Ford Kuga gaat los met 2.5T

Ford was als Europese autofabrikant relatief laat met het bestormen van het compacte SUV-segment. De Kuga pakte wel

Ford was als Europese autofabrikant relatief laat met het bestormen van het compacte SUV-segment. De Kuga pakte wel direct serieus uit met zijn uitgesproken design en strakke rijeigenschappen. Maar, met alleen een diesel in het gamma deed de Kuga zichzelf te kort, dus zie daar: de 200 pk sterke 2.5T uit de Focus ST. Wordt het wachten beloond?

Ford was als Europese autofabrikant relatief laat met het bestormen van het compacte SUV-segment. De Kuga pakte wel direct serieus uit met zijn uitgesproken design en strakke rijeigenschappen. Maar, m
Ford Kuga gaat los met 2.5T

Nu de Kuga ruim anderhalf jaar jaar op de markt is, zet-ie zichzelf nog altijd in de kijkers. De scherpe pen die de Ford-designers hebben toegepast maken van de Kuga een bijzonder krachtige en aanwezige verschijning. Zeker wanneer je ‘m in het wit bestelt en er optionele 18 inch lichtmetalen wielen op schroeft, al is dat helemaal een smaak kwestie. De combinatie van ‘stoer en vlot’ wordt sinds kort compleet gemaakt met zeer potente motorisering.

Tot leven

Bij de introductie heeft Ford zich waarschijnlijk terecht gerealiseerd dat de meeste SUV-modellen met een diesel worden besteld. Zodoende was de Kuga in eerste instantie alleen met 2.0 TDCi leverbaar, die door ons eerder aan de tand is gevoeld. En hoewel de zelfontbrander prima tot zijn recht komt, kan en mag de Kuga veel meer hebben. Dus is de 2.5 liter turbomotor uit de Focus ST in het vooronder gelepeld. Goed voor 200 pk, 320 Nm én een karakteristieke vijfcilinderroffel. En ja, dan komt de Kuga echt tot leven.

Een kleine beroering van het gaspedaal is al goed voor een enthousiaste duw in de rug, na 1600 toeren zijn alle Newtonmeters op stoom en hangt de vijfcilinder opvallend alert aan het gas. Bij het vieren van het rechterpedaal na acceleratie duwt de krachtbron zelfs nog even na, teleurgesteld dat het feest weer afgelopen is, terwijl de sleur er tot zo'n 180 km/u riant in blijft. Even inhalen is een fluitje van een cent, en daarvoor hoef je echt geen verzet terug. Tenzij je tijdens deze actie op een voorname vijfcilinderroffel getrakteerd wil worden. Die dringt pas laat in het toerenbereik het interieur binnen, en is dan meteen vergezeld door gefluit van de turbo (en een kolkje in de brandstoftank).

Jammer voor ons dat de vijfcilinder vocaal zijn afkomst veelal verloochent, maar we begrijpen dat de Kuga geen meeslepende ST hoeft te zijn. Dan maar het raam op een kier. Hoe dan ook, Ford heeft de 2.5T flexibel ingezet; krachtig sleuren op afroep, soepele inhaalacties of relaxed cruisen? U vraagt, wij draaien. Schakelen doen we wel zelf, met behulp van een zesbak die een ferme hand nodig heeft. Tegen meerprijs is er een vijftrapsautomaat, en het zou ons niet verbazen wanneer die de Kuga nog vanzelfsprekender laat presteren.

Sturen maar!

Kunnen wij ons ondertussen focussen op de wegsituatie om de verworven snelheid in goede banen te leiden. Na onze eerste kennismaking met de Kuga 2.0 TDCi brengt de Duitser op dat vlak eigenlijk geen verrassingen aan het licht. Nog steeds laat de Kuga zich direct en strak door bochten sleuren, met veel communicatie tussen het stuur en de wielen. Je kunt daarbij de mate van stuurbekrachtiging instellen via de boordcomputer, waarbij de Sport-stand onze voorkeur geniet. Wat sturen betreft doet de Ford niet veel onder voor een Focus en dat is zeker een compliment waard.

De afstemming van het onderstel is vooral gericht op dynamiek; dat komt vooral tot uiting op pokdalig wegdek, dan is het soms even slikken. Wellicht kan hier Ford's elektronische demperregeling nog enige verlichting bieden. Ondanks zijn sportieve inborst is het hogere gewicht daarentegen niet te verdoezelen in de bocht, maar dat komt vooral door de stoelen. Door de hoge zit en beperkte zijdelingse steun moeten we zélf soms alle zeilen bijzetten, meer gevormd meubilair zou echt uitkomst bieden. Het wensenlijstje zouden we compleet willen maken met een fractie meer beenruimte; echt krap is het niet maar te koop hoef je er niet mee te lopen.

