Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet

Herinner je je die elegante Audi A4 Cabriolet nog? Ja, natuurlijk! Mooi hè? Helaas, dat model is niet meer. Audi heeft het roer om gegooid. Van de sedan wordt geen dakloze variant meer gebouwd. Wil je nu met vier personen op stap, genietend van het zonnetje, dan zul je iets dieper in de buidel moeten tasten voor de A5 Cabrio. Ook mooi, toch?!

Herinner je je die elegante Audi A4 Cabriolet nog? Ja, natuurlijk! Mooi hè? Helaas, dat model is niet meer. Audi heeft het roer om gegooid. Van de sedan wordt geen dakloze variant meer gebouwd. Wil je
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet

Audi heeft naast deze grote A5 de A3 Cabrio in het gamma, maar laten we eerlijk zijn, deze cabriolet is niet echt geschikt voor vier personen. Dat betekent dat voormalig A4-rijders nu moeten uitwijken naar de A5 Cabrio. Allerminst een straf, laat dat duidelijk zijn. En als je het geld toch hebt liggen, waarom niet? Zeker als je graag gezien wilt worden, want de ietwat poenige A5 brandt wat eerder op het netvlies dan de toch meer bescheiden A4 cabriolet. En dat begint al bij het front. De led-dagrijverlichting blijft een geweldige vondst van de fabrikant, dat inmiddels gretig wordt gekopieerd door de accessoirehandel of door hobbyisten die ergens een led-slang op de kop tikken en deze in de voorbumper van hun grijskenteken Citroën Berlingo plakken. Net echt! Ook de lichtunits achter maken gebruik van led-techniek, maar die zijn blijkbaar minder interessant bij de Halfords jongens.

Leeslampjes achterin

Goed, het uiterlijk oogt bijzonder fraai. Hoe zit het dan met het innerlijk, oftewel het interieur? Eveneens welgevormd! Onze A5 was voorzien van een leerpakket (443 euro) en leren Milano-bekleding (3.228 euro) rondom de elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen (2.740 euro). Verder zien we typisch verzonken Audi-klokken in het instrumentarium en veel A6-details op de met nootmuskaatbruin ‘hout’ versierde middentunnel. Gelukkig houdt Audi vast aan het echte cabrioprincipe en gaan ze niet mee met de hardtop trend. De softtop staat de A5 echt goed! Met een druk op de knop verstopt de kap zich in no time achter de achterbank. Echt opvallend hoe snel het schouwspel zich voltooid. Bovendien kun je ook rijdend tot een snelheid van liefst 50 km/u de kap bedienen. In de praktijk laat je voor de veiligheid de snelheid toch echt wel zakken tot onder de 30 km/u om er zeker van te zijn dat het dak bij een opstekende windhoos (kan zomaar gebeuren) ook daadwerkelijk in de kofferbak belandt in plaats van op de weg. Net als het dashboard is ook de kapconstructie top afgewerkt. Er is zelfs voorzien in leeslampjes voor de achterpassagiers, die overigens heel behoorlijk kunnen zitten met de kap dicht. Met de kap open natuurlijk ook, maar dan is het zaak om de kraag van je trui omhoog te zetten of een das te dragen. Het windscherm komt namelijk te vervallen, waarna de rijwind min of meer vrij spel krijgt in het interieur. Ben je echter met twee personen op pad dan heerst in het binnenste ook op snelwegtempo een weldaad aan rust, uiteraard met het windscherm in positie. En als je de voorstoelen voldoende laag hebt ingesteld, blijft je kapsel ook in model. Een plotselinge regenbui kun je vervolgens prima trotseren met de kap open, zo lang je maar blijft rijden. Wel is het zo dat de ruitenwisser mogelijk wat waterdruppels naar binnen delegeert, maar dat is echter minimaal.

Muisstil

Audi stelt een voor zijn doen redelijk gering motorenpallet beschikbaar voor de A5 Cabrio. Voorlopig althans. In het vooronder hangt in dit geval een viercilinder 2.0 TFSI, goed voor 211 pk en 350 Nm aan koppel. Nu eens niet gekoppeld aan een automaat, maar gewoon met een handgeschakelde zesbak. Aangezien deze cabrio toch veel meer een comfortabele jongen is, had een automatische transmissie niet misstaan. Maar ja, dat vergt dan weer een meerprijs van 3.265 euro voor de Multitronic-bak. De 2,0-liter krachtbron is een bekende uit de VW-stal en hangt in talloze modellen. In de Golf GTI bijvoorbeeld, waarin het aggregaat dankzij een getuned uitlaatsysteem een mooi vol geluid produceert. In de A5 Cabrio daarentegen hoor je de krachtbron nauwelijks. Het geluid houdt zich ver, heel ver op de achtergrond. Dat is ook de reden dat we regelmatig, nee bijna voortdurend, de bevelen van de schakelindicator opvolgden. De A5 nodigt met deze motor namelijk nauwelijks uit tot ‘hard rijden’, terwijl je toch best vlot kunt accelereren (0-100 km/u in 7,5 tellen). Wel ervaar je dat de A5 een grote auto is, want het ontbreken van een vast dak maakt de cabriolet merkbaar minder stijf. Op pokdalig wegdek voel je wel degelijk trillingen in het stuur en wordt het zicht door de achteruitkijkspiegel minder scherp, vanwege het licht vibreren van de voorruitstijl. Het gemiddeld testverbruik van 1 op 9,5 stelde ons ook enigszins teleur. Daarbij moet gezegd dat we bijna de gehele week met de kap open hebben gereden en da’s niet bevorderlijk voor het verbruik. Maar hee, het is een cabrio, dus moet je er ook gebruik van maken.

