Het grote nieuws bij de Kia C’eed schuilt dus eigenlijk in ‘iets kleins’ onderhuids. En hoewel een ingrijpende facelift met bijpassende familieneus op de agenda staat, toont de C’eed Sporty Wagon eigenlijk nog heel strak en netjes. De één vindt dat saai, bij de ander geniet dat juist zijn voorkeur. Zeker deze blauwgrijze tint kan ons wel bekoren, zo met het lichtmetaal en de aluminiumkleurige dakrails. Het demo-exemplaar doet nog iets beter zijn best met een andere grille en donkere lichtunits uit het sportpakket(je).
Familievriendelijk
De c’eed Sporty Wagon is van de c’eed-familie het meest familievriendelijk. Met plaats voor maximaal vijf en tot liefst 1667 liter bagageruimte heeft de Koreaan genoeg in zijn mars om bepakt en bezakt op pad te gaan. Bij concerngenoot Hyundai besloten ze voor de technisch identieke i30 CW de achterbank iets naar achter te plaatsen om meer vrije centimeters voor de passagiers te realiseren. Een aardige geste, maar ons hoor je in de c’eed al niet klagen. Het interieur is verder in somber maar correct zwart 'ingekleurd', hier en daar versierd met alu-look panelen.
Moderne gadgets op komst
De kwaliteitsbeleving is heel redelijk, zeker gezien zijn positionering en prijs, waarbij de bedieningsknoppen zich met voldoende weerstand laten verstellen en de diverse kunststof delen goed aansluiten. Kia zou het peil op kunnen krikken door bijvoorbeeld de deurpanelen deels met stof te bekleden. Dan geeft ook minder snel krassen bij in- en uitstappen. Wellicht verrassen ze ons met de komende opfrisbeurt. Sowieso klimt de c’eed dan op de luxe-ladder, want tegelijkertijd worden dan moderne snufjes die steeds gebruikelijk worden in het segment leverbaar, zoals Bluetooth, geïntegreerde DVD-navigatie met harddisk jukebox en een schakelindicator.
Snelle start
Nu al leverbaar op twee benzinemotoren, en straks ook op de 1.6 CRDi diesel, is het ISG-systeem. Dit is een intelligent start-stop systeem dat de motor bij (vrijwel) stilstand automatisch uitschakelt, wanneer de versnelling in z’n vrij staat. De intelligentie dankt ISG aan onder meer een sensor die de motor in de optimale positie laat afslaan, zodat bij een herstart zeer vlot kan worden weggereden. De praktijk is niet anders. Wanneer je de koppeling weer intrapt om de eerste versnelling in te schakelen kun je direct wegrijden; een snelle chauffeur kan ISG niet te slim af zijn. Bij zeer lage temperaturen of een dreigend tekort aan accuspanning door ingeschakelde stroomverbruikers is het systeem buiten werking (of schakelt het de motor vroegtijdig weer in). Met een lege accu voor een openstaande brug staan zal ons niet overkomen. Mocht je er zelf om een of andere reden genoeg van hebben dan kun je ISG met een druk op de knop uitschakelen.
Gemakkelijk besparen
Wie optimaal gebruik maakt van ISG (lees: veel in de stad rijdt) kan er 15% brandstof mee besparen. Gemiddeld komt de winst volgens de fabriek op een procent of vijf, zes. Daardoor daalt het verbruik bij de benzine-1.4 naar 5.9l/100km en de CO2 naar 140 g/km. En laat die 140 grammen nou net voldoende zijn voor rangschikking in de 20% bijtellingscategorie! Met een aanschafprijs van 15.995 euro levert dat nog een leuke besparing op voor de leaserijder (met tankpas...). De door ons gereden demo heeft echter de 126 pk sterke 1.6 CVVT en lust iets meer, waardoor deze versie buiten de boot valt. Daarom is het ISG-systeem op de 1.6 niet standaard (+395 euro) en op de 109 pk sterke 1.4 wel. Ten opzichte van de 1.6 –die probleemloos met het verkeer meekomt en no nonsense zijn rondjes draait- maakt de instapmotor wat meer toeren op snelwegtempo. Dat betekent dus iets meer decibellen, maar ook in onze 1.6 is de isolatie niet overdadig. Echt storend is het niet, maar meer stilte is altijd welkom. Het lukte ons niet om in de testperiode de fabrieksopgave van 6.2l/100km te benaderen. Met veel snelwegverkeer en tuffen door de hoofdstad reden we gemiddeld 1 op 13.0. De boordcomputer is hierbij uiterst secuur. Volgens de importeur kan het nog iets beter, maar naar onze mening is dit al keurig!
Zuinig rijden is in de c’eed Sporty Wagon namelijk niet zo moeilijk. Zijn onderstel is niet zo dynamisch ingesteld als de pro_cee’d (die speciaal is aangepast aan zijn looks). De besturing is weliswaar niet eens zo zwaar bekrachtigd maar heeft sterk de neiging om te centreren bij lichte koerswijzigingen, dat voelt niet zo prettig. Koppelen en schakelen mist bovendien die stevigheid om oersolide aan te voelen, al is er op de werking zelf niets af te dingen. Het geboden comfort is over het algemeen in orde, maar op korte oneffenheden reageert de koets toch onverwacht stoterig. Een kwestie van verfijning lijkt ons.
Beste koop: 1.4 CVVT
In de samenstelling van het uitrustingspakket zijn de Koreanen altijd wel thuis. Zoals we van Kia gewend zijn krijg je ‘veel voor weinig’. De Kia c’eed 1.6 CVVT X-ecutive is daarom standaard uitgerust met zes airbags, radio/CD met USB-, iPod en AUX-aansluiting, gedeeltelijk lederen bekleding met lederen stuur, elektrische portierramen (verwarmbare) spiegels en automatische airco. Ook mistlampen en in meegespoten deurgrepen komen af-fabriek mee, maar voor de getoonde lichtmetalen wielen en cruise control moet opnieuw naar de portemonnee worden gegrepen. Kia vraagt voor deze uitvoering met 1.6 en ISG 21.090 euro, maar de bijtellingsvriendelijke 1.4 staat voor 18.695 euro bij de dealer. De zakelijke rijder die een benzine c’eed mag leasen kiest natuurlijk voor de 1.4, wie daar niets mee te maken heeft moet zelf ervaren of 2000 euro opweegt tegen extra pk’s. Met de instapmotor sla je echter geen modderfiguur en dus biedt die versie eigenlijk het meest waar voor je geld. En dat is toch waar het om gaat bij Kia? Geen wonder dat deze motorvariant ook het meest wordt verkocht!
Schrijf een review