Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst

Wat is er nieuw aan de Golf Variant? Goed kijken....de neus! En er is meer, want de Golf VI-behandeling betekent ook

Wat is er nieuw aan de Golf Variant? Goed kijken....de neus! En er is meer, want de Golf VI-behandeling betekent ook een bijbehorend ververst interieur, de intrede handige hulpsystemen en een opgewaardeerd motorpalet. Met deze subtiele vernieuwingen moet deze ruime gezinsvariant weer de nodige jaartjes mee kunnen.

Wat is er nieuw aan de Golf Variant? Goed kijken....de neus! En er is meer, want de Golf VI-behandeling betekent ook een bijbehorend ververst interieur, de intrede handige hulpsystemen en een opgewaar
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst

Dat is slim bekeken; geef de Golf Variant na de komst van de drie- en vijfdeurs Golf VI dezelfde neus, het interieur en motoren en zie daar: ‘de nieuwe Golf Variant’! Volkswagen steekt echter niet zo hoog van wal en spreekt al snel van de ‘vernieuwde’ Variant, net als bij de Golf Plus. Deze twee broers hebben namelijk de rest van hun carrosserie behouden, terwijl de Golf VI hatchback wel degelijk rondom nieuw oogt. Toch is de bijgewerkte neus met horizontale koplampunits en brede zwarte grille als nieuw DNA een welkome aanwinst. Voor Volkswagen is de gehele modelreeks zo weer strakgetrokken, en het biedt huidige rijders weer iets om naar uit te kijken. Het nieuwe gezicht smoelt goed en staat naar onze mening qua design hoger op de ladder dan het blinkende chromen front dat de Variant met de Jetta moest delen. Overigens is de nieuwe look niet helemaal verschoond van chromen accenten; afhankelijk van de uitvoering zijn deze aangebracht in de grille, luchtinlaat en mistlampbehuizingen.

 

Extra (veiligheids-)features

 

De verjongingskuur van de Golf Variant is niet compleet zonder een bijpassend interieur. Het nieuwe dashboard, stuurwiel, instrumentarium en zitmeubilair is rechtstreeks uit de Golf VI overgenomen en brengt zodoende geen echte verrassing aan het licht. Wie de huidige generatie Variant rijdt zal echter de verhoogde afwerkingskwaliteit en de verbeterde geluidsisolatie ervaren. Niet dat Volkswagen hier zo zeer te kort in schoot, maar met het oog op een vastberaden toekomst is een schepje erbovenop nooit weg. De nieuwe cockpit schept daarnaast nog de mogelijkheid om de standaarduitrusting en de reeks ‘meeruitvoeringen’ uit te breiden.

Voor de Variant is vanaf nu een groot glazen panoramadak leverbaar en daarnaast is ook een achteruitrijcamera en automatisch fileparkeersysteem in de orderboeken opgenomen. Volkswagen kan de Variant-rijders hierin natuurlijk niet teleurstellen. We hebben de proef op de som genomen en Park Assist een geschikte parkeerplaats laten zoeken. Op het instrumentariumdisplay verschijnt wanneer dit het geval is –het vak hoeft daarvoor niet eens heel groot te zijn- automatisch ‘toestemming’ om de achteruit in te schakelen. Zodra we de koppeling iets laten opkomen draait het stuur automatisch in en uit, onder luid gepiep van de parkeersensoren. Eenmaal ingeparkeerd worden de wielen nog even rechtgezet en kunnen we zonder kleerscheuren uitstappen. Kind kan de was doen!

 

Nog steeds een pakezel

 

Als het om ruimte gaat biedt de vernieuwde ‘gezins-Golf’ nog steeds veel liters en centimeters in de bagageruimte. Het laadruim is minimaal 500 liter groot en kan in delen worden neergeklapt, waardoor het volume groeit tot liefst 1500 liter. Geloof ons, dat is heel behoorlijk voor een vakantietrip of een enkeltje Schiphol. Op de achterbank is het als vanouds comfortabel vertoeven. Tenminste, zolang de inzittenden niet te lang zijn. De bestuurder ontkomt er anders niet aan iets in te schikken om voldoende bewegingsvrijheid voor de benen en knieën te realiseren. Voor wie dit toch problematisch wordt heeft Volkswagen uiteraard nog altijd baas boven baas, de Passat.

 

Nieuwe dieselmotor

 

De metamorfose heeft op motorisch vlak weinig consequenties, nog steeds doen de 1.4 80 pk, 1.6 102 pk en twee krachtige 1.4 TSI motoren dienst. Deze benzinemotoren hebben respectievelijk een B, C- en A-label toegewezen gekregen. Nieuw is wel de common rail 1.6 TDI diesel met 105 pk, en een verbruik van 4.5l/100km en 119g/km CO2. Ten opzichte van de 1.9 TDI is de verbruikswinst significant: 0.7 liter. De BlueMotion-versie overtreft deze waarde nog iets en voldoet zo aan de criteria voor 20% bijtelling. Als topmotorisering wordt opnieuw de 140 pk sterke 2.0 TDI klaargezet, nu met common rail techniek. In combinatie met de TSI of TDI motoren kunnen automaatliefhebbers de DSG-transmissie bijbestellen. Wij reden de tweeliter diesel met handgeschakelde zesbak.

De 140 pk en 320 Nm die deze common rail diesel op de been brengt maakt van de Golf Variant een daadkrachtige vlotterik. Zoals de specificaties doen vermoeden heeft de oliestoker geen enkele moeite met de 1400 kg wegende koets. Over het algemeen dringen er maar weinig verbrandingsgeluiden door in het interieur, al ontgaat het je niet met een diesel onderwerp te zijn. Ook bekruipt ons het gevoel dat –gezien onze ervaringen met de 1.6 TDI in de Polo en bij Skoda- de 1.6 TDI diesel nog iets stiller is en daardoor nog meer rust in het interieur brengt. De 2.0 TDI heeft hoe dan ook zonder meer toegevoegde waarde voor wie gewoon lekker vlot op pad wil zijn of een aanhanger voor de deur heeft staan. In dat kader valt ook nog te noemen dat elke Variant met ESP is uitgerust dat ook rekening houdt met aanhangers of caravans en het zwenken of zelfs scharen ervan tegen kan gaan. Daarnaast werkt het stabiliteitssysteem samen met ‘Stuurimpuls’ dat bijvoorbeeld bij het van de weg raken een automatische tegenstuurreactie uitvoert.

 

Prijzen

 

Eind oktober arriveert de vernieuwde Golf Variant in de showroom. Prijzen starten bij 21.350 euro voor de 1.4 Trendline. Een 1.4 TSI staat vanaf 23.750 euro voor de deur. Met DSG-transmissie komt deze in aanmerking voor 20% bijtelling, maar daarvoor betaal je wel 2500 euro extra. Dieselversies vergen minimaal een investering van 27.250 euro om een 1.6 TDI BlueMotion te bemachtigen. Wie opteert voor een 2.0 TDI heeft minimaal met de Comfortline van doen, en die kost 30.550 euro. Feitelijk komt de meerprijs neer op slechts 1500 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Volkswagen Golf Variant klaar voor de toekomst
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5