De neus van de Transporter doet een beetje denken aan de stijl die Volkswagen met de Golf VI en nieuwe Polo heeft ingezet. De grille, lichtunits en bumpers zijn opnieuw op de tekentafel gelegd. Verder belooft de fabrikant ook het comfort verbeterd te hebben, vooral van belang voor de Multivan en California (camper). We nemen de proef op de som met de Multivan 2.0 BiTDI. Bi wat? Wel, de Transporter in al zijn gedaantes krijgt de primeur van een nieuw ontwikkelde dieselmotor, 2,0 liter groot en voorzien van twee turbo’s.
EU5
Het belangrijkste nieuws is toch wel de overstap van de oude, vertrouwde vijfcilinder pompverstuiver naar een moderne viercilinder common rail-diesel, waarmee een aanzienlijke brandstofreductie en lagere CO2-uitstoot wordt geboekt. Hiermee is de Transporter de eerste in zijn segment met een motorenaanbod dat voldoet aan de EU5-emissienorm. Om een voorbeeld te geven, de sterkste van het stel, de 2.0 BiTDI verbruikt iedere honderd kilometer 1,5 liter diesel minder dan de topmotorisering in zijn voorganger, terwijl het vermogen en koppel aanzienlijk is gestegen. Bovendien is ook de bandbreedte waarin de oliestoker zijn maximale trekkracht levert groter. Dankzij de aanwezigheid van twee turbo’s, een voor de lage en een voor de hoge toerenregionen, kun je zonder probleem doorstuiven tot het rode gebied. Van een turbogat is geen sprake. De BiTDI schopt het tot 180 pk en 400 Nm aan koppel vanaf 1.500 tpm. Al dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen geleid. Vierwielaandrijving behoort overigens ook tot de mogelijkheden, net als een zeventraps DSG-transmissie voor de 140 pk TDI. Wie kiest voor de basisuitvoering met 84 pk kan eveneens prima uit de voeten, het koppel van 220 Nm piekt al bij 1.250 omwentelingen. Behalve de common rail-diesel voorziet VW ook nog in een 2,0 liter benzinemotor met 115 pk, die tevens als BiFuel (op aardgas) te koop is.
Rollen
Zetten we de Multivan naast de bedrijfsuitvoering met royaal laadcompartiment dan valt direct het verschil in afstemming op. Die laatste staat wat steviger op z’n wielen, niet in de laatste plaats vanwege het doorgaans hoge gewicht dat deze bedrijfswagen moet vervoeren. De Multivan daarentegen is meer afgestemd op comfort. Misschien zelfs iets te veel van het goede. Heerlijk op lange asfaltlinten, maar op een bochtig traject met een wegdek van inferieure kwaliteit stellen we een iets steviger afstemming op prijs. De carrosserie rolt namelijk flink om zijn lengteas.
Afhankelijk van de gekozen uitvoering kun je in de Multivan met maximaal zeven personen op stap: twee voorin en vijf op de voortreffelijke zetels achterin. Grote gezinnen hebben geen kind aan hun kroost die achterin een eigen zithoek kan creëren met de optionele tafel als afscheiding tussen tweede rij -met 180 graden draaibare stoelen- en derde zitrij. Nee, wat betreft comfort zit het wel goed aan boord van de Multivan. Maar ook in de Transporter heeft Volkswagen een kwaliteitsslag gemaakt met een nieuw dashboard, verbeterd meubilair met kwalitatief hoogwaardiger stoelen en een voorgevormde bijrijdersbank.
Portemonnee
Prettig voor de portemonnee zijn de gereduceerde kosten voor reparatie en onderhoud. De Transporter heeft namelijk een groter onderhoudsinterval (40.000 kilometer) en bovendien belooft VW dat diverse onderhoudswerkzaamheden in de nieuweling sneller zijn uit te voeren. Al deze inspanningen zorgen voor een daling van de kilometerkostprijs met 2 procent, dat wellicht besteed kan worden aan wat extra’s in de vorm van Side Assist (dode hoek waarschuwingssysteem), een parkeerhulp met achteruitrijcamera of lichtmetalen wielen in de maat 18-inch. Het remsysteem van de Transporter is aangepast en voorzien van een nieuwe versie van ESP met aanhangwagenherkenning.
Volkswagen vraagt voor de vernieuwde Transporter met 84 pk sterke 2.0 TDI in Baseline-uitvoering een minimale vergoeding van 17.300 euro, exclusief BPM en BTW. De Multivan begint bij 58.878 euro met 140 pk. De nieuwe BiTDI kost in de Multivan 61.740 euro. Overigens komt deze motor straks ook beschikbaar voor de Volkswagen personenwagens. Het aggregaat zou bijvoorbeeld niet misstaan in de Golf GTD.