Dat is slim bekeken; geef de Golf Variant na de komst van de drie- en vijfdeurs Golf VI dezelfde neus, het interieur en motoren en zie daar: ‘de nieuwe Golf Variant’! Volkswagen steekt echter niet zo hoog van wal en spreekt al snel van de ‘vernieuwde’ Variant, net als bij de Golf Plus. Deze twee broers hebben namelijk de rest van hun carrosserie behouden, terwijl de Golf VI hatchback wel degelijk rondom nieuw oogt. Toch is de bijgewerkte neus met horizontale koplampunits en brede zwarte grille als nieuw DNA een welkome aanwinst. Voor Volkswagen is de gehele modelreeks zo weer strakgetrokken, en het biedt huidige rijders weer iets om naar uit te kijken. Het nieuwe gezicht smoelt goed en staat naar onze mening qua design hoger op de ladder dan het blinkende chromen front dat de Variant met de Jetta moest delen. Overigens is de nieuwe look niet helemaal verschoond van chromen accenten; afhankelijk van de uitvoering zijn deze aangebracht in de grille, luchtinlaat en mistlampbehuizingen.
Extra (veiligheids-)features
De verjongingskuur van de Golf Variant is niet compleet zonder een bijpassend interieur. Het nieuwe dashboard, stuurwiel, instrumentarium en zitmeubilair is rechtstreeks uit de Golf VI overgenomen en brengt zodoende geen echte verrassing aan het licht. Wie de huidige generatie Variant rijdt zal echter de verhoogde afwerkingskwaliteit en de verbeterde geluidsisolatie ervaren. Niet dat Volkswagen hier zo zeer te kort in schoot, maar met het oog op een vastberaden toekomst is een schepje erbovenop nooit weg. De nieuwe cockpit schept daarnaast nog de mogelijkheid om de standaarduitrusting en de reeks ‘meeruitvoeringen’ uit te breiden.
Voor de Variant is vanaf nu een groot glazen panoramadak leverbaar en daarnaast is ook een achteruitrijcamera en automatisch fileparkeersysteem in de orderboeken opgenomen. Volkswagen kan de Variant-rijders hierin natuurlijk niet teleurstellen. We hebben de proef op de som genomen en Park Assist een geschikte parkeerplaats laten zoeken. Op het instrumentariumdisplay verschijnt wanneer dit het geval is –het vak hoeft daarvoor niet eens heel groot te zijn- automatisch ‘toestemming’ om de achteruit in te schakelen. Zodra we de koppeling iets laten opkomen draait het stuur automatisch in en uit, onder luid gepiep van de parkeersensoren. Eenmaal ingeparkeerd worden de wielen nog even rechtgezet en kunnen we zonder kleerscheuren uitstappen. Kind kan de was doen!
Nog steeds een pakezel
Als het om ruimte gaat biedt de vernieuwde ‘gezins-Golf’ nog steeds veel liters en centimeters in de bagageruimte. Het laadruim is minimaal 500 liter groot en kan in delen worden neergeklapt, waardoor het volume groeit tot liefst 1500 liter. Geloof ons, dat is heel behoorlijk voor een vakantietrip of een enkeltje Schiphol. Op de achterbank is het als vanouds comfortabel vertoeven. Tenminste, zolang de inzittenden niet te lang zijn. De bestuurder ontkomt er anders niet aan iets in te schikken om voldoende bewegingsvrijheid voor de benen en knieën te realiseren. Voor wie dit toch problematisch wordt heeft Volkswagen uiteraard nog altijd baas boven baas, de Passat.
Nieuwe dieselmotor
De metamorfose heeft op motorisch vlak weinig consequenties, nog steeds doen de 1.4 80 pk, 1.6 102 pk en twee krachtige 1.4 TSI motoren dienst. Deze benzinemotoren hebben respectievelijk een B, C- en A-label toegewezen gekregen. Nieuw is wel de common rail 1.6 TDI diesel met 105 pk, en een verbruik van 4.5l/100km en 119g/km CO2. Ten opzichte van de 1.9 TDI is de verbruikswinst significant: 0.7 liter. De BlueMotion-versie overtreft deze waarde nog iets en voldoet zo aan de criteria voor 20% bijtelling. Als topmotorisering wordt opnieuw de 140 pk sterke 2.0 TDI klaargezet, nu met common rail techniek. In combinatie met de TSI of TDI motoren kunnen automaatliefhebbers de DSG-transmissie bijbestellen. Wij reden de tweeliter diesel met handgeschakelde zesbak.
De 140 pk en 320 Nm die deze common rail diesel op de been brengt maakt van de Golf Variant een daadkrachtige vlotterik. Zoals de specificaties doen vermoeden heeft de oliestoker geen enkele moeite met de 1400 kg wegende koets. Over het algemeen dringen er maar weinig verbrandingsgeluiden door in het interieur, al ontgaat het je niet met een diesel onderwerp te zijn. Ook bekruipt ons het gevoel dat –gezien onze ervaringen met de 1.6 TDI in de Polo en bij Skoda- de 1.6 TDI diesel nog iets stiller is en daardoor nog meer rust in het interieur brengt. De 2.0 TDI heeft hoe dan ook zonder meer toegevoegde waarde voor wie gewoon lekker vlot op pad wil zijn of een aanhanger voor de deur heeft staan. In dat kader valt ook nog te noemen dat elke Variant met ESP is uitgerust dat ook rekening houdt met aanhangers of caravans en het zwenken of zelfs scharen ervan tegen kan gaan. Daarnaast werkt het stabiliteitssysteem samen met ‘Stuurimpuls’ dat bijvoorbeeld bij het van de weg raken een automatische tegenstuurreactie uitvoert.
Prijzen
Eind oktober arriveert de vernieuwde Golf Variant in de showroom. Prijzen starten bij 21.350 euro voor de 1.4 Trendline. Een 1.4 TSI staat vanaf 23.750 euro voor de deur. Met DSG-transmissie komt deze in aanmerking voor 20% bijtelling, maar daarvoor betaal je wel 2500 euro extra. Dieselversies vergen minimaal een investering van 27.250 euro om een 1.6 TDI BlueMotion te bemachtigen. Wie opteert voor een 2.0 TDI heeft minimaal met de Comfortline van doen, en die kost 30.550 euro. Feitelijk komt de meerprijs neer op slechts 1500 euro.
Schrijf een review