De A5 Cabrio is behalve een mooie verschijning, ook nog praktisch. Met het dak open kun je nog altijd 320 liter aan bagage versjouwen. Klap je de gedeelde rugleuning van de achterbank neer en het dak dicht, dan ontstaat er een ruimte van liefst 750 liter! Voor de 2.0 TFSI (211 pk) vraagt de dealer een bedrag van minimaal 52.750 euro. Ons testexemplaar met grotere 18-inch wielen, navigatie, leer en nog meer fraais moet 73.275 euro opbrengen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Deze schitterende auto heb ik nu bijna een jaar en heb er inmiddels 56.000 km mee gereden. Iedere dag stap ik met een big smile.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Momenteel heb ik de A5 2.0 T Cabrio en wellicht heb ik een maandagochtendmodel maar ik ben de auto nu in totaal al meer dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Heerlijke auto, met mooi weer zonnebrand mee nemen. Nodigt aan de ene kant uit om flink op te trekken en stevig te rijden. Het schakel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Ik rijd deze Audi sinds kort en ben er heel erg blij mee. Kom uit BMW's vandaan. Het is toch even wennen dan... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Ik heb de Audi A5 sinds 06-06-09 int/ ext helemaal zwart. Zeer goede wegligging, een plaatje om te zien, gunstig verbruik en je hebt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Geweldige wegligging. Reageert zeer direct zonder zenuwachtig te zijn. Relatief gunstig verbruik met de s-tronic. Prijs kwam al snel op 60.000 euro zonder al teveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Ik heb sinds eind april 2008 mijn 2.7 tdi. De auto is voor mij bedoeld als een comfortabele GT. Dus niks geen tuning en.. Lees volledige review.
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Kapotte EGR koeler na 60.000 km. Netjes onder garantie opgelost door dealer. Waarom niet overal LED verlichting ? Dagrijlicht en knippers in de spiegels wel led,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
prima auto. A5 tdi 3.0 Q... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Heb zelf een S5 sinds een maand met 20 inch en F1 flippers, kanteldak etc. Een plaatje en heel veel bekijks. Strakke wegligging en de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
heb een heel weekend in een A5 gereden, in een woord fantastisch... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
3.2 fsi quattro - zeer snel, zeer comfortabel. De wegligging is super. Net terug naar 1500km in 2 dagen ek ik eas niet eens moe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Supper wegligging niet uit de bocht te krijgen.. Lees volledige review.
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Nog 5 weekjes wachten op mijn A5 2.7 tdi. En ja de optie lijst is langer dan de gemiddelde meerwerklijst van een woning. Dat zal het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Het genoegen in een S5 te mogen testrijden. Echter was de voorpret hoger dan de pret in de auto.... Het is een echt snelle auto,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
De mooiste automobiel in zijn klasse die wij op het ogenblik mogen aanschouwen op s'werelds wegen. Italiaans top design gecombineertd met Duitse spits technologie. Tijdens een proefrit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Sinds zeer kort 2.7 in bezit, na a6 2.0 ware verademing, heb de meeste opties maar erbij genomen, heeft de auto helaas wel nodig. Sportstoelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Schitterende wagen prachtig, nu is het nog juist wachten op de RS5 als die er ooit komt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
One of the most beautiful cars on the road... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Ontworpen door een top designer, en gereden door een echte auto liefhebber. De auto spreekt voor zich en het is zo veel beter dan een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
De mooiste audi tot nu toe. Duidelijk Walter da Silva. Slechte match tussen exterieur en interieur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
de perfecte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
een top wagen met ulitime rijeigenschappen. Super automaat, stuurt zeer strak en een wegligging die top is... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Rijdt zelf een S5. Het is een 4-persoon Porsche 911 4S ! ! ! Stuurt strak. Vervoer voor 4 personen in een schitterend.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
rijdt strak, sportief, maar ook rustig 60 km/h in de 4e versnelling. Goede sound... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Top wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
opzicht hele mooie auto met mooie prijs eraan, alleen bij interieur mag wel wat meer in zitten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Ik heb mijn rijbewijs pas een half jaar. en als cadeautje kreeg ik van de vader van mijn beste vriend een testrit in de audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
Een bijzonder fijne auto, ik heb tijdens de in introduktiedag samen met een vriend van mij in Frejus ruim anderhalf uur in deze super coupe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Zien en (vooral) gezien worden in de Audi A5 Cabriolet
S5 Coupe mooi maar nog erg mooie S5 Cabiriolet specialis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5