Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven

Ford heeft de Fiesta diesel in twee smaken. Een gewone 1.6 TDCi en een ECOnetic-variant. Die laatste komt ruim drie

Ford heeft de Fiesta diesel in twee smaken. Een gewone 1.6 TDCi en een ECOnetic-variant. Die laatste komt ruim drie kilometer verder op een liter diesel, zonder in te moeten leveren op rijplezier en dagelijkse bruikbaarheid. En dat voor minder geld! Een mooi verhaal, of misschien toch te mooi om waar te zijn? Dat gaan we uitzoeken.

Ford heeft de Fiesta diesel in twee smaken. Een gewone 1.6 TDCi en een ECOnetic-variant. Die laatste komt ruim drie kilometer verder op een liter diesel, zonder in te moeten leveren op rijplezier en d
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven

De Fiesta ECOnetic is na de Focus en Mondeo de derde ‘verzuinigde’ variant van bestaande Ford-modellen. Het ontwikkelen van deze extra zuinig te rijden uitvoeringen is niet uniek, want ook de BlueMotion’s, Ecomotive’s, ecoFLEX-en en DRIVe’s vliegen ons om de oren. Vrijwel zonder uitzondering belooft elk merk hierbij een lagere brandstofrekening met behoud van sportiviteit, rijplezier, karakter of anderszins, getuige de zelfs verbeterde prestatiecijfers. Toch ligt dat in de praktijk iets anders; de sleurhut moet meestal thuis blijven of afslanken, de versnellingen zijn een stuk langer geworden en de smallere eco-banden verliezen eerder hun grip.

 

Zuinig recept

 

Bij Ford kiest men voor een credo als ‘zuinigheid is mooi, maar het moet wel leuk blijven’. Ofwel, de Duitsers trekken datgene uit de kast wat vrijwel geen invloed heeft op het rijplezier en gemak van de auto. Een mooi streven, aangezien het merk op dit vlak een naam hoog te houden heeft. Dus werd voor de Fiesta werd wel een aerodynamische outfit uit de kast getrokken, met onder meer een verlaagd onderstel, een dichte grille en gladde wieldeksels, maar is bijvoorbeeld de eindoverbrenging van de versnellingsbak niet overmatig ‘uitgerekt’ om het toerental op constante snelheid te drukken. Wel zijn de banden een maat gekrompen, de ECOnetic moet het doen met 14 inch met 175 breedte. Tot slot bestaat het zuinigheidspakket uit een schakelindicator voor het instrumentenpaneel. De Duitsers blijken echter eveneens geen fan van caravans en aanhangers, want ook de ECOnetic mag niets meer aan de haak meesleuren.

Deze set maatregelen zijn voldoende om het gemiddelde verbruik van de 1.6 TDCi met 0.5l/100km te reduceren, waardoor de ECOnetic mag pronken met 3.7l/100km en 98 gram/km CO2. Een mooie winst waarmee het B-label voor een A wordt omgeruild, maar helaas niet voldoende voor extra overheidsstimulans in de vorm nog lagere bijtelling, die blijft (een nog steeds verdienstelijke) 20%. Ford had echter nog beter voor de dag kunnen komen, zonder het nobele streven van het behoud van rijplezier aan te tasten. Zo wordt er geen regeneratie van remenergie (recuperatie) toegepast, en beschikt de Fiesta ook niet over een start-stop systeem. Vooral dat laatste raakt steeds meer ingeburgerd bij de concurrentie, en kan ongetwijfeld een lager verbruik en bijbehorende CO2-uitstoot realiseren waarmee de ECOnetic in de laagste bijtellingsklasse valt en bovendien wordt vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting (in 2010). Het scheelt nu slechts drie gram.

