Mitsubishi Pajero blijft bonkige terreinauto

Mitsubishi laat de SUV-mode een beetje aan zich voorbij gaan. Want de nieuwe Pajero is een terreinauto van de oude

Mitsubishi laat de SUV-mode een beetje aan zich voorbij gaan. Want de nieuwe Pajero is een terreinauto van de oude stempel gebleven.

Mitsubishi laat de SUV-mode een beetje aan zich voorbij gaan. Want de nieuwe Pajero is een terreinauto van de oude stempel gebleven.
Mitsubishi Pajero blijft bonkige terreinauto

De Pajero laat zich in het terrein niet zo gauw foppen. Met een royale grondspeling, inschakelbare vierwielaandrijving, een extra lage overbrenging en sperbare differentieels, laat hij alles wat vandaag de dag als SUV wordt betiteld achter zich. Alleen de moderne Land en Range Rover producten – die zich trouwens ook op de gewone weg uitmuntend gedragen – volgen de Pajero in het terrein zonder problemen.

Het is een bewuste keuze van Mitsubishi om de Pajero als echte terreinauto in het gamma te houden. Om te beginnen heeft de auto daardoor gewoon nauwelijks concurrentie. Behalve de genoemde Land Rover-producten, zijn alleen Toyota (LandCruiser) en Nissan (Patrol) serieuze tegenstrevers. En de Pajero heeft net zo’n onverwoestbare reputatie, niet in de laatste plaats vanwege de Dakar-avonturen.

Bij die onverwoestbare reputatie hoort ook de wat grofstoffelijke styling van het model. In 25 jaar is de oorspronkelijke Pajero subtiel geëvolueerd tot een iets minder windtunnelonvriendelijk model en er zitten ook wel wat kenmerken van de moderne modellen in, maar het blijft een bonkige verschijning. Ook het interieur heeft niet de luxueuze uitstraling van een SUV, maar je mist niets en het ziet er wel allemaal erg solide en doorwrocht uit. In de duurdere versies is een mooi audiosysteem standaard.

Mitsubishi biedt de Pajero aan met een 3,2 liter vierpits turbodiesel met een relatief tamme 160 pk, maar die motor is wel erg soepel en onderin krachtig, zodat de Pajero stationair door het terrein hobbelt. Wie meer kracht wil kan de 3,8 liter benzine-V6 met 250 pk kiezen, standaard met automaat. Die motor is er alleen voor het topmodel van de lange versie van de Pajero, want ook deze generatie is er weer met korte driedeurs carrosserie en lange vijfdeurs koets.

De benzinemotor voldoet op de gewone beter dan de wat rauwe turbodiesel, maar verlangt wel een stevige slok: als je de 1 op 7 haalt heb je het al goed gedaan. Dan heb je zeker niet hard gereden, maar daar nodigt de Pajero ook zeker niet toe uit. De vering is wat aan de stoterige kant en de hoge banden – prima in het terrein – verschaffen niet veel stuurprecisie.

Wie een solide terreinauto zoekt die daar daadwerkelijk op z’n plaats is, heeft aan de Pajero een dijk van een auto, die hem niet gauw in de steek zal laten. Gaat het om de stoere uitstraling en nagenoeg uitsluitend normaal weggebruik, dan kun je hem beter laten staan en een keuze maken uit de inmiddels overvloedige collectie softroaders in ons land. De Pajero is er vanaf 51.990 euro voor de korte driedeurs turbodiesel, de lange Pajero op benzine kost 68.490 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Mitsubishi Pajero blijft bonkige terreinauto
Degelijke en betrouwbare auto met uitstekende rijeigenschappen. Dieselverbruik is wel hoog 1 liter op 8 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Pajero blijft bonkige terreinauto
de pajero sport is een hele fijne auto zeer betrouwbaar min punt is als hij zwaar is geladen dan kost het wat brandstof maar daar.. Lees volledige review.