Aanvankelijk is het zelfs even schrikken, want mooi is anders. De voorkant gaat nog wel met die ‘smiley’-grille en van opzij zou je er zelfs iets sportiefs in kunnen ontdekken. Maar de achterkant lijkt in een onbewaakt ogenblik door een leerling-designer die zijn bril vergeten is te zijn getekend.
Apart is de SsangYong Actyon daardoor wel, maar praktisch niet. Voorin zit je prima in deze krap vierenhalve meter lange auto, maar achterin speelt de dalende daklijn – zoals in een echte coupé – je al parten. En in de kofferruimte geeft de Actyon gewoon waardevolle liters laadvolume weg. Met de bank omhoog tot het dak is er 661 liter, klap je de bank neer dan is er 1.461 liter beschikbaar.
In het interieur heeft SsangYong erg zijn best gedaan om er iets aardigs van te maken en dat is hier ook best gelukt. Ook de afwerking is prima, wat gezien de jarenlange samenwerking met Mercedes-Benz wel te verklaren valt. Jammer dat de zitpositie niet ideaal is, want het stuur zit iets te ver van je vandaan.
Uit de samenwerking met Mercedes-Benz – inmiddels zwaait het Chinese SAIC er de scepter – heeft SsangYong een prima 2,3 liter benzinemotor overgehouden die met 150 pk redelijk vlot genoemd kan worden. Daarnaast is er een door SsangYong zelf geconstrueerde tweeliter turbodiesel met 141 pk. Die geniet de voorkeur vanwege zijn aanzienlijk betere trekkracht en zijn lagere verbruik. Want de Actyon is mede vanwege zijn traditionele constructie met een apart ladderchassis geen lichtgewicht. Rijklaar moet hij in de tweewielaangedreven versie al bijna 1.800 kilo in beweging brengen, de vierwielaangedreven variant is nog bijna 100 kilo zwaarder.
Uit het voorafgaande kan al worden geconcludeerd dat nu ook SsangYong zich heeft laten verleiden tot het construeren van een echte bluf-SUV. Want de basisversies hebben allemaal uitsluitend achterwielaandrijving. Daarmee kun je dus echt beter uit het terrein blijven, want hoe stoer de Actyon er ook uit ziet, je loopt makkelijk vast.
Op de weg is het echter ook niet allemaal hosanna. De Actyon is tamelijk zijwindgevoelig en de vering met een starre as achter zorgt voor stevig overhellen in de bochten. De auto vraagt dus om een wat gematigde rijstijl en dat is gezien de prestaties en het verbruik ook maar het beste.
De SsangYong Actyon is niet alleen een wat vreemde eend in de bijt en hij hinkt ook op twee gedachten. Enerzijds is de techniek nog van de oude terreinauto-generatie, anderzijds doet men graag mee aan de SUV-mode met zelfs een tweewielaangedreven versie. Duur is de auto echter niet, want vanaf 25.995 euro staat er al een voor je deur. Dieselen kan vanaf 29.995 euro, vierwielaandrijving vergt een meerprijs van 2.000 euro.
Schrijf een review