De combinatie van directe benzine-inspuiting en een turbocompressor blijkt niet alleen heilzaam voor dieselmotoren. Ook benzinemotoren lopen pas echt lekker met deze combinatie. Dat bleek al eerder bij de turbo FSI-motoren van Audi en VW, maar Peugeot doet het met de nieuwe, gezamenlijk met BMW (voor de Mini) ontwikkelde motoren nog een dunnetjes over.
De 1,6 liter vierpitter levert in de Peugeot 207 150 pk. Maar belangrijker is dat hij reeds bij 1.400 toeren zijn maximale trekkracht van 240 Nm paraat heeft. Dat zijn waarden die bij een goede turbodiesel passen, maar de THP-motor (voor Turbo High Pressure) houdt niet zoals een diesel bij 4.000 toeren op, maar gaat door tot dik 6.000 toeren.
En zowel trekkracht als doorzettingsvermogen kan de Peugeot 207 goed gebruiken. Het is een veilige (vijf sterren bij de EuroNCAP botsproeven), goed uitgeruste auto, die in een paar jaar tijd van een compacte auto naar een kleine middenklasser is gegroeid. De 207 meet ruim vier meter in de lengte en is 1,75 meter breed en is daarmee groter dan de 306 een decennium geleden.
Maar dat moet de auto bekopen met flinke vetrolletjes, want het rijklaar gewicht gaat in veel versies de 1.200 kilo te boven. De versies met gewone benzinemotoren zijn een beetje flegmatiek, de turbodiesels maken door hun goede trekkracht bij lage toeren subjectief een vlottere indruk. De motor die de 207 echt verdient is echter deze nieuwe 1,6 liter turbo.
Ineens doet de 207 weer denken aan die watervlugge Peugeotjes van weleer. Dat 205-je of 306-je dat je de hoek om smeet en dat vooruit spoot bij gas geven.De 207 1.6 THP bereikt dat dus door die fantastische motor en door de licht werkende stuurbekrachtiging, die helaas wel wat weinig wegcontact biedt. Maar door het vinnige karakter en de prima prestaties van de auto vergeet je dat allemaal en geniet je met volle teugen van dit vlotte autootje.
Vooral omdat je de prestaties niet hoeft te bekopen met een buitensporig hoog verbruik. De THP-motor is zelfs opmerkelijk zuinig als je er beschaafd mee rijdt, zonder heel erg dorstig te worden als je gaat trappen. En met de zeer complete Féline-uitrusting, mag je over een aanschafprijs van 23.435 euro eigenlijk ook niet mopperen vandaag de dag.