Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?

Is gas nou alleen om op te koken, of niet? Terwijl autofabrikanten liever geen vingers willen branden aan LPG, heeft

Is gas nou alleen om op te koken, of niet? Terwijl autofabrikanten liever geen vingers willen branden aan LPG, heeft Volkswagen hoop en is de populaire Golf er nu ook als BiFuel. Als ‘schoon’ en voordeliger alternatief voor diesel en benzine, en gewoon met twee jaar volledige fabrieksgarantie. Goeie deal?

Is gas nou alleen om op te koken, of niet? Terwijl autofabrikanten liever geen vingers willen branden aan LPG, heeft Volkswagen hoop en is de populaire Golf er nu ook als BiFuel. Als ‘schoon’ en voord
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?

Auto’s met autogasinstallatie uitrusten gaan al jaren gebukt onder wisselende populariteit. En eerlijk is eerlijk, LPG-auto’s stonden ook niet altijd garant voor zorgeloos rijden. Bij problemen verwees de dealer ook nog eens naar de LPG-installateur, en dikwijls ook andersom. Toch zijn er ook massa’s automobilisten die niets anders meer willen, omdat bepaalde type auto’s, althans, de motoren ervan, prima overweg kunnen met dit restproduct van benzine en diesel(!). Momenteel zijn er ook diverse merken die deze brandstof promoten met voordelige LPG-installaties voor bepaalde modellen, waaronder die van Subaru, Renault en Citroën.

 

Een echte Golf

 

Nu is het de beurt aan Volkswagen, met de Golf BiFuel. De Duitsers gaan echter verder en nemen het heft in eigen hand. De assemblage van de LPG-installatie wordt namelijk in eigen beheer uitgevoerd. Volkswagen zeker van zijn zaak en de BiFuel heeft net als elke andere Volkswagen twee jaar volledige fabrieksgarantie. Dat geldt overigens ook voor de EcoFuel-modellen, die op aardgas kunnen rijden.

Een Golf BiFuel herkennen is niet zo vanzelfsprekend. Er is namelijk geen ontsierende gasvuldop te vinden in de bumper, die is namelijk weggewerkt achter het ‘benzineklepje’. Omdat de ruimte daar beperkt is moet voorafgaand aan het tanken wel een speciale adapter worden gemonteerd, maar dat is een fluitje van een cent. De BiFuel badge op de achterklep is samen met de ringtank (gemonteerd op de plaats van het reservewiel) eigenlijk het enige zichtbare onderscheid. De lichtblauwe lak van onze demo staat de Golf erg goed, en past ook wel bij de groene gedachte van de BiFuel - want blauw is de kleur voor groen in autoland. Het imposante lichtmetaal kan op elke Golf worden besteld en is in dit kader vooral als grootspraak bedoeld.

 

Geen TSI...

 

Wetende dat Volkswagen voor haar EcoFuel aardgasmodellen de krachtige 1.4 TSI motor heeft klaargestoomd, hadden we goede hoop dat de bivalente Golf ook deze breed inzetbare viercilinder toegewezen zou krijgen. Blijkbaar is dat technisch of financieel niet te realiseren, want onder de motorkap van de Golf BiFuel monteert VW een gouwe-ouwe, de 1.6 achtklepper met 102 pk. Wanneer je op LPG rijdt – en dat zal meestal het geval zijn – blijven daarvan nog 98 over.

In de nieuwe Golf VI moet deze flink aan de bak om adequaat te kunnen presteren. We zijn natuurlijk verwend met TSI- en TDI-motoren, maar dan nog voelt de zestienhonderd toch bescheiden in zijn soort; toeren maken is ook niet zijn grootste hobby en echt levendig is-ie niet. Bovendien moet de viercilinder zijn krachten spreiden over vijf verzetten – dat betekent 3500 toeren bij 120 km/u - en zet hij het op een grommen bij acceleratie. De koppeling grijpt ‘hoog’ aan, waarbij het aangrijpingspunt weinig speelruimte over laat. Geen onverdeeld genoegen dus, maar wie geen haast heeft kan er heus prima mee leven. Een honderdsprint in 12 tellen en een top van 185 is ook allerminst beschamend, het komt er alleen niet zo overtuigend uit. Jammer dat Volkswagen de TSI-uitdaging niet aan is gegaan!

