Los van de vraag of de Kia Soul met zijn expressieve, robuuste design in de smaak valt (of mag vallen) bij de zakelijke rijder, kunnen we zonder meer stellen dat de Kia-ontwerpers zich flink hebben mogen uitleven op de Soul-koets. De neus is hoog opgetrokken en vertegenwoordigt met zijn grille – die ook leverbaar is in chroom look en rood - als één van de eerste het nieuwe Kia-familiegezicht. Dat smoelt goed! Achteraan trekken smalle, verticale lichtunits op hun beurt de aandacht. Speciaal voor de X-ecutive uitvoering levert Kia de Soul met 18 inch wielen af, zo kom je helemaal prominent voor de dag! De diepzwarte lak is echter weer serieus, want naast Vanilla Shake en Cocktail Orange is de Soul ook in de meer 'doe maar gewoon'-tinten leverbaar.
Fleurig op bestelling
Het Soul-interieur is in principe ook als een eye-catcher bedoeld, Kia kiest voor het Europese continent echer een bescheidener recept. Zodoende is de cockpit stemmig antraciet uitgevoerd. Het dashboardkastje en het opbergvakje boven de radio zijn binnenin weliswaar felrood gekleurd, maar aangezien je dat niet ziet tijdens het rijden is dit meer een gimmick dan een echt fleurig accent. Wel beschikt de X-ecutive over zogenaamde 'mood lamps' in de speakerbehuizing van de portieren, die afhankelijk van de maat van de muziek of gekozen instelling meeknipperen als discotheek- of sfeerverlichting. Ook kan de dealer nog een helpende hand bieden, want voor de Soul is een uitgebreid pakket kleurige sierlijsten en accenten voor in- en exterieur verkrijgbaar. Zo kun je toch de Soul meer op eigen smaak brengen, en dat is precies wat zijn makers eigenlijk voor ogen hebben gehad.
De kwaliteit en afwerking van de gebruikte kunststoffen is echter niet eenduidig. Het dashboard is zonder meer goed in elkaar geschroefd en maakt geen goedkope indruk. De bedieningsknoppen van bijvoorbeeld de radio en het stuur voelen solide aan en dat is veelbelovend. Toch vreemd dat stoffen bekleding voor de deurpanelen dan niet in het kostenplaatje hebben mogen passen. Het toegepaste kunststof is namelijk krasgevoelig en dat zal na duizenden kilometers in- en uitstappen afbreuk doen aan de kwaliteitsbeleving. Een gemiste kans wat ons betreft.
Ruim
Zeker omdat andere zaken in het interieur zoals de ruimtebeleving wel weer overtuigt. De stoelen zijn van een volwassen formaat en bovendien niet te hard opgevuld. Daarbij bieden ze voldoende steun en dat maakt het zitcomfort aangenaam voor de lange rit. Op de achterbank hebben medepassagiers geen negativiteit in te brengen als het om de bewegingsvrijheid gaat. Veel meer dan pure ruimte heeft de Soul niet direct te bieden, want denk niet dat het interieur bijzonder flexibel is in te richten en er daarvoor allerlei handige foefjes zijn bedacht. De achterbank is weliswaar in twee delen neer te klappen, maar een mogelijkheid om deze te verschuiven of uit te nemen is niet aanwezig. Ongetwijfeld is die taak aan de nieuwe compacte MPV van het merk opgedragen, die nog dit jaar wordt onthuld. Ieder zijn vak...
Dieselsleur
Onze eerste kennismaking was met de Kia Soul 1.6 benzine. Deze viercilinder heeft een gezonde 126 pk en is zodoende relatief krachtig. In omgang presteert de benzineversie echter weer gemiddeld, en maakt deze van de Soul geen enthousiaste sprinter. Lepel echter een turbodiesel in het vooronder en het wordt een heel ander verhaal. De 1.6 CRDi van het huis is zelfs dertien pk krachtiger dan in de c’eed en mobiliseert 128 pk. De opgegeven 260 Newtonmeters trekkracht komen wel pas net voor 2000 toeren op gang, maar over de gehele linie is de diesel gemakkelijk en soepel in omgang. We zijn ook prima af met de licht schakelende vijfbak die Kia monteert. Wel moet je enige verbrandingsgeluiden bij acceleratie en stationair toerental op de koop toe nemen; maar dat wil echter niet zeggen dat de CRDi verder lawaaiig te noemen is. Wat de gemiddelde brandstofconsumptie is houdt de Soul tot aan het tanken geheim, hij ontbeert namelijk een boordcomputer! Dus zijn we zelf aan het rekenen geslagen en kwam de eindscore na een warme testweek uit op een redelijke 6.6l/100km.
Geen scheurneus
Het pittige karakter van de diesel kan via het onderstel echter niet volledig worden benut. De Soul blijkt wat dat betreft een ruwe bolster en een blanke pit te hebben. Het comfort is ook met het grote platte rubber weliswaar in orde, maar de koets helt over in bochten, en bovendien verliezen de banden (van Koreaanse makelij) bij enthousiaste stuurbewegingen het contact met het asfalt, waardoor de Soul over zijn voorwielen begint te schuiven. Daarbij is de besturing niet zo direct en rond de middenstand wat vaag. Nu is dit aan de andere kant geen halszaak omdat de kekke Koreaan niet als scheurneus is bedoeld. Toch zou een iets dynamischere wegligging het indrukmakende uiterlijk wel sieren, en daarmee ook de toenemende verfijning bij Kia-modellen bevestigen.
Leuke prijs
De Kia Soul mag dan wel de aandachtstrekker van de familie zijn, zijn prijskaart is traditiegetrouw scherp. Een concurrent als de Citroen C3 Picasso start in de dieseluitvoering pas bij ruim 23 mille, terwijl men bij Kia voor een set sleutels genoegen neemt met minimaal 19.995 euro en bovendien vijf jaar garantie meegeeft. Het hier geteste zwarte exemplaar is van alle luxe voorzien. Deze X-ecutive (22.895 euro) wordt net als elke Soul standaard afgeleverd met zes airbags, ESP en een radio/cd-speler met zes speakers, en is verder gecompleteerd met handmatig geregelde airco, mistlampen voor, dakrails en 18 inch lichtmetaal, een krachtiger audiosysteem met de genoemde 'sfeerlampen', elektrisch inklapbare spiegels en een achterspoiler.
In ons geval kan dan dit rijtje nog een schuif-kanteldak en een heuse achteruitrijcamera in de binnenspiegel(!) worden toegevoegd. Dat is onderdeel van het View Pack en kost 1345 euro. Lederen bekleding en parkeersensoren komen niet af fabriek maar kunnen wel door de dealer worden gemonteerd. Dat geldt ook voor cruise control, maar dat zou eigenlijk voor de dieselende kilometervreter wel standaard mogen zijn. Een viertrapsautomaat is tegen meerprijs leverbaar.
Schrijf een review