Een van de sterke punten van de Jazz is zijn ruimte. Het ontwerp van de koets evolueerde door de jaren heen maar bleef altijd relatief hoog en breed. Van zijn lengte moet-ie het niet hebben, 3.90 meter is immers net een slag korter dan bijvoorbeeld een Fiesta of Ibiza. Vooral de neus met puntige lichtunits en prominent merkembleem trekt de aandacht, verder is de carrosserie vooral netjes getekend. Nu onze demo in het nog veel gebruikte wit is gelakt, springt ook de forse, schuin geplaatste voorruit in het oog. Het glasoppervlak rondom is vrij groot voor dit type auto. Maar eerlijk is eerlijk, ruimtelijk zijn moet natuurlijk ook van binnenuit komen.
Sim salabim
Voor het dashboard hebben de Japanners weliswaar een typisch Japanse styling toegepast, het interieurconcept oogt vrij conventioneel. Twee voorstoelen en een achterbank, samen goed voor maximaal vijf personen, en 363 liter bagageruimte onder de hoedenplank. De Japanners komen echter verrassend uit de hoek met vakjes, bakjes en Magic Seats, waarmee de achterbankzitting eenvoudig in delen kan worden opgeklapt. Daardoor kunnen grote voorwerpen kinderlijk eenvoudig zijwaarts worden geplaatst. Zoals een LCD-TV, kinderfietsje, Intratuin-aankopen of wat verhuisdozen. Een slimme vondst die de Jazz in een handomdraai lekker praktisch maakt, dat nog eens wordt versterkt door de wijd te openen portieren. Uiteraard is de achterbank ook gewoon in delen neer te klappen en beschikken de twee buitenste zitplaatsen over ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes. De zitruimte geeft zowel voor- als achterin geen reden tot klagen, de achterbank is echter niet verschuifbaar, leuker kan Honda het dus niet maken. Wel zien we liever nog een iets groter zitvlak voorin, zodat de lange Europese bestuurders optimaal worden ondersteund.
Goed gestemd
Te kiezen valt er wel onder de motorkap. Honda levert een tweetal i-VTEC-motoren met een inhoud van 1.2 of 1.4 liter. Ze zijn beiden bijzonder krachtig, want de instapper waar wij mee rijden levert al 90 pk. Het is een echt Japans naaimachientje dat graag toeren maakt, en soms ook wel moet maken. De trekkracht komt namelijk pas laat vrij, dus moet voor een vlotte inhaalactie wel even worden teruggeschakeld. Bij snelwegtempo – daar zal de Jazz lang niet altijd vertoeven - is de 1.2 wel minder op zijn gemak, maar als het moet haalt hij nog altijd 177 km/u. Op lager constant tempo kun je gerust het hoogste verzet kiezen, wat wordt beaamd door de schakelindicator. Binnen de bebouwde kom kun je zonder protest het vijfde verzet kiezen en mocht de viercilinder het moeilijk krijgen, dan meldt een ‘downshift’-pijl in de toerenteller dat wel. Het verbaast ons echter hoe weinig toeren het torretje mag draaien, het gaat echter prima! Nog een voordeel: de Jazz is dan betrekkelijk stil. Als het om brandstofverbruik gaat blijkt de Jazz niet over sterallures te beschikken, want we kunnen niet anders zeggen dat 1 op 16.6 voor een testperiode met de nodige stads- en snelwegkilometers gewoon een fraaie prestatie is!
Een scheurneus is het dus niet, dat geldt ook niet voor het rijgedrag. Honda heeft de Jazz echter wel op zijn taak berekend, de koets volgt gewoon behoorlijk de koers van de wielen, stuurt daarbij niet heel direct, helt daarbij licht over en schuift tenslotte veilig over de voorwielen. Het onderstel is door de bank genomen comfortabel gestemd, maar kan op kleine oneffenheden soms wel stoterig zijn.
Neem een Trend
Waar de Jazz altijd minder mee kan pronken is zijn prijs. Voor een B-segment auto is een vanafprijs van 14.900 euro gewoon vrij hoog. Onze 1.2 Trend is gezien zijn uitrusting en prijs de meest interessante combinatie. Voor 17.300 euro beschikt de Japanner dan naast standaard ESP, zes airbags, elektrische ramen voor en een in hoogte en diepte verstelbare bestuurdersstoel en –stuurwiel ook over centrale portiervrendeling met afstandsbediening, radio/CD, elektrische spiegels, een hoedenplank en ruitenwisser achter(!), airco, AUX-aansluiting en make-up spiegels met leeslampje. Qua looks gaat de Jazz er ook op voorruit omdat de fabriek de buitenspiegelkappen en handgrepen ook in carrosseriekleur meespuit.
Wil je meer pit in het vooronder, dan is de 100 pk sterke 1.4 wellicht nog het overwegen waard. Deze staat echter alleen in de boeken als Elegance of Exclusive, waardoor het prijskaartje kan oplopen naar 21 tot bijna 24 mille. Voor dat geld is de Jazz wel afgeladen met 16 inch lichtmetaal, cruise control, automatische airco, stoelverwarming, bluetooth, mistlampen, licht- en regensensoren en een panoramadak.
De deur wijzen?
Nu de Jazz zich van zijn beste kant heeft kunnen laten zien, moeten we toegeven dat de Jazz ruimer is dan gedacht. De Jap pakt heeft daarbij als extra een flexibel concept voor de achterbank bedacht, dat zijn nut inderdaad bewijst. Bovendien voldoet de 1.2 voor het dagelijkse gebruik prima, en blijft zijn brandstofbeloning opmerkelijk bescheiden. Zijn prijs is deels te verklaren door de combinatie van veel ruimte en een complete uitrusting – al is een setje lichtmetaal nog welkom. Daarnaast heeft de Jazz natuurlijk een uitgesproken imago, en zoals we weten telt ook dat telt mee...
Schrijf een review