Sinds de komst van Sorento in 2002 kunnen er ongeveer 12.000 verkochte exemplaren worden genoteerd. De Sorento dankt zijn verworven status aan serieuze trek- en terreinkwaliteiten. Immers zijn er maar weinig vierwielaangedreven modellen die een aanhanger van maximaal 3500 kg aan de haak mogen meenemen. De Sorento (VAN) is dan ook bijzonder geliefd geweest als werkpaard. Bij ‘Jan Modaal’ bleek vooral de scherpe prijsstelling in combinatie met veel luxe een succesvolle combinatie. Bovendien is het design van de Sorento in de ogen van de kritische Europeaan ook gebalanceerd, en dat was begin 2002 nog lang niet gebruikelijk bij de Aziaten. Het laatste anderhalf jaar is de huidige Sorento op zijn retour. Met de komst van de slurptax, roettax en energielabels stegen de prijzen en bleek de Koreaan niet opgewassen tegen een heleboel nieuwe (Europese) concurrenten.
Sprekend gezicht
Wetende dat de concurrentie inmiddels veel groter is geworden, het imago van de SUV niet meer is wat het geweest is en innovatie belangrijker is dan ooit heeft Kia voor de nieuwe Sorento vooral ingezet op efficiënte techniek, algehele verfijning en moderne features. Daarnaast heeft het merk inmiddels ontwerper Peter Schreyer aan de tekentafel gezet, die bijvoorbeeld ook de Audi TT creëerde. Hoewel de neus zich zeker onderscheidt en tevens de nieuwe familiegrille bevat, ging hij voor de rest van de koets op safe. Zodoende oogt de nieuwe Sorento niet echt spannend, al kun je het plaatje natuurlijk opleuken met een flitsende kleur en groot lichtmetaal. Het interieur gaat in de nieuwe Sorento veel eigentijdser door het leven. De klokkenwinkel is versierd met aluminium accenten en een rood motiefje, daarnaast maakte het massieve stuurwiel plaats voor een slanker exemplaar, dat bovendien is afgewerkt met alu-look op de spaken. Standaard wordt het dashboard verder aangekleed met sierlijsten van dat materiaal, al heeft ons prille exemplaar donkere houtaccenten. Het resultaat oogt zelfs in ons niet geheel representatieve exemplaar veel hoogwaardiger, waardoor de cockpit meer klasse uitstraalt. Al maakt Kia nog steeds gebruik van harde kunststoffen.
Meer features
Meer vooruitgang zien we in de uitrustingsmogelijkheden van de Koreaan. De kritische koper is inmiddels gewend aan airco, elektrische ramen, parkeersensoren, stoelverwarming en dat soort zaken, dus komt Kia nu met features waar we inmiddels graag warm voor lopen: xenonverlichting, geïntegreerde navigatie, bluetooth, een glazen dak, bandenspanningsensoren en een achteruitrijcamera. Daarnaast laten de toegenomen afmetingen (+11 centimer!) het toe om de nieuwe Sorento ook als zevenzitter te kunnen verkopen. In de forse en vooral brede laadruimte met circa 1000 liter capaciteit worden dan twee uitklapbare stoelen verwerkt. Het model dat wij reden is een vijfzitter, en heeft dan een dubbele bodemvloer om kleine accessoires in op te bergen. We weten dus niet hoe de zesde en zevende inzittende het er vanaf brengt, wel is duidelijk dat de Sorento op de achterbank gewoon ruim in de vrije centimeters zit.
Thuis op asfalt
Voor ons land heeft Kia twee krachtige Sorento-motoren gepland, een 2.4 viercilinder benzinemotor met 174 pk/230 Nm en een verse 2.2 liter turbodiesel mét roetfilter, die 198 pk en liefst 430 Nm levert. Deze laatste moet volgens Kia 1 op 14 kunnen halen, en dat is ten opzichte van zijn minder krachtige voorganger toch een verbetering van ruim een kilometer per liter sap. Liefhebbers van de stoere V6-brul moeten we vanaf nu teleurstellen, een zescilinder staat niet voor ons kikkerlandje gepland. Iets met CO2....Beide viercilinders zijn gekoppeld aan een strak schakelende zesbak maar kunnen ook worden geleverd met een nieuw ontwikkelde zestrapsautomaat van eigen makelij. En niet te vergeten: in vrijwel alle gevallen kan de Sorento rekenen op een C-label. Nog een breuk met het verleden: afhankelijk van de uitvoering is de Sorento ook tweewielaandrijving beschikbaar. Tijdens onze eerste kennismaking reden we met de vierwielaangedreven 2.4 benzine. Het blok voelt gezond krachtig aan en reageert vinnig op het gaspedaal. Allerminst een gevalletje ondergemotoriseerd. Uiteraard komt de meeste kracht vrij wanneer je ‘m op toeren houdt, ook dan blijft het prettig stil aan boord.
Niet te zien, maar goed te merken is de Sorento niet meer op een ladderchassis staat. De keuze voor een zelfdragende carrosserie heeft wel invloed op het trekvermogen – 2000 kilo (benzine) en 2500 kilo (diesel) - maar komt het rijgedrag bijzonder ten goede. Waar de oude Sorento moeite had met korte richels en oneffenheden maar ook bijna Amerikaanse deinde, voelt de nieuwe generatie veel strakker en solider aan. De koets helt weliswaar nog iets over, maar dramatisch wordt het allemaal niet. Daarnaast verwerkt het onderstel stiller het (pokdalige) asfalt. De besturing is niet overbekrachtigd en redelijk direct, dat schept vertrouwen en past bovendien bij een stoere reus van dit kaliber.
Scherpe vanafprijs
De volledige prijslijst van de nieuwe Sorento laat nog even op zich wachten, want de officiële onthulling moet nog plaatsvinden in september. Wel geeft Kia alvast een vanafprijs cadeau: 29.995 euro voor de tweewielaangedreven 2.4, met zes airbags en ESP, radio/CD/MP3-speler, handbediende airco, vijf zitplaatsen en 17 inch lichtmetalen wielen. Terreinliefhebbers zullen daarnaast het Down Hill Brake Control systeem weten te waarderen, dat een gecontroleerde afdaling van hellingen realiseert. Dieselen kost wat meer, de 2.2 liter CRDi kost een minstens zo concurrerende 35.995 euro. Vijf mille meer dan de instap-benzine, maar dan zit je tegelijk ook trede hoger in de uitrustingsladder, met onder meer parkeersensoren en dakrails als extra. Vierwielaandrijving is altijd een optie, en kost drie mille extra. Wie 1500 euro bijlegt maakt van de Sorento een zevenzitter. De nieuwe Kia Sorento staat vanaf 22 september in de showroom.
Schrijf een review