Dat zou wellicht ook nog het LPG-verbruik kunnen verbeteren, want op LPG moet elke 11 kilometer een liter autogas uit de 40 litertank worden ingeleverd. De praktijk is niet echt anders, wij reden gemiddeld 1 op 10. Een flinke slok, ook voor een Golfje 1.6. Gelukkig maar dat het te betalen bedrag aan de pomp maar langzaam stijgt. Een liter autogas kost namelijk nog geen vijftig cent, dus voor pakweg 20 euro kunnen we weer 400 kilometer op pad. De TDI-rijder die twee keer zoveel betaalt voor een liter diesel komt echter wel ruim twee keer zo ver. Beide rijders kunnen dus lachen aan de pomp.

Onderweg leert de Golf zich kennen als een allemansvriend, zeker als Comfortline met bijbehorende comfortstoelen en standaard onderstel. Want ondanks deze geriefelijke insteek kun je er gerust mee vlot door bochten en geeft de redelijk directe besturing best nog ruimte voor een pleziertje. Je wordt er alleen niet echt toe aangespoord, althans niet in de BiFuel.

 

Vol of leeg?

 

Wanneer de LPG-voorraad bijna is verstookt, wordt automatisch overgeschakeld op benzine. De in de middenconsole ingebouwde digitale aanduiding voor de status van de resterende liters gas blijkt niet bepaald nauwkeurig. In een bocht kan een lege tank opeens nog voor tweederde vol zijn, de LED-jes verspringen dan en geven tijdelijk valse hoop. Wellicht kon Volkswagen beter de standaard brandstofmeter in het instrumentarium een dubbele taak meegeven, voor LPG en benzine. Dat geldt ook voor de boordcomputer, die volgens het instructieboekje op LPG niet de juiste waarden aangeeft. (Dat is bij de EcoFuels niet het geval) Met de hoeveelheid Euro95 die de BiFuel kan bieden -net als een standaard Golf 55 liter- kun je immers maanden mee doen.

 

Schoon zijn versus geld

 

Aan de eerder genoemde geruststellende gedachte van het assembleren van de LPG-techniek in eigen beheer hangt een nadeel; de uiteindelijke prijs. Bij het naderhand inbouwen van de LPG installatie wordt namelijk geen BPM geheven en dat scheelt toch centen (en bijtelling voor de zakelijke rijder). De Golf BiFuel kan niet van dit voordeel profiteren, waardoor minimaal 22.850 euro moet worden neergeteld (Trendline). Een vergelijkbare benzineversie staat namelijk voor 20.550 euro in de lijst en dat is dus een verschil van 2300 euro, inclusief de positieve compensatie van het B-label dat de BiFuel-versie meekrijgt. Wel is een Golf BiFuel met zijn LPG G3 installatie goed voor een gunstig tarief motorrijtuigenbelasting (€700), in vergelijking met diesel (€1032!). Voor een benzine-Golf moet jaarlijks 500 euro worden neergeteld.

Hadden we al gezegd dat LPG niet alleen goedkoop is aan de pomp, maar ook schoner dan benzine en diesel? De CO2-uitstoot is bijvoorbeeld 149g/km voor een BiFuel en 166g/km voor de standaard benzineversie. Een gewone TDI kan hier wel ruimschoots de show stelen met 119 g/km CO2, maar de zelfontbrander heeft weer met fijnstof en NOx-uitstoot van doen.

Wil je kiezen voor ‘schoon’, dan is de BiFuel sowieso voor iedereen het overwegen waard. De vraag is echter of de benzinerijder met een beperkt jaarkilometrage de extra investering van 2300 euro en hogere motorrijtuigenbelasting op de koop toe neemt. En of de zakelijke TDI-rijder niet zijn slechts wekelijkse tankstop en koppelrijke dieselduw gaat missen. Een Golf TDI kost echter minstens ruim 24.000 euro, maar is als BlueMotion wel met 20% bijtelling te rijden, net als een lekkere benzine-TSI met DSG. Dat geeft te denken.

Volkswagen heeft echter zelf berekend dat de meerprijs van de LPG-installatie ruimschoots opweegt tegen de lagere gebruikskosten. Bij een gebruiksduur van vier jaar is er al financiële winst bij 7.150 kilometer per jaar.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BiFuel - gaan we gassen of niet?
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5