 

U vraagt, wij draaien

 

Terug naar de realiteit, en de vraag of ECOnetic daadwerkelijk zo ‘gewoon’ is gebleven. Een draai aan de contactsleutel begint al goed, de viercilinder common rail diesel komt vlot en bedeesd tot leven en heeft geen opwarmfase nodig om ‘tot rust’ te komen. De 90 pk sterke diesel is het klassieke nagelen vreemd en verricht mooi trillingsarm met een bescheiden grom zijn arbeidsslagen. Ook de opgegeven 212 Newtonmeters trekkracht worden breed uitgespreid. Zelfs zo subtiel, dat van een echte dieselduw geen sprake is! Je kunt gerust de toerentellernaald tot 1500 toeren laten zakken, en van daar uit probleemloos accelereren. Het deert de diesel allemaal niet; u vraagt, wij draaien! Door het ontbreken van die enthousiaste dieselduw wordt je niet op ideeën gebracht om eens even een sprintje te trekken. En laat deze ‘ontmoediging’ in dit geval juist goed van pas komen! Let wel, presteren doet de ECOnetic heus wel, Ford geeft een 0-100 tijd van 12.3 seconden, en ook met de topsnelheid van 178 km/u zit het wel snor.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de aanwezige schakelindicator van het luie soort. Er verschijnt inderdaad een pijl wanneer het tijd is om op te schakelen, maar pas wanneer je het gas vrijwel hebt teruggenomen. Tijdens acceleratie – en dat hoeft niet eens heel stevig te zijn – blijft de groene pijl regelmatig gedoofd. En dat is toch wel een iets te bescheiden eigenschap, want juist in die fase kan eerder opschakelen een besparing opleveren. Zelf dus van verzet wisselen rond tweeduizend toeren, dan komt het helemaal goed met het verbruik.

 

Zuinig met een pleziertje

 

Volgens de fabriek rijdt de Fiesta ECOnetic namelijk 1 op 27 en in de testperiode bleef onze eigen calculator steken op 1 op 24.4. Dit is uiteraard een momentopname, maar bij warme temperaturen waarin de airco zo nu en dan werd ingeschakeld. Een heel nette score, dat moet worden gezegd, en ook zuiniger dan de standaard TDCi. Om het jezelf makkelijker te maken zouden we wel een boordcomputer bijbestellen, want die blijkt op de ECOnetic vreemd genoeg niet standaard. De importeur was ook in de veronderstelling dat dit instrument wel inbegrepen was, maar kwam dus van een koude kermis thuis. Hoewel een verbruiksmeter niet van invloed is op de fabrieksopgave van het brandstofverbruik, is dit indirect wel een stok achter de deur voor de bestuurder. Bijvoorbeeld om niet boven de grens van vier liter te komen…

Goed, de Fiesta ECOnetic is dus lekker zuinig en presteert probleemloos, maar hoe ligt dit spaarzame feestnummer op de weg? Zoals gezegd staat de ECOnetic op 14 inch banden, die bovendien iets smaller zijn dan anders. Daardoor ligt het stuur weliswaar iets lichter in de hand, de besturing is als vanouds lekker direct en het schoeisel blijkt nog steeds adequaat berekend op bochten. Van vroegtijdig bandengekerm of onderstuur is geen sprake, waardoor degene die in een ECOnetic plaatsneemt hier geen stap terug hoeft te doen. Dat geldt trouwens ook voor de vijfversnellingsbak. De verhouding van de overbrenging is weliswaar iets verlengd, maar niet op een wijze die een aangepast schakelgedrag opdringt. Tachtig kan nog steeds in vijf, en op een rotonde is de tweede versnelling geen verplicht nummer. Gewoon instappen en wegwezen dus!

Ford levert de Fiesta ECOnetic alleen in de uitvoering Trend. Dit is - als we in hokjes denken - een standaard uitvoering, die al wel is uitgerust met airco, radio/CD, elektrische voorportierramen en –buitenspiegels en vijf airbags. Voor cruise control in combinatie met een lederen stuur moet 350 euro worden bijbetaald. Naast de door ons gereden vijfdeurs kan ook een driedeurs worden besteld. Deze is met een prijskaart van 19.020 euro meteen de voordeligste diesel-Fiesta.

