Beter laat dan nooit. Een credo dat zeker voor de 5008 op gaat. Peugeot heeft jaren de kat uit de boom gekeken in het ongekend populaire compacte MPV-segment. Oké, de 308 SW met z’n hoge daklijn heeft wel iets weg van een MPV, althans dat doet de fabrikant ons geloven, maar van enige flexibiliteit in het interieur is geen sprake. Niet gek dus dat Peugeot het MPV-kunstje bij ‘specialist’ Citroën afkijkt. Vanwaar de dubbele nul in het midden van de typeaanduiding? Volgens de Fransen om aan te geven dat het een bijzonder model vormt binnen het bestaande gamma, een beetje in lijn met de 3008. We laten ons verrassen.
Hoge middentunnel
Het interieur is in ieder geval niet des MPV’s. Peugeot heeft de structuur van de 3008 overgenomen met de bijbehorende hogere middentunnel voor het betere cocoon gevoel. Hierop is ook het korte pookje geplaatst. Wie wat te enthousiast met deze pook op en neer beweegt, merkt dat de bouw van de middentunnel enigszins te wensen over laat. Het geheel is nogal beweeglijk. Ook beweeglijk is het plexiglasschermpje bovenop het dashboard dat na een druk op de knop tevoorschijn komt (à la 3008) en als head-up display fungeert waarop de gereden snelheid en de afstand tot je voorligger (in seconden) wordt geprojecteerd. Die laatste functie noemt Peugeot Distance Alert en is gewoon een passief systeem dat met behulp van een radar de afstand tot de voorganger meet. De bestuurder wordt louter gewaarschuwd, het systeem grijpt zelf niet in, mocht het mis dreigen te gaan. Beetje onzinnig dus.
Bergvakjes
Peugeot beweert een zitpositie overeenkomstig met een Berline te hebben geconstrueerd. Het stuur staat inderdaad minder vlak dan in bijvoorbeeld een Picasso, maar toch ervaar je de 5008 nog altijd als een MPV met een typische ‘zit op de bok’. Het meubilair voorin zit overigens prima. Achterin daarentegen zijn de vijf afzonderlijke stoelen aan de smalle kant. De twee achterste exemplaren (optioneel) verdwijnen in een handbeweging mooi in de vloer. Dankzij een uitsparing in de dakhemel helemaal achterin kun je als volwassen persoon mooi rechtop blijven zitten. Beetje jammer dat er vervolgens geen plaats is voor je benen. Nee, beide stoelen achterin zijn leuk voor de kinderen, niet voor opa en oma. Zij vinden een plekje op de tweede zitrij. En de bagage dan? Welnu, met alle stoelen bezet blijft er niet veel stouwruimte meer over. De vijfzitter kan maximaal 678 liter meeslepen en met louter beide voorstoelen in gebruik slokt de 5008 liefst 2.506 liter (tot aan het dak). Zoals het een echte MPV betaamt grossiert de 5008 in opbergvakjes en -bakjes. Door het gehele interieur kun je 48 liter aan kleine spullen kwijt. De bak tussen de voorstoelen spant de kroon: met een inhoud van 10,5 liter groot genoeg voor twee halve liter flessen. Ook trots zijn de Fransen op de breedte van de laadruimte, zonder noemenswaardige hindernissen 1,34 meter breed, bereikt door de achterschokdempers nagenoeg horizontaal te plaatsen. Pneumatiek voor de achteras, bij Citroën wel leverbaar, is geen optie op de 5008.
Grote wielen
Het machinepark bestaat uit twee diesels en twee benzinemotoren. De 1,6 liter benzinemotor is samen met BMW ontwikkeld. Peugeot biedt een 120 pk versie aan en een geblazen 156 pk variant die als 1.6 THP door het leven gaat. De turbokrachtbron levert al vanaf 1.400 tr/min zijn maximale koppel van 240 Nm. Lekker schakellui rijden is geen probleem en als je de bevelen van de schakelindicator opvolgt ook een must. Net iets boven de 50 km/u word je al geacht het zesde verzet in te leggen. De sprint naar de honderd verloopt in 10,5 seconden. Dan is het uiteraard wel zaak om de volledige bandbreedte te benutten, dus accelereren tot de naald van de toerenteller het rode gebied nadert en dan snel overschakelen. Als topsnelheid geeft Peugeot een waarde op van 195 km/u.
Met de 2.0 liter diesel is ook al weinig mis. Een stille motor die altijd voldoende trekkracht paraat heeft met 340 Nm vanaf 2.000 omwentelingen. De 1.6 THP komt wat comfortabeler voor de dag dan de 2.0 HDiF. Achteraf blijkt dat de keuze van het lichtmetaal een serieuze stempel drukt op de rijeigenschappen. De diesel rolde (optioneel) op 18-inch wielen, terwijl onder de 1.6 THP de standaard 16-inch exemplaren waren geschroefd. De 5008 stuurt overigens opvallend goed. Beter dan zijn meer op comfort afgestemd neefje. De horizontaal geplaatste achterdempers doen hun werk naar behoren en houden het rollen van de carrosserie binnen de perken. Helaas hebben we niet met de instappers een 1.6 HDiF en 1.6 VTi kunnen rijden. Uit de specificaties blijkt dat ze namelijk flink wat moeite hebben om ruim 1.400 kilogram aan staal voort te bewegen.
Prijzen
Peugeot behoort zoals gezegd niet tot de pioniers in het MPV-segment. Verre van dat zelfs. Toch hebben ze met de 5008 een verrassende nieuwkomer weten neer te zetten. De rijeigenschappen zijn bovengemiddeld goed en het bijzondere interieur kan ons ook wel bekoren. De 5008 is er vanaf 24.550 euro voor de 1.6 VTi. Met turbo (1.6 THP) is ie exact 5 mille duurder. Dieselen kan vanaf 28.450 euro in de 1.6 HDiF en de 2.0 diesel kost 33.150 euro.
Schrijf een review