Fiat Sedici is een handige SUV

Pakweg een jaar geleden liet Fiat tijdens de Olympische Winterspelen trots de Sedici zien, een handige kruising tussen een compacte SUV en een personenauto. Nu pas is de auto ook echt leverbaar in Nederland, want in Italië was de belangstelling voor deze nieuwe Fiat zo groot dat export telkens werd uitgesteld.

Pakweg een jaar geleden liet Fiat tijdens de Olympische Winterspelen trots de Sedici zien, een handige kruising tussen een compacte SUV en een personenauto. Nu pas is de auto ook echt leverbaar in Ned
Fiat Sedici is een handige SUV

We begijpen wel waarom we zo lang moesten wachten, want de Sedici is een geinige auto. Als kruising tussen een personenauto uit de compacte middenklasse en een SUV. Heeft hij van beide auto’s een aantal goede kwaliteiten. Zo is de Sedici – Italiaans voor 16 en de uitkomst van de som 4x4 – met een lengte van 4,11 meter en zijn wat hogere carrosserie (1,62 meter) een opmerkelijk royale gezinsauto. Met bovendien ook nog een nette bagageruimte van 270 liter.

De door Giugiaro’s Italdesign getekende carrosserie zit er bijzonder aardig uit, het interieur hebben de Italianen zoals gebruikelijk met smaak aangekleed en de uitrusting is zeer luxueus, want Fiat biedt de Sedici alleen aan in de topversie Emotion. Bovendien is de Sedici alleen leverbaar met flinke motoren en heeft de auto standaard vierwielaandrijving.

Fiat pakt het daarmee anders aan dan de partner die het voor de ontwikkeling en de bouw van deze auto heeft, Suzuki. Die verkoopt een vergelijkbare auto als SX4, maar dan in veel eenvoudigere uitvoeringen en met kleinere motoren vanaf 14 euromille. En nog een belangrijk verschil: de Suzuki wordt in die goedkopere versies geleverd met uitsluitend voorwielaandrijving.

Vierwielaandrijving (4WD) is altijd standaard op de Fiat Sedici en dat is een systeem dat de bestuurder met een schakelaar op de middentunnel de keuze geeft tussen alleen aangedreven voorwielen, automatische vierwielaandrijving – de achterwielen krijgen dan aandrijving als de voorwielen doorslippen – of vierwielaandrijving met een vaste verdeling (50/50) tussen voor- en achteras.

Die laatste optie is nuttig in licht terrein – een echte terreinauto is de Sedici natuurlijk niet – of als je moet wegrijden op een gladde helling. De automatische stand voldoet prima als de weg onverwacht glad kan zijn en voorwielaandrijving kun je gerust kiezen als het kurkdroog en zonnig is.

Fiat heeft voor de Sedici de keuze tussen een 1,6 liter benzinemotor met 107 pk die men van Suzuki betrekt of een 1,9 liter turbodiesel met 120 pk uit de eigen stal. We reden tijdens de introductie vooral met de dieselversie die je vanwege het relatief hoge gewicht van de auto – rijklaar zo’n 1.300 kilo – best kunt gebruiken. De diesel brengt de auto vlot op snelheid vanwege zijn uitmuntende trekkracht.

Wat de vierwielaandrijving voor invloed heeft op de prestaties, kunnen we u nog niet melden. Wel dat de Sedici 1.9 MultiJet turbodiesel een topsnelheid heeft van 180 km/h. De benzineversie is iets lichter, maar vanwege het lagere vermogen van de motor ook wat trager: 170 km/h. Maar deze versie is wel een stuk aantrekkelijker in de aanschaf. Vanaf 20.995 is de Sedici 1.6 16v Emotion te koop met een zeer complete uitrusting, met onder meer vier airbags, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een audiosysteem met stuurbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels en airco. De Sedici 1.9 MultiJet Emotion kost met dezelfde uitrusting 25.695 euro en is vooral voor de zakelijke markt interessant.

Deze autotest is fueled by Gulf