 

Dus...

 

Valt een Fiesta ECOnetic te kiezen boven de concurrentie of zelfs een reguliere Fiesta TDCi? Voorop staat dat de ECOnetic minstens zo zuinig, zo niet zuiniger is dan zijn concurrenten (zoals een Polo, Ibiza of Corsa). Ford kiest weliswaar voor een bescheiden pakket besparingsmaatregelen – de verbruikswinst had nog iets groter kunnen zijn, met bijkomende financiële voordelen ten gevolge – maar het recept is wel behoorlijk uitgebalanceerd. De diesel is relatief krachtig maar vooral verfijnd en stil, schakelen kan als vanouds en ook qua wegligging doet de Fiesta in de meeste gevallen maar weinig onder voor zijn reguliere familieleden. Gewoon zijn is dus zo gek nog niet!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Na 16 maanden nog steeds een genot om in te rijden, super wegligging, geen problemen, prima verbruik ( 1:18 ) mede door veel snelwegkilometers. Rustig van binnen met een heerlijk motorgeluid bij accelereren. Uitstekend meubilair, dit is bij ford toch altijd prima voor elkaar! Prijs/kwaliteit is dik in orde, zoek maar, een auto die er zo uitziet en zo presteert is niet te vinden voor die prijs! Een dikke pluim voor het motortje! En het "geklaag" over het dashboard, onzin, ergonomisch niks mis mee, duidelijk, simpel in de bediening en volledig, zeker met het technologiepakket!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Prijs, motor ( vermogen, geluid, verbruik), looks, interieur, wegligging.

Minpunten

Instap naar achter, geen zesversnellingsbak.
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Een mooie auto ziet er mooi en modern uit. jammer dat de achterbank niet helemaal horizontaal naar beneden kan.
Rijdt heel plezierig benzine verbruik ongeveer 1 op 15 . goede navigatie en simpel te bedienen en geluids boxen. jammer van het foutje bij de ford financiering. goed opletten dus en 2x later controleren of alles goed is ingevuld. verder een uitstekende auto Degelijk lekker. een auto waar je trots op mag zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepel modern, een genot om in te rijden,

Minpunten

achteruit versnelling soms moeilijk in te krijgen of vliegt eruit. . verlichting dasbord brand ook als de lichten niet aan zijn daardoor vergeet je soms je lichten aan te doen wat je ook wel ziet bij andere merken,
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Ford heeft 10x nieuwe software gezet. Niets helpt. Ze weten niet hoe het probleem opgelost moet worden. En je wordt naar huis gestuurd met: het is een productstandaard. Dit was de 1e en laatste keer dat ik een Ford gekocht heb.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

