Porsche heeft vooral naam gemaakt met sportwagens met de motor achterin. De modellen die het merk met voorin geplaatste krachtbron levert of heeft geleverd zijn stuk voor stuk minder roemrucht. En dát zet de Panamera meteen op achterstand.
Plomp
Met een lengte van 4,97 meter komt de vijfdeurs aardig in de richting van de Mercedes S-klasse en BMW 7-serie, auto’s waarmee ook rechtstreeks moet worden geconcurreerd. De ontwerpers kregen de opdracht hierbinnen een model te ontwerpen dat bij eerste aanblik meteen als een Porsche wordt herkend. En dat is beslist gelukt. Vooral het front legt een directe link met de 911 en ook het profiel wekt herkenning op al komt de Panamera met name door de ‘hoge rug’ veel plomper over. Het is ook even zoeken vanuit welke gezichtshoek de nieuwe Porsche het meest overtuigend overkomt. Moeilijk, want vanaf alle hoeken gezien valt er wel wat op aan te merken zowel in positieve als negatieve zin. Het is zodoende alles behalve een voertuig waarmee je onopgemerkt door het verkeer gaat en toch vond de importeur het nodig ons zwarte exemplaar van felgele remklauwen te voorzien behorende bij de ruim 12.000 euro extra kostende keramische remschijven. De Panamera maakt een lage indruk, maar dat valt vooral bij het instappen behoorlijk mee. De deuren bieden een ruime toegang tot het interieur en wie daarvoor extra betaald, krijgt sportstoelen voor alle passagiers. Het dashboard zit vol typische Porsche-details en de voornamelijk metaalkleurige middenconsole loopt vanaf het dashboard tot aan de rugleuningen van de achterstoelen. Porsche heeft de Panamera ook ontwikkeld om met chauffeur gereden te worden. Elektrisch verstelbare stoelen achterin behoren tot de mogelijkheden alsmede een knop waarmee vanaf de achterzitplaatsen de rechter voorstoel tegen het dashboard aan geschoven kan worden.
Vier zones
Het vraagt na het afstellen van de stoelen best even tijd om alle instrumenten en knoppen in je op te nemen. Een groot aantal rond de pook is bedoeld voor de klimaatbeheersing, die maar liefst vier verschillende zones kent, voor iedere passagier één. Ook de mogelijkheden van het onderstel worden met een aantal knoppen bediend en zelfs is het mogelijk met behulp van druktoetsen tegen de dakconsole drie verschillende garagedeuren op afstand te openen. De stopwatch midden onder de voorruit is een bekend element en natuurlijk heeft de Panamera een uitgebreid scherm in de middenconsole voor navigatie, audio en telefoon. De panelen over de volle breedte van het dashboard en rond de lange console kunnen in verschillende materialen worden uitgevoerd. Aluminium of donker hout tonen sportief, terwijl het meer traditionele wortelnotenhout voor een chique uitstraling zorgt. Het is bijna bijzonder dat het paneel boven het dashboardkastje behoorlijk kierde, dat verwacht je toch niet bij in deze klasse. Er is een grote keuze uit kleuren, materialen en voorzieningen, zodat de stevige aankoopprijzen heel eenvoudig naar een nog eenzamere hoogte kunnen toenemen.
Blaasapparaten
Porsche levert op dit moment drie varianten. De Panamera S heeft een 4,8-liter V8 (400 pk) en uitsluitend achterwielaandrijving. Bij de 4S worden ook de voorwielen aangedreven en dat laatste geldt tevens voor het voorlopige topmodel, de Panamera Turbo. Daar levert dezelfde motor door tussenkomst van twee blaasapparaten maar liefst 500 pk en een machtig koppel van 700 Nm tussen 2.250 en 4.500 tpm. De motor is gekoppeld aan de gerobotiseerde PDK versnellingsbak met zeven overbrengingen. En het zal niemand verbazen dat ondanks een gewicht van bijna 2.000 kg vlotte prestaties geen enkele probleem voor het slagschip vormen: een top van 303 km/u en acceleratie naar 100 in 4,2 seconden.
Hoogst illegaal
Tijdens het rijden blijkt de Panamera verschillende gezichten te hebben. Het is een echte limousine als er normaal wordt gereden met het onderstel in de comfortmodus. Een auto waarmee probleemloos zeer lange ritten kunnen worden afgelegd bij een laag geluidsniveau en prettige afstemming van vering en demping. Zo zal menig Panamera-rijder zijn auto het meest gebruiken. Geen zenuwachtig ding, maar een zeer uitgewogen snelle limousine. Missie 1 geslaagd! Het onderstel kent verder de standen Sport en Sport Plus waarbij niet alleen de demping wordt aangepast, maar ook de software van de versnellingsbak, de reacties op het gaspedaal en de directheid van de besturing. En daarmee verandert ook in één beweging het karakter van de auto. Vooral in Sport Plus lijkt de beer ineens helemaal los. Luid brullend komt de auto tot leven en zet maximale prestaties neer. Ronduit indrukwekkend wordt iedereen aan boord in de stoelen gedrukt en duurt het slechts luttele tellen voordat we hoogst illegaal bezig zijn. De wegligging schakelt ook op naar een hoger niveau en dan blijkt de Panamera wel degelijk een echte Porsche. Vierwielaandrijving en elektronica zorgen ervoor dat de zware auto vergaand neutraal reageert en na enige oefening stuurt als een compact coupeetje. Eén druk op de knop en het maximale comfort is weer terug. En wie toch de dempers wat straffer wil, kan de instelling van Sport of Sport Plus combineren met de meer op rust afgestemde software voor versnellingsbak, besturing en gaspedaalrespons.
Rode lap
En tja, het brandstofverbruik. Dat werkt bij een Porsche qua principe niet anders dan bij elke willekeurige auto. Iedere liter wordt via de rechter voet naar de motor gebracht en opgestookt. Wie rustig aan doet en veel op de snelweg rijdt zonder het onderste uit de kan te vragen, haalt ongeveer 1 op 7,5. Maar wie de rode lap voor ogen heeft, zakt al snel naar 1 op 5 of nog minder! Dat een nieuwe limousine van Porsche niet voor iedereen weggelegd is, zal niemand verbazen. De Turbo blijft met 191.400 euro net onder een magische grens, maar zal er in de praktijk meestal ver bovenuit gaan. Wie immers zo’n auto koopt, kiest ook nog de nodige opties uit. De Panamera S staat voor 137.500 euro in de prijslijst en naar alle waarschijnlijkheid komt er later nog een V6 die meer dan voldoende zal zijn voor mensen die in dit segment vooral voor comfort gaan. Concluderend mag gesteld worden dat Porsche-liefhebbers in dit nieuwe vlaggenschip beslist de beroemde genen van hun merk zullen vinden. Goed gedaan Porsche!
Schrijf een review