Stilstand is vooruitgang met Fiat 500 1.2 Start&Stop Dualogic

Stilstand is achteruitgang. Of toch niet? De Fiat 500 1.2 met Dualogic en Start&Stop boekt verbruikswinst bij elke

Stilstand is achteruitgang. Of toch niet? De Fiat 500 1.2 met Dualogic en Start&Stop boekt verbruikswinst bij elke stop, zonder er zelf iets voor te doen. Naast een lagere brandstofrekening levert deze efficiënte techniek nog iets op; geen BPM, korting op de wegenbelasting, prijsvoordeel en 14% bijtelling bij zakelijk gebruik. Klinkt allemaal goed die theorie; tijd voor een praktijkexamen.

Stilstand is achteruitgang. Of toch niet? De Fiat 500 1.2 met Dualogic en Start&Stop boekt verbruikswinst bij elke stop, zonder er zelf iets voor te doen. Naast een lagere brandstofrekening levert dez
Stilstand is vooruitgang met Fiat 500 1.2 Start&Stop Dualogic

Het behoeft geen toelichting dat Fiat met de 500 een schot in de roos heeft. De wereld is gevallen voor het olijke koetsje, waarbij de retro-looks verwijzen naar het aloude –veel kleinere- rugzakje. In en om de stad kan de 500 zich daardoor buitengewoon stijlvol presenteren. Aan allerlei details zijn gedacht; een chromen snorretje in de neus, een sierlijk uitlaateindstuk en glanzende strips op de bumpers, ze missen hun uitwerking niet.

Fijn maar klein

Ook het interieur is ontworpen om sfeervol en luxe uit te stralen, desgewenst zelfs in een beige kleurstelling of met lederen stoelen. Hier is werk van gemaakt en waarom niet? Het oogt allemaal bijzonder aantrekkelijk en smaakvol, en op de afleesbaarheid van de tellerklok na is het nog overzichtelijk ook. Wel zijn de gebruikte materialen gewoon ‘marktconform’ toegepast; chromen details zijn van kunststof en diverse dashboarddelen hebben geen bijzondere aaifactor. De stoelen verraden verder dat de 500 nog niet helemaal ‘volwassen’ is. Ze zijn klein van snit, met name de zitting. Voor de langere medemens kan dat tijdens een lange rit gaan opspelen en da’s jammer, we voelen ons wel thuis in ons rode Fiatje.

Schakelautomaat

Dat de 500 naast zijn chique look&feel ook ‘inhoud’ heeft, bewijst deze 1.2 Dualogic Start&Stop als de beste. Het Italiaantje toont onder meer intelligentie met de Dualogic-automaat, een gerobotiseerde vijfversnellingsbak zonder koppelingspedaal. Dit type transmissie – bij andere merken softtouch, Easytronic of Sensodrive genoemd - is een brandstofefficiënt alternatief voor de traditionele automaat, en ook nog eens voordeliger te produceren. En what a suprise, de veelgehoorde kritiek op deze techniek – heel trage of weinig verfijnde schakelingen – blijkt vrijwel niet aan Dualogic besteed. Het kan dus heus wel!

In de dagelijkse praktijk is het brein van de transmissierobot gehoorzaam aan de gasvoet van de bestuurder en logisch (...) op elkaar ingesteld. Rijd je rustig met het verkeer mee, dan wordt meestal rond 2500 toeren opgeschakeld. Bij meer haastige spoed worden automatisch meer toeren opgezocht. Het wisselen van verzet verloopt gewoon soepeltjes, zonder horten en stoten. Hierbij hoef je net als automaatrijders het gas niet los te laten. De tijd die de bak er voor neemt is gelijk aan of iets korter dan wanneer je zelf zou opschakelen - logisch, want een koppeling is wel degelijk aanwezig, alleen is die nu geautomatiseerd. Een terugschakelactie verloopt echter nog sneller dan gedacht; bij het dieper intrappen van het gaspedaal wordt direct een tandje teruggeschakeld, een uitkomst bij inhalen. Je kunt met een tik tegen de pook ook handmatig van verzet wisselen en hebt hierbij daadwerkelijk het heft in eigen hand. Wie bijvoorbeeld het gaspedaal vloert en niets doet wordt uiteindelijk geconfronteerd met de toerenbegrenzer; er wordt echt niet opgeschakeld. Eigen schuld!

