat geldt overigens ook voor het verbruik, want een E-label en het praktijkverbruik van 8.2l/100km is ook in deze klasse vrij dorstig.
Dat de handgeschakelde zesbak wel een ferme hand vereist om in het juiste verzet geduwd te worden, doet afbreuk aan het lichtvoetige karakter van een hot hatch, maar we nemen het voor lief – moeten we in ieder geval nog iets doen om snel te zijn... De sound uit het vooronder is echter te beschaafd, ook voor een GSi. We verwachten heus geen geblaas en gesis of een stortkokerbrom, maar een beetje meer karakter is op zijn plaats. Nu moeten we het doen met emotieloos gegrom en gebrom. Jammer!
Een beetje hot hatch heeft meer in huis dan grote wielen en veel pk’s, en opent de aanval op asfalt met plezier. De Corsa GSi doet dat dan ook behoorlijk enthousiast en weet de turbokracht gewoon zonder kermend rubber op de weg te brengen. Ook wordt de geringste stuurbeweging omgezet in een heldhaftige koerswijziging. Deze zeer directe communicatie komt in eerste instantie nerveus over, en vraagt even gewenning. Dat komt deels voor rekening van de variabele stuurbekrachtiging die Opel op de GSi monteert, en op snelheid erg fanatiek actief is. Het pas niet helemaal bij de balans van het onderstel, want die is juist niet voor de volle honderd procent op scherp gezet. En da’s maar goed ook, want zo blijft de Corsa GSi ook voor dagelijks gebruik een geschikte metgezel, terwijl je bij een OPC altijd holkaas gegeten moet hebben en zult moeten incasseren. Om stevige sportstoelen kun je tenslotte niet heen, maar dat is geen straf. Ze bieden goede ondersteuning en zijn zodoende goed op hun taak berekend.
Het prijskaartje voor een Corsa GSi ligt op 22.995 euro. In vergelijking met een 1.4 16V Sport is het ‘gat’ met de GSi zo’n 5000 euro, en dat is toch ondanks de krachtiger motor, bijpassende outfit en assistentie van ESP wel stevig te noemen, bij Ford en Seat zijn de prijzen van sportievere versies meer in lijn. Toch laat Opel de rijder die van opschieten houdt geen andere keuze, en zo ligt de concurrentie ligt op de loer!
Wil je een Corsa met pit, dan kun je niet om de OPC of GSi heen. Die laatste is aanmerkelijk goedkoper (23 om 29 mille), maar ook getemd en minder luxueus. Het sportieve spat er niet van af, maar verschil met andere Corsa’s is er zeker, al had het naar GSi-maatstaven nog wel iets uitbundiger gemogen. Als het om pk’s gaat hoef je in ieder geval niets te klagen; die 150 pk in de GSi is erg vermakelijk voor asfaltpiloten, geholpen door zijn lineaire vermogensafgifte maakt hij grote stappen. Ondanks de sleur die in elk verzet kan worden geëffectueerd is de sound niet zaligmakend. Er komt genoeg gegrom en leven uit, maar de sound is niet aanlokkelijk. In sturen is onze rode rakker wel heel ijverig, want koerswijzigingen worden maar al te graag in gang gezet.
Schrijf een review