stoelen

Minpunten

houdt in bij optrekken, stottert, rijdt niet gelijkmatig.
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Probeer zo goedkoop mogelijk van a naar b te komen maar toch wel comfortabel...... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Erg mooie en complete auto. Heb nu 1000 km er op zitten en hij rijdt heerlijk. Ook de mogelijkheid om je verbruik te zien ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
sportieve auto voor weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
De Auto heeft last van rolgeluid m.n. op de snelweg. Daarnaast soms vage geluiden over de aandrijving. Stuur voelt wel stevig aan vanaf 100km, is.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Na tweemaal reparatie versnellingsbak (uit Halewood) en aanhoudende fluittoon nieuwe bak (uit Boredaux) gemonteerd. Na vervanging druklager geluid weer terug. Onbegrijpelijk. Verdere klachten lekkage schutbord, ruitenwissers,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Wij hebben de dag na aflevering (1 juni 2009) meteen de caravan erachter gehangen en naar Frankrijk vertrokken. Gedurende de vakantie gemiddeld! 1:16 gereden. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
hele fijne auto stuurt geweldig schakelt soepel,1.4 is niet gewldig snel maar genoeg om vlot met het verkeer mee te komen en het pakket van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
titanium met launchpakket, zeer compleet dus. van begin af fuel save getankt en nu weer overgestapt op v-power. de prestaties lijken nu wat beter. heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Voertuig bevalt goed in de breedste zin van het woord. het enige maar niet onbelangrijke minpunt is het tegenvallende brandtosf verbruik. Bij net rij gedrag (mox.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Ik heb 2 jaar geleden een Ford Fiesta gekocht uit december 2004. Niets mis mee...alleen was vrij snel mijn airco niet goed. Naar de.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Nog even geen goed revieuw omdat we hem vandaag gekregen, hebben een Ford Fiesta cool en sound pakket aanbieding. Bij alle andere merken die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
De Fiesta is nu 11 jaar oud en heeft op een paar mankementen na, me nog nooit in de steek gelaten. Vooral de remmen hebben.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Volgens mij klopt het trekkgewicht van de fiesta niet. Volgens kenteken beide gevallen 100 kg. Hier staat ongeremd 500 kg. en geremd 100 kg. Zou op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
heb hem sinds 23 juli 2009 het is een volledige auto voorheen reed ik een focus maar deze is compacter mooie uitstraling er zit ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Ik heb een Ford Fiesta van 2,5 half jaar. Toen ik de auto had gekocht, reed ik trots weg, auto was nog geen jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Sinds een jaar eigenaar van een fiesta 1.6S van 2007. Op zich zeer tevreden over deze auto. Bij aflevering vocht achter de display geconstateerd, maar daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Nooit meer een Ford ! Ik ben eerste eigenaar van deze auto en heb de eerste 4 jaar (is nu net 5 jaar) met veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
nieuw model fiesta gekocht, top auto met zeerveel extra's alle denkbare opties. rijdt al25 jaar ford, koop elke 3 jaar een nieuwe enmet geen één.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Ik heb de auto v.a. nov. 2008 en er bleek een naad niet goed gelasd te zijn, dus auto na een wasbeurt vol water; gerepareerd. Terugschakelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Rijdt goed, schakeld soepel en ook op snelheid goede weg-ligging(zoals mijn vorige focus). Maar het benzine verbruik is erg hoog (1 op 7) kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Ik heb de nieuwe Ford Fiesta vanaf 10/10/2008,en hij is al 4 x naar de garage geweest. Na 4 weken begon de auto vreemde geluiden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Ik rijd in diverse Fiesta's (hetzelfde type/model) dankzij het Autodate - bedrijf waar ik lid van ben. Bij alle modellen valt mij op dat de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
na 6 maand nog zeer tevreden,een fijne en zuinege auto.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
auto waar we in het begin best tevreden over waren maar al snel doken de eerste probelemen op. gelukkig binnen de garantietermijn maar 't zou.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Ik heb begin maart een Fiesta uit 2003 bij de dealer gekocht. Tot nu toe bevalt de wagen erg goed. De prestaties van de 1.4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Heb mijn fiesta 1.4 tdci gekocht in januari 2004, ik rijd +/- 15000 km per jaar, rijd niet slecht, alleen ik vind persoonlijk de algemene.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Heb immiddels al twee fiesta's gereden van ongeveer 4.5 jaar oud en heb al heel veel problemen met beide auto's gehad. Doorgebrande bougies 3 x.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
Geweldige auto voor een hele redelijke prijs. Nu eindelijk vijf deuren inplv, 3 en dat voor nul meerprijs. Meer dan complete auto!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
een complete auto met alle extra,s eraan zorgen dat we zorgeloos kunnen rijden met een luxe die we van Ford gewent zijn. Wij rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ECOnetic is gewoon gebleven
heerlijke auto om lekker sportief mee te rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5