Luxe, luxer en meer

Voor de opzet van de cockpit koos Ford in tegenstelling tot het exterieurdesign voor een overzichtelijke en behouden insteek. Antraciet kunststof bepaalt de sfeer, afgewisseld met aluminium look accenten. Liefhebbers die hun arm graag ter hoogte van het portierraam laat rusten worden beloond met een zachte afwerking, dat doet denken aan een anti-RSI mousepad. Een aardige vondst! Even zoeken is het naar het startsein voor de motor, die zit namelijk centraal op het dashboard, boven het radio/navigatiesysteem.

Inderdaad, aan luxe ontbreekt het ons niet. Inmiddels is het uitrustingsgamma ook uitgebreid met de ‘instapper’ Trend – scheelt toch weer 2500 euro in aanschaf! – maar onze demo is een 42.585 euro kostende Titanium, voorzien van ESP, automatische airco, gedeeltelijk lederen bekleding, 17 inch lichtmetaal, mistlampen, regensensor en cruise control. Dit specifieke exemplaar is echter een verweneditie met grotere wielen, DVD-navigatie, achteruitrijcamera, panoramadak, extra 12V-aansluiting en parkeersensoren.

Keuzes...

Luxe of niet, de grote kracht van de Kuga zit ‘m gewoon in zijn uitstraling en rijeigenschappen. Met toevoeging van de 2.5T aan het motorpalet voegt Ford het woord echt bij de daad. Daarvoor moet je wel in de buidel tasten, want de 2.5T is ongeveer 2500 euro duurder dan de dieselversie. Een tweeliter benzineversie zou meer kopers over de streep trekken. Prijstechnisch, want met de 2.5T in het achterhoofd wordt de Kuga dan weer erg braaf. Misschien brengt de toekomstige 1.6 EcoBoost Ford op een idee?

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (14)

Ford Kuga gaat los met 2.5T
Mooie complete wagen, degelijke navigatie, prima sound systeem, airco (manuele) kan beter. Een aanrader, kofferruimte is ok. Het fluitende geluid dat bij hogere snelheden menigmaal aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
100.000 Km in 13 maand gereden geen enkel probleem, geweldige auto. Inderdaad de bagage ruimte en de tankinhoud hadden wat groter mogen zijn verder is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Superwagen, zeer goed uitzicht op de weg! geen gigantisch verbruik; allee een ietwat te kleine koffer ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
De deuren sluiten goed maar geven je het idee dat je blik dicht. Ben in het bezit van de Titanium 2wd met glazen dak welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Geweldige auto! Ligt zo lekker op de weg! Goede stoelen, goed uitgerust. Enkele minpuntjes(o.a. afstelling deuren en enkele kleine zaken)worden door Ford keurig in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Ik rijd er nu 1 maand in en kan niet anders concluderen, dat het een fantastische auto is.Hij is heel comfortabel en ligt als een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Proefrit gemaakt in deze auto (diesel uitvoering) en het is echt een geweldige auto. Fluittoon was bij mij ook aanwezig, komt door panoramadak en er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
we hebben een proefrit gemaakt in de Kuga van dealer Ford Bogman in Heerlen en we hoorden en fluittoon bij snelheid vanaf 120 km/h... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Heb de Kuga sinds twee weken. Heerlijke stoelen super goede looks. (Stukke mooier dan zo'n gedrocht als de Koleos of de saaie Tiguan.) Een speciale auto,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Heb er onlangs een besteld. Rijd goed, veel ruimte, zowel vanbinnen en vanbuiten heel mooi afgewerkt (titanium). We moeten er wel een tijdje op wachten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Fantastische auto! Heb er net een besteld. Rijd goed, veel ruimte, panoramadak mooi, X-pack met mooie velgen. Echt een hele complete auto die anders is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Echt een heel mooie en praktische wagen ! Een paradepaardje vor FORD !!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
heel goede wagen, zetels zijn prima, enige opmerking dat ik hierover heb is dat de wagen redelijk snel uitbreekt bij het nemen van een bocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Kuga gaat los met 2.5T
Ik merk dagelijks in het Hasseltse stadsverkeer een witte Kuga met Z-platen met stuur aan de rechterkant. Waarschijnlijk een testwagen, want ik merk hem op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5