In Nederland bestaat een ritje per auto steeds vaker uit voortsukkelen of zelfs stilstaan. Dus als je dan even van de hindernissen verlost bent, is het wel zo prettig als je extra rijplezier hebt. Dat belooft de Ford Fiesta ST in elk geval wel, als je op het uiterlijk van ons testexemplaar af mag gaan. De felrode carrosserie is voorzien van twee dikke vette witte racestrepen die van nummerplaat tot nummerplaat over de auto lopen.
Misschien kun je die maar beter achterwege laten, want de Fiesta ST vraagt een beetje om een rijstijl waarmee je in het verkeer als genoeg opvalt. En dan zijn bedekt tinten meer geschikt. Een zwarte lijkt ons wel gaaf. Neem dan voor de 360 euro die je uitspaart aan die optionele racestrepen wel de 17 inch alu-wielen met 205/40 rubber. Want die kosten maar 250 euro extra.
Verder is de ST smaakvol sportief aangekleed met een stevige dakspoiler aan de buitenkant, een soort diffuser daaronder en donker getinte achterruiten. Van binnen ziet het er ook prima uit met lekkere sportstoelen (deels met leer bekleed), een stuurtje dat goed in de hand ligt en een duidelijk vormgegeven sportinstrumentarium.
Je zit lekker in de Fiesta ST, met precies alles op de juiste plaats. Toch hadden we af en toe een probleempje met de bediening. De versnellingspook voelt wat vaag aan en ging tijdens onze testweek niet altijd makkelijk in de achterruit.
De Fiesta ST is ook nog wel een praktische auto. Hij is er alleen met drie deuren, maar de instap naar achteren is opvallend makkelijk. De auto heeft nog zo’n ouderwets mechanisme, waarbij de rugleuning van de stoel ver naar voren kantelt. Je arriveert dan op een achterbank waar je het met twee volwassen wel een tijdje kunt uithouden. De Ford Fiesta is niet meer de jongste en mist ten opzichte van de meest recente concurrenten ongeveer een decimeter lengte. Maar in het interieur merk je daar weinig van. Ook qua bagageruimte – normaal 284 liter, met de achterbank plat 1.025 liter – kan de Fiesta nog heel goed meekomen met zijn soortgenoten.
Ford past een eenvoudig recept toe om van de Fiesta ST een sportieve versie te maken. Gewoon een flink grotere motor erin takelen. Geen opgevoerde 1,6 liter of een turbomotor, maar een redelijk standaard tweeliter benzinemotor die voor zijn inhoud geen buitensporig hoog vermogen levert, namelijk 150 pk. Maar dat is meer dan voldoende, want de Fiesta is met een rijklaar gewicht van dik 1.100 kilo in zijn klasse geen echte zwaargewicht.
De motor is soepel en lekker fel, maar is in akoestisch opzicht wel altijd aanwezig. Door de redelijk kort gespatieerde vijfversnellingsbak draait de motor op kruissnelheden relatief veel toeren en boven de 140 km/h is het geluid wel van een zodanig niveau dat langere afstanden op bijvoorbeeld een Duitse Autobahn een tikje vermoeiend kunnen worden. Snel is de Fiesta zeker: in 8,4 seconden gaat hij vanuit stilstand naar de 100 km/h en als topsnelheid geeft Ford 208 kilometer per uur op.
Het weggedrag van de ST is lekker levendig. De vering is hard maar niet oncomfortabel en de besturing geeft veel gevoel. De Fiesta is heel lang neutraal in bochten, maar met het gas erop komt er wat onderstuur opzetten dat je door liften makkelijk opvangt. De grenzen van het mogelijke liggen ver weg, maar je hoeft die niet dicht te naderen om in deze Fiesta ST met plezier onderweg te zijn.
Plezier heb je ook aan de uitrusting die gerust compleet mag worden genoemd. Airco, een audiosysteem met CD-speler en bediening aan de stuurkolom, een regen- en lichtsensor, centrale deurvegrendeling en elektrisch bedienbare ramen en spiegels veraangenamen het leven. En dan is 21.115 euro echt een feestprijs.
Schrijf een review