Eco-rijden

Liefhebbers van ‘het nieuwe Rijden’ worden in een 500 Dualogic op hun wenken bediend. Met behulp van de eco-stand gaat de Dualogic in de spaarmodus; al bij 2000 toeren wordt dan een hogere versnelling opgezocht. Dat is niet altijd een genoegen, want door de korte versnellingen wordt er –met name in stadsverkeer- zoveel opgeschakeld, dat de acceleratie door de onderbrekingen er bij inschiet. Bovendien voelt de 1.2 liter in zulke lage toeren zich niet op zijn best. Om een beetje op te schieten moet in de Eco-modus flink worden gasgegeven. Dat is echter precies wat de ‘nieuwe’ rijstijl zou moeten zijn; wij doen het toch liever rustig aan met het standaard schakelprogramma, dat voelt prettiger aan.

Stop!

Nog een noviteit in de 500 is Start&Stop. Het is zoals de naamgeving doet vermoeden een start-stopsysteem, dat bij stilstand van de auto automatisch de motor uitschakelt. Daar valt geen hinder aan te ondervinden, want alle elektrische systemen blijven werken. Of het moet de airco zijn die noodgedwongen een pauze houdt. Tijdens de time-out voor het verkeerslicht of in de file is het brandstofverbruik uiteraard nul. In de Europese cyclus voor verbruiksmetingen boekt de 500 met deze hulp daardoor een interessante winst van 0.4l/100km. De CO2-uitstoot bedraagt 110 g/km en dat is goed voor een A-label. Bovendien komt deze uitvoering voor BPM-vrijstelling in aanmerking en krijg je Dualogic er voor niets bij, want een handgeschakeld exemplaar kost precies hetzelfde.

De Dualogic-transmissie laat zich uitstekend combineren met een start-stop systeem. Door het ontbreken van een koppelingspedaal hoef je immers niet zelf bij elke stop zelf de versnelling in z’n vrij te zetten om de motor te kunnen laten afslaan. Simpelweg de voet op het rempedaal houden is voldoende. Zo kun je brandstof besparen, zonder er zelf iets voor te doen. Het systeem werkt feilloos, maar zou nog beter uit de verf komen met een hill-holder. Omdat het rempedaal moet worden losgelaten om de motor weer te laten starten – en er altijd een kleine vertraging optreedt- is het stoppen op een (lichte) helling een uitdaging. Tenzij je de handrem zelf even gebruikt natuurlijk, maar nu ons toch een groot deel van het werk uit handen wordt genomen...Met het bestellen van ESP is dit ‘luxeprobleem’ opgelost.

Ons bin zuunig

Eerlijk is eerlijk, wie zijn geld aan een Fiat 500 besteedt rijdt ook buiten de stad. Daar toont de 500 zich zelfs iets comfortabeler, omdat de Italiaan nogal stevig gedempt hobbels en drempels verwerkt. Het is ons niet helemaal duidelijk waarom Fiat voor een dergelijke afstemming heeft gekozen. Bovendien draait het rad vrij indirect en moet er aardig gehoepeld worden. De 1.2 litermotor met 69 pk vormt als basismotorisering – er is ook een 1.4 en een diesel – weer een prima combinatie, ook op hogere snelheden. Wanneer de dagelijkse kilometers zowel in en om de stad als op de snelweg worden afgelegd, is een verbruik van 1 op 15.5 eenvoudig haalbaar. Met minder snelweg is de 500 nog zuiniger, dan komt 1 op 18 binnen bereik. Ook al is zoals zo vaak het bereiken van de fabrieksopgave (1 op 21.7) een lastige, zo niet onmogelijke opgave, die groene A-status heeft de 500 zeker verdiend.

Alles heeft zijn prijs, maar...

De 500 is het meest chique jongetje van de compacte klasse; niet de ruimste of de meest praktische, daarvoor heeft Fiat nog altijd de no-nonsense Panda in de familie klaarstaan. Mooi, hip en trendy zijn heeft echter een prijs, daar weten smart- en Minirijders ook alles van. Kijk ook naar zijn technische evenknie Ford Ka, die nog geen 11 mille kost. De verkoopstatistieken liegen meestal niet; er wordt graag voor betaald. Toch is de 500 ook financieel best aantrekkelijk, gezien het lage verbruik. Met ingang van 2010 betaal je voor een Dualogic met Start&Stop daarnaast helemaal geen wegenbelasting. Zakelijk gezien valt de 500 in de laagste bijtellingsklasse van 14% en vormt daarmee een interessant alternatief voor de weliswaar compacter en voordeliger drieling Aygo/C1/107, smart fortwo, iQ, Pixo, Alto en Cuore.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.