Eenmaal aangekomen in een door hoosbuien teisterend Barcelona wordt ons de vraag gesteld met welk model we willen starten. Doe de snelste maar… Dat blijkt dus de Cupra te zijn. Of de Bocanegra. Huh? Nou, de Bocanegra is namelijk een actiemodelletje, of beter gezegd een bodykit, leverbaar voor zowel de FR als Cupra. Per jaar bouwt de fabriek slechts duizend van deze versies, dus een beetje exclusiviteit is zodoende gewaarborgd. Voornaamste verschil met de gewone FR of Cupra is het front, uitgevoerd in een zwarte tint. Met de Bocanegra, vrij vertaald ‘zwarte mond’, verwijst Seat naar de ‘oude’ 1200 Sport uit de jaren zeventig met eveneens een zwart masker. Behalve aan de zwarte neus herken je de Bocanegra ook aan de zwarte spiegelkappen, 17-inch Sira-wielen en een zonnedak. O ja, deze speciale uitvoering is louter in de kleur Dakota Red of Candy White te bestellen.
DSG
Goed, terug naar de Cupra. Voorin hangt zoals gezegd een 1,4-liter TSI-motor, een veelgebruikte krachtbron binnen de VW-groep, waarvan de software blijkbaar eenvoudig te programmeren is, want het aggregaat is in talloze vermogensvarianten leverbaar. In de Ibiza Cupra is de boel afgesteld op 180 pk. Inderdaad, 180 paarden uit een 1.4-tje. Da’s niet niks. Maar ja, de motor krijgt wel ondersteuning van een mechanische compressor voor de lage toerenregionen én een turbo om de naald van de toerenteller in razend tempo richting het rode gebied te jagen. En het mooie is dat beide hulpmiddelen elkaar prima afwisselen zonder terugval of een ‘gat’ in de acceleratie. Zodoende heeft de Cupra 7,2 tellen nodig om de honderd te bereiken en stopt het versnellen pas bij 225 km/u. Seat kiest voor de Cupra voor een zeventraps DSG-transmissie. Een handbak behoort niet tot de mogelijkheden. Hebben we deze gemist? Nee, helemaal niet. De bak met dubbele koppeling verhoogt zelfs de feestvreugde. Bovendien kun je de korte schakeltijden in geen enkel geval met een handbak evenaren. Wil je tot het uiterste gaan, selecteer dan de manuele modus, want in de sportstand legt de bak af en toe net iets te laat (of te vroeg) het volgende verzet in. Let wel, dat gebeurde slechts sporadisch. Maar sowieso is handmatig schakelen met de flippers tijdens een stevig potje sturen gewoon het leukst. Heeft Seat de vernieuwde, snelste Leon onlangs nog wat comfortabeler gemaakt, voor de Ibiza Cupra geldt het tegenovergestelde. De afstemming is nog scherper, lees: sportiever. Ook debuteert het elektronische sperdifferentieel XDS in de Ibiza. Het brengt een eventueel doorslippend binnenste wiel in een bocht met behulp van gedoseerde remingrepen op gelijke snelheid met het wiel dat wel grip heeft. Voordeel hiervan is dat ESP in principe het vermogen niet hoeft weg te nemen. Het systeem werkt perfect; we hebben nog geen seconde overwogen om ESP uit te schakelen.
Carbonlook
De Cupra heeft behalve de lekkere 1.4 ook nog zijn looks mee. Een bumper met grotere luchtinlaten voorzien van honinggraadpanelen, mooie lichtmetalen wielen en een centraal geplaatste uitlaat die bij nader inzien twee kleinere pijpjes herbergt, maken het onderscheid. Binnenin zien we de onvermijdelijke sportstoelen met ‘speciale’ Cupra-bekleding, een zwarte dakhemel en een sportstuur dat eigenlijk net een tikkeltje te dun is. Een beetje goedkoop ogen de diverse plastic carbonlook paneeltjes her en der verspreid over het interieur. Het uiterlijk van de FR is duidelijk minder gezet dan dat van zijn vermogende Cupra-broer. Ja, de bumpers zijn iets dikker en links uit de achterbumper prijken twee verchroomde eindpijpen, maar daarmee heb je het wel gehad. Nee, doe ons die Cupra maar! De FR beschikt over dezelfde 1.4 met compressor én turbo, maar is afgeregeld op 150 pk. Nog altijd genoeg om de honderdsprint in 7,6 tellen te voltooien en een topsnelheid van 212 km/u te bereiken. Ook de zeventraps DSG-bak is van de partij. In de praktijk merk je feitelijk niet eens zo heel veel verschil in prestaties. Wel is het zo dat de soundengineers voor de Cupra beter hun best hebben gedaan. Wat klinkt ie mooi zeg! Verschil moet er immers zijn. Ook lijkt de besturing in de Cupra beter voor elkaar, want in de FR krijgt de installatie voor ons gevoel teveel ondersteuning, waardoor je op snelheid vaker moet corrigeren.
FR, Cupra of Bocanegra, tja, welke versie moet je kiezen als je op zoek bent naar een snelle Ibiza? Kick je op de looks, neem dan de Cupra als Bocanegra en dan bij voorkeur in een witte exterieurkleur. Dan komt het zwarte masker helemaal tot zijn recht. Wij zouden echter voor de Cupra gaan. Wat ie mag kosten? Dat is nog niet bekend, maar in ieder geval onder de dertig mille.
